Goedendag, ik zit allang niet meer op school en dat is waarschijnlijk ook gelijk de reden waarom ik er niet uit kom.
Ik ben in het bezit van een klok die werkt met een minuten puls, vergelijkbaar zoals die ook bij de NS op het station aanwezig is, of bij de RET.
Die klokken werken met een bi-polaire puls van ca 48V= om zo de wijzers steeds 1 minuut te laten verspringen.
Het is in feite een elektromotor die slechts 1x verspringt totdat je de polariteit van de 48V= omdraait.
Nu heb ik een schema en een niet meer werkende schakeling.
http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20klok.jpg
Deze schakeling heeft wel gewerkt maar door een verkeerde soldering? (door een ander) loopt de klok slechts op een 2 minuten puls.
Nu heb ik de voor mijn idee actieve onderdelen al vervangen, maar hij blijft op twee minuten lopen.
Het schema stamt uit 1981 en de auteur -de opa van de persoon voor wie ik dacht het te kunnen repareren- leeft helaas niet meer.
Wie kan mij wel helpen?
Het schema best eens uploaden naar een site zoals tinypic, imgur,...
Ik heb geen idee hoe zo een schema van zo een klok eruitziet.
Ik heb jaren terug een schakeling gemaakt voor zo'n soort klok.
Het schema heb ik je gemaild, mogelijk kan je daar iets mee.
En zo'n stationsklok, die is hier al wat eerder en vooral vaker ter sprake geweest: Klik!
Tja, het leven is soms simpel, ik heb gezocht op bi-polaire klokpuls generator en niet op wat het feitelijk is, een stations klok... lachuh!
Ik ga mij verdiepen in de reeds geschreven topics en mij verdiepen in het door MMsoft toegestuurde schema! Waarvoor dank!
Bijlage mijn kleine verzameling puls klokken: