Nu ben ik helemaal weg en verkocht van Proxxon producten omdat deze heel goedkoop verkrijgbaar zijn als je ze uit Duitsland komt. Ik lees op verschillende fora dat mensen Dremel over Proxxon verkiezen. Ik heb geen ervaring met Dremel producten.

Nu ben ik eens snel naar een bouwmarkt gegaan die Dremel producten verkopen. Het viel me echter op dat de handboor van Dremel redelijk goedkoop aanvoelt. En in de boorstandaard van Dremel doet hij het ook niet al te goed naar mijn mening. Ook zijn ze veel duurder vergeleken met Proxxon producten.

Zijn de Proxxon producten nu gewoon goedkope Duitse rommel of is Dremel nou gewoon overpriced? Ik weet het allemaal niet.

Het antwoord op je vraag. Na het kijken ben je overtuigt :-)

https://www.youtube.com/watch?v=1JyTf1tJXXo

Proxxon: All the best !!

[Bericht gewijzigd door ritmeester op (11%)]

Voor mij geen Dremel meer - het is brol.
Proxxon rulez!

Ik heb al een jaar of 15 een proxxon "dremel" Regelbaar toerental. Erg veel gebruikt. Tegenwoordig vooral om pcb's te frezen maar ooit gekocht ivm modelbouw. Al die jaren nog steeds probleemloos.

Ik heb vroeger voor mijn verjaardag (ik denk ergens rond 1980 een dopsleutelset van Proxxon gehad. Echt vreselijk veel (en ook soms best lomp) gebruikt. Nog steeds perfect. Alle doppen nog net zo strak, ratel nog steeds goed etc.

Heb ook een paar jaar een proxxon draaibankje gehad. Was een prima ding maar toen liep ik tegen een unimatje aan met echt elk denkbaar accesoire erbij (en een vracht aan andere accesoires als meetklokken, ruimers, tap/snijplaten enz) Iets later nog een grote draaibank erbij. Toen heb ik de proxxon verkocht.

Maar ik heb geen ervaring met Dremel. Alleen een gasgevuld soldeerboutje. Dat werkt overigens wel heel erg goed.

Maar wat is het probleem, je hebt Proxxon en bent er tevreden over. Als het tegenwoordig ook nog goedkoper is (toen ik de Proxxon kocht was hij duurder dan de vergelijkbare dremel) dan is het toch prima. Waarom dan naar Dremel over gaan ?

Dat Proxxon ongeveer 10 tot 15 procent goedkoper is in Duitsland in een winkel dat is een feit. Als je inderdaad dicht bij de Duitse grens woont (zoals ik) dan kun je beter daarheen gaan voor alle Proxxon machines en toebehoren.

In Polen bij de Castorama Mega Stores betaal je nog veel minder voor Proxxon producten dan in Duitsland.

Maar goed wij wonen hier in Nederland en hier moet zoals gewoonlijk weer de hoofdprijs worden betaald. Anders verliest Nederland het wereldrecord van de hoogte prijzen in een klein land.

Haha, Wacht even ....Mooi stukje komt :-)

Ik kocht in Polen in 2013 een Makita 4-takt EBH341U Bosmaaier:
In Polen bij Castorama koste deze machine € 354.-
In Nederland moet ik voor precies dezelfde machine € 200.- meer betalen.

Emailwisseling met een willekeurige Makita Dealer hier in Nederland:

Mijn email: uit 2013

Beste xxxxx,

Ik heb deze machine vorige maand gekocht in Polen voor € 354.- , dus dat is het probleem niet. Prima apparaat.

Ik vroeg mij alleen af waarom er in Nederland € 200.- meer voor betaald moet worden. In Polen heb ik voor dat geld bijna twee Makita EBH341U Bosmaaiers.

Buiten dat is het heel raar dat deze machine hier in Nederland gewoon € 200.- meer kost dan in Polen op een aankoop prijs van € 354.-

Ik kan dit niet bevatten, helaas.

Antwoord van de officiële Makita dealer:

Geachte heer xxxxx,

Wij snappen ook heel goed dat dit raar is maar wij mogen uitsluitend bij Makita Nederland inkopen aangezien wij dealer zijn.

Wij zouden ook graag voor de inkoopprijzen in Polen willen kopen.

Wij kunnen hier helaas niks aan doen.

----------------

Dat deze machines hier in Nederland bijna één keer qua prijs over de kop moeten gaan is echt van de zotte. En zo wordt er hier gegapt, gegraaid en gestolen of het een lieve lust is.

En het is niet alleen deze bosmaaier maar ook alle andere officiële producten van Makita kosten in Polen ongeveer 30% tot 40% minder dan hier in Nederland. (mooie boorhamer daar gekocht :-) )

Ik weet drie voorbeelden van dingen die speciaal voor het oostblok werden gemaakt/uitgezocht. Dat was wel de jaren 90.

Basf stuurde de B keus floppies naar polen. Ik zat toen in de automatisering en heb toen een doos meegenomen uit nieuwsgierigheid want wij deden toen BASF. De productmanager heeft het toen uitgezocht. Dat van die B keus was dus de verklaring van basf.

Fisher had een serie ski's die in Rusland werden gemaakt met de alleen de opmaak van de west-europesche modellen. Daar heb ik er destijds een paar zelf van gezien en de mogelijkheid tot ontleding gehad (ik moest ze na verzekering taxaties vernietigen en die waren inderdaad intern niet te vergelijken. Was echt troep.

Ook een partij Head ski's die speciaal voor het oostblok werden gemaakt (ik dacht Polen). Een van de Duitse kruideniers dacht handig te zijn en kocht via/via een partij die dus naar Duitsland werd gehaald. Daar moest het ivm veiligheid uit de winkel worden gehaald en toen ging hij naar Nederland. Daar heeft Head zelf toen de hele partij opgekocht. Het spul was zo beroerd dat het hun naam nogal zou kunnen aantasten. Ik heb er een paar van gezien en men wilde de binding afgesteld hebben. Was een vrij zware kerel. Het resultaat was dat ik bij afstellen de achterbak er zo aftrok. Brak zo in twee.

Maar dat soort dingen zal nu niet meer gebeuren denk ik. De kans is te groot dat het dan ergens anders terecht komt.

Dat hier alles veel duurder is hebben we te danken aan de lasten opgelegd door de roverheid in Den Haag, verwijderingsbijdrages, verpakkingheffingen, buma-Grijpstra rechten, allerlei vage overkoepelende instanties (KVK, hoofdbedrijfschap)energie en huisvestingskosten die bezopen zijn, belachelijke verzekerings eisen en premies en personeel wat minstens het tienvoudige wil van een Pool. Ga jij voor een pools salaris hier in de winkel staan ? En als jer dan nog iets overheid kan je het meeste daarvan ook weer afdragen.

Fred: ik heb alleen de tafelzaagmachine (KS230) van Proxxon. Ik heb zelf geen ervaring met Dremel producten. Gezien veel mensen positief zijn over Dremel producten ben ik gaan twijfelen want ik ben van plan om het een en ander te kopen.

In het verleden heb ik wel een Dremel kloon gehad maar ik was er echt heel erg ontevreden over. Hiermee probeerde ik PCB'tjes te zagen gezien ik twee linkerhanden heb was dit altijd chaos.

@Ritmeester: Weetje wat ik dan helemaal niet snap? Als ik wat uit Duitsland bestel dan betaal ik maar 8 euro verzendkosten. Als ik hier wat uit Nederland bestel betaal ik 12 euro verzendkosten.

Ik had mijn tafelzaagmachine via satberlin.de gekocht. Ik had er nog extra dingen bij besteld en dat incl verzendkosten en BTW was hij alsnog goedkoper dan wat hij hier in Nederland kost.

Op 26 april 2014 20:50:41 schreef nulzeventig:

@Ritmeester: Weetje wat ik dan helemaal niet snap? Als ik wat uit Duitsland bestel dan betaal ik maar 8 euro verzendkosten. Als ik hier wat uit Nederland bestel betaal ik 12 euro verzendkosten.

Dit komt omdat de Deutsche Post in Duitsland nog steeds van de Duitse overheid is. Dan heb je niet te maken inhalige managers en graaiende aandeelhouders. In Duitsland is de post nog een service die aan de burgers wordt geboden. In dit systeem hoeft niet gegapt en gegraaid te worden. Als men de kosten maar dekt dan komt alles goed.

In Nederland heeft de overheid de PTT ook verkwanseld aan aandeelhouders die alleen maar geld (=winst) willen zien ten koste van ons burgers. Dus alweer: Alles is hier in Nederland fucking duur.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op (12%)]

Zelf heb ik de Proxxon op 230Volt met aluminium voorkant. Die is toch wel een paar slagjes degelijker dan de Dremel.
http://www.satberlin.de/de/Proxxon-Maschinen/Hand-Geraete-230-Volt/Pro…

[Bericht gewijzigd door bprosman op (33%)]

klopt, in de tig jaar toen het nog ptt post van de staat was waren tarieven een stuk lager en de zoveel jaarlijkse prijs verhoging ging met minder cent ineens omhoog, kost in 2008 een postzegel nog 36 cent. nu 6 jaar verder zitten we al aan 64 cent, bijna een verdubbeling dus. wat ze slim hebben wegewerkt door een 1 of 2 op de zegels te zetten zodat mensen niet steeds worden herinnerd aan de prijs van de briefpost tegenwoordig..

Voor het boren in printplaten gebruikte ik eerst een Dremel, in een Dremel standaard. Om de haverklap vlogen de boren me om de orden. Heb recent een goede investering gedaan, en een Proxxon gekocht. Niet een boor is meer gebroken top spul. gelijk de dremmel bij het grofvuil gezet. Dat k** ding heb me een fortuin aan boren gekost!

Dus lijkt me duidelijk. Proxxon is beter!

Ik heb deze Proxxon en standaard:

Absoluut geen spijt van.

http://www.diyprintplaat.nl/?page_id=45

Haha, moet je lachen. Dingen vanuit Hong-Kong verstuurd zijn vrijwel voor niets verstuurd.
Iets naar de buurman sturen is hier in Nederland duurder dan vanuit Australie iets naar Nederland sturen.
Vanuit the USA maken ze het nog bonter: Dan moet je echt oppassen, je betaald rustig 130 dollar voor een klein paketje naar Nederland.

Even weer on-topic, zelf heb ik ook een paar dremeltjes, ooit gekregen. Die doen het nog behoorlijk.
En mijn vader heeft er ook een paar gehad en gebruikte ze vrij intensief, een ervan is al total loss. Het eerste wat eraan gaat zijn de lagertjes, ze maken dan een verschrikkelijke tering herrie. En fatsoenlijk boren is er niet meer bij. Alleen als slijptolletje nog bruikbaar.

Op 26 april 2014 21:36:19 schreef henri62:
Haha, moet je lachen. Dingen vanuit Hong-Kong verstuurd zijn vrijwel voor niets verstuurd.

Dat klopt. Ergens moet het geld vandaan komen. Dus indirect betalen wij ook voor deze handelswijze. Want hier valt het nog te graaien. In China en Hong Kong niet, daar staan ze wel op hun strepen als het duurder wordt. Wij niet. Wij accepteren het gewoon en gaan dan klagen :-)

Zo vanaf het filmpje denk ik dat het anker van de proxxon motor heel mooi en goed is gebalanceerd en het anker van de dremel nauwelijks.
Ook heeft proxxon blijkbaar een wat langer en smaller anker toegepast want de dremel oogt veel dikker en lomper. Een smal anker draait ook weer wat rustiger.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (37%)]

In elk geval tot voor een paar jaar kon je een pakketje vanùit Nederland op grond van deze of gene postverdragen nog per landpost naar omringende landen sturen voor een lager tarief dan je voor een binnenlands pakket betaalt, ik meen dat het iets van 4 of 5 euro was. Zulke mogelijkheden adverteert post.nl liever niet natuurlijk, en als er een gat in de overeenkomsten zit wordt zoiets ook zo snel mogelijk opgezegd natuurlijk

On topic: ik vond Dremel altijd te duur dus heb me er nooit zo in verdiept, maar het had altijd de naam goed te zijn. Valt dus kennelijk tegen.

Dremel is best behoorlijk spul. Maar je betaalt ook (fors) voor het merk. Ik heb een 400 digital. Ding wordt met regelmaat toch ook wel mishandeld. Geeft tot op heden geen krimp. Terwijl de 'klonen' er toch vrij snel de brui aan gegeven hebben.

Zaagtafeltje van Proxxon gehad. Daar was ik nou niet zo over te spreken. Relatief dure zagen, zo weg en 'rechtuit' zat er niet op...

Klopt, ik heb de dremels altijd rammelig gevonden. Draaien niet echt trillingsloos.

Ik heb zo'n Gamma 'dremel' waar ik afgelopen week een setje echte Dremel metaalboortjes voor gekocht heb. Zes boortjes van 0,8mm tot 3,2mm, kostte 13 euro geloof ik.

Vanmiddag moest ik even een klein gaatje boren, dus ik dacht mooie kans om eens te kijken of het wat is. Niet dus, heb drie boortjes versleten voor vier gaatjes! (En nee, ik ben niet zo'n lompe gozer die met z'n hele gewicht op de dremel gaat hangen o.i.d.)

Had van Proxxon eerlijk gezegt nog nooit gehoord trouwens, misschien maar eens in verdiepen!

Op 26 april 2014 22:12:47 schreef henri62:
Klopt, ik heb de dremels altijd rammelig gevonden. Draaien niet echt trillingsloos.

Heeft die Gammadremel van mij inderdaad ook last van, meende eerst dat het boortje krom was, maar aangezien hij bij elk boortje zo trilde zullen het wel uitgesleten lagers zijn. Ding is ook al een aantal jaar oud, vond hem een tijdje terug weer in de garage bij m'n ouders, vol stof en steenslijpsel :+

En inderdaad, nog prima te gebruiken als miniflex :D

Had vroeger ook hele tijd kapotte boortjes met een velleman en dremel boormachines, daarna op proxxon overgeschakeld en nooit geen problemen meer gehad. Heb de proxxon in een oude boorstandaard voor een gewone boormachine gezet
www.elektronicastynus.be/Projecten/Printboormachine/index.php

Elk merk heeft wel iets (goed en minder). Dremel heeft veel hulpstukken, die meestal ook op de clonen passen. Zelf heb ik een Ferm Dremel, die maar niet stuk wil en goed voldoet.
Via amazon een Proxxon SS230 mini decoupeerzaag gekocht. Ondanks waarschuwingen in reviews en smeren vooraf was het na 1 zaagwerkje (1 mm aluminium) afgelopen (mechanisme zeer stroef). Gezien de reputatie van het merk... Amazon accepteerde zonder mankeren retour geld terug. Dat was dus mijn eerste en voorlopig even enige Proxxon.