Hallo,
Met de volgende programer: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/842382/Diamex-All-AVR-AVR-programme… probeer ik een atmega328-pu te programmeren. Dit doe ik via atmelstudio. Ik heb de atmelstudio USB plugin geïnstalleerd. Vervolgens heb ik op mijn breadbord de atmega op een 16mhz crystal aangesloten met twee 10nF condensatoren. Van de chip heb ik VCC,AVCC (op plus 5v) en GND en GND op de nul van mijn labvoeding aangesloten. Vervolgens heb ik van de programmer de ISP optiegekozen en de uitgangen aangesloten op de bijbehorende ingangen op de chip. De VCC van de programmer heb ik niet aangesloten, maar de nul wel.Nu wil ik programmeren via Atmelstudio. Via Tool-->Device programming heb ik AVRISP mkII geselecteerd. Daarna atmega328. Daarna ISP. Vervolgens de ISP clock op 125khz en dan probeer ik de device signature op te halen. Ik krijg nu de volgende fout melding: Timestamp: 2014-04-27 16:35:22.313
Severity: INFO
ComponentId: 20000
StatusCode: 0
Unable to enter programming mode. Verify device selection, interface settings, target power and connections to the target device.
Zie ik iets over het hoofd? Ik heb al meerdere keren gecontroleerd of ik de draden goed heb aangesloten.
Alvast bedankt,
BJ2
KoenP
" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5950x, 16 cores @ 3.7GHz.
Vervolgens heb ik op mijn breadbord de atmega op een 16mhz crystal aangesloten met twee 10nF condensatoren
Die 10n C'tjes zijn volgens mij veel te groot.... Iets in de orde van 22pF zal beter zijn voor je oscillator.
Ik heb net een ATmega328 op een printje gezet en de ontkoppel C tussen VCC en GND zijn cruciaal.
Verder gebruik ik enkel de arduino IDE dus softwarematig kan ik je niet verder helpen, ook al omdat ik van programmeren geen kaas heb gegeten. 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Bij een verse atmega328 is het kristal voor het programmeren niet nodig, standaard draait 'ie op z'n interne klok. Dus je fout zit elders.
(Dat neemt niet weg dat 10n veel te veel is, en je beter 10-30pf kan gebruiken of desnoods zelfs niks, want je oscillator zal zo waarschijnlijk niet lopen)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je mist volgens mij ook nog GND naar de programmer. Of niet? [update: "nul wel". Dus toch.. sorry. ]
(vers loopt die oscilator gewoon TOCH niet, want dan zijn de pinnetjes gewoon GPIO... Maar zodra je hem een keer op extern kristal hebt gezet ben je het bokje met die 10nF.... )
Bedankt heb ze verwisseld maar nog steeds hetzelfde probleem. Heb het ook zonder crystal geprobeerd. Hoe zit het precies met de VCC en GND? Ik hoef in principe toch geen labvoeding aan te sluiten? In de handleiding van de programmer staat het volgende: For provisioning of an external shift, the selected voltage
is placed on the Pins 2 of the 6 and 10 pin programming
connection. The maximum power input of the external shift is
50mA. Jumper 1 and 3 have to be connected if you want to
have 3,3 Volt, for 5 V jumper 2 and 3 have to be connected. Wat bedoelen ze hiermee? Neemt die 50mA van het circuit of kan die dit maximaal leveren aan het circuit? De handleiding van de programmer:http://www.reichelt.de/index.html?&ACTION=7&LA=3&OPEN=0&INDEX=0&FILENA…
[Bericht gewijzigd door BJ2 op (78%)]
Ik zou de labvoeding nog even terug in de kast zetten, en alleen de programmer en avr met elkaar verbinden, om problemen uit te sluiten.
Ook heb ik m'n twijfels over avcc, meestal prog ik m'n mega8 zonder, dacht ik.
Mijn checklist: +vcc,gnd, reset, sclk, en vervolgens miso/mosi.Deze worden volgens murphy eigenlijk altijd verwisseld, dusss...
heeft je programmer ook een 'test'mode? Die van mij wel, en die gebruik om eerst de verbinding ok te krijgen, als dat werkt ga ik de hex erin branden.
succes!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
AVCC mag nooit, ook niet "alleen tijdens het programmeren" meer dan 0.nogwat volt verschillen van VCC. Dus die moeten aan mekaar. (nu verwacht ik wel dat er parasitaire diodes tussen de VCC en de AVCC zitten, die in geval van nood de "aansluiting" wel verzorgen, maar het mag officieel niet!).
Inderdaad... Ik ben het met Richard eens: gewoon de labvoeding even weer in de kast zetten en de boel door de programmer laten voeden.
De specs zeggen (een beetje krom, dat wel) dat je daar max 50mA uit mag gebruiken. Dat is niet genoeg als je schakeling heftige verbruikers heeft, maar een atmel gebruikt max 10mA, dus ruim onder de 50mA. Of je nu 1-2 (5V) of 2-3(3.3V) selecteert, moet niet uitmaken, het zou in beide gevallen moeten werken.
Wat nu mogelijk het geval is, is dat de programmer denkt z'n VCC uit de target-schakeling te halen. Zijn "VCCIO" is nu dus... 0V. Dan werkt het niet....
[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]
Hallo,
Ik heb de diamex programmer even opgegeven. Nu probeer ik met mijn arduino uno parrallel te programeren. Ik heb de arduino atmega328 geladen met de ISP code uit de arduino IDE. Vervolgens heb ik de ISP header van de Arduino verbonden met mijn Atmega328-pu. Deze draait op 16mhz. En ik gebruik avrdude en atmel studie om de chip te programeren. In de external tools heb ik een nieuwe tool gemaakt. In de command heb ik de verwijzing gezet naar AVRDude. Als argument heb ik het volgende gebruikt: avrdude -v -v -p m328 -c arduino -P COM3 -b57600 -D -U flash:w:"$(ProjectDir)Debug\$(ItemFileName).hex":i
In de avrdude conf file heb ik de atmega328 aangepast. Ik heb het idee gezet naar m328 en in de signature van het laatste deel van 0x0F naar 0x14 gezet. Dit blijkt allemaal niet te werken? Iemand ervaring met het gebruiken van een arduino als ISP in atmel studio?
r3dnax
Nieuwe website: http://members.home.nl/xanderhuisman/Sites/Xander/home.html
Ik heb een arduino gebruikt als isp programmer voor mijn USBasp binnen was. Mijn arduino zit op COM14.
Mijn command regel:
D:\Data\Arduino\arduino-1.0.3\hardware\tools\avr\bin\avrdude.exearguments:
-C"D:\Data\Arduino\arduino-1.0.3\hardware\tools\avr\etc\avrdude.conf" -e -v -patmega328p -c arduino -P\\.\COM14 -b19200 -D -Uflash:w:"$(ProjectDir)Debug\Klok.hex":iJe moet even kijken over welke ATmega328 het nou eigenlijk gaat, de ATmega328-PU heeft een andere signature dan de ATmega328P-PU welke in de Arduino gebruikt wordt. Je kunt het beste de hele sectie in avrdude.conf van de ATmega328(P) kopieren, ik weet zo niet meer welke er standaard in staat. In de kopie hoef je alleen de signature maar aan te passen en een andere naam natuurlijk.
Vaag en duur programmer, voor het zelfde geld had je een originele Atmel Avrisp2 gehad.
Als je hem direct met avrdude wil gebruiken (zonder arduino er tussen) moet je bovenop de Jungo driver nog libusb-filter driver installeren, dit terzijde.
Vanuit Atmel studio zou het ook alleen met de jungo driver moet werken.
125Khz voor de programmeer snelheid is wel wat aan de lage kant, ze adviseren een kwart v/d clock. Dat is bij een fabriek af 328P 8Mhz, dus 2Mhz progr. speed.
Nog even voor de duidelijkheid hoe hem op je arduino aan te sluiten, niet opd de icsp stekker dus;
http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP