Hoi,
geïnspireerd door het artikel in Electuur met een buizenversterker die een gewone nettrafo als uitgangstrafo gebruikt, wil ik hier ook eens mee gaan hobbyen.
Maar al lezende op internet wordt ik toch niet echt wijzer, ik wil graag de PCL86 gebruiken in een push-pull opzet, net als in het electuur ontwerp.
Maar wat in de impedantie van de trafo die bij deze buizen bij past? ik lees over impedanties tot 6K ohm?
Electuur gebruikt een 2x110V - 2x 6V trafo, deze zal toch ook geen hoge impedantie hebben?
Wie kan hier wat duidelijkheid in geven?
Groeten,
Max
zijn deze niet te (mis)bruiken ? http://www.conrad.nl/ce/nl/product/516104/Duplex-spoel-voor-100-V-luid…
mtb
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476
Er is een verbeterd (en goedkoper!) ontwerp beschikbaar, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20212 met o.a. de door Shiptronic genoemde trafo.
Ik heb nog wat printjes (twee voor een tientje, incl. verzendkosten) liggen, stuur een PB als je geïnteresseerd bent.
Hoi,
Dat is wel een interesante link.
En met een 100V trafo kan het dus ook, nooit aan gedacht
Ik heb wel intresse in een setje printjes, kan ik meteen gaan testen 
Ik heb je een email gestuurd.
Groetjes,
Erik
Bij de 100V Conrad trafo bestaat de primaire wikkeling uit
725+300+400+600+900 windingen.
Ik zie niet hoe je hier netjes een balanstrafo voor een PP endamp mee kan maken. Want dan zijn er 2 primaire wikkeling nodig die gelijk zijn,
het knooppunt ligt aan de +
Bovendien is het een safety transformator met 2 aparte spoelkokers.
Dat geeft nadelen in het audiogebied als uitgangstrafo.
edit
bij nader inzien valt het mee
1 600+900
2 725+300+400
Twee wikkelingen de ene 1425 en de andere 1500 windingen
Op 1 mei 2014 19:35:46 schreef minimax:
...Maar wat in de impedantie van de trafo die bij deze buizen bij past? ik lees over impedanties tot 6K ohm?
Bij pentodes kun je over het algemeen de anodespanning delen door de anodestroom. Dit geeft de anode impedantie. Deze manier is nauwkeurig genoeg. Wil je het exact weten dan kun je de imp. voor een bepaald werkpunt bepalen uit de Ia/Va karakteristiek.
In buizenboeken geven de fabrikanten altijd de juiste waarde op. Volgens het buizenboek heeft pentode in de PCL86 bij twee buizen push-pull (klasse AB) bij 250V een Raa van 8K en bij 300V een Raa van 9K. Bij 300V komt er dan ruim 12 Watt uit.
Electuur gebruikt een 2x110V - 2x 6V trafo, deze zal toch ook geen hoge impedantie hebben?
Een transformator heeft geen vaste impedantie. Een transformator transformeert alleen een weerstand (impedantie) aan de secundaire zijde naar een impedantie aan de primaire zijde.
Het transformeren van impedanties gebeurd met het kwadraat van de wikkelverhouding. Nu is de wikkelverhouding gelijk aan de spanningsverhouding en de 220V/12V Elektuur trafo heeft een verhouding van 220/12 = 18,3 maal.
Een secundair aangesloten impedantie van 8 ohm geeft bij deze trafo dus een primaire impedantie van 8 x (18,3^2) = 2680 Ohm. Dit is wat laag voor een kleine buis zoals de PCL86, het is beter geschikt voor een wat zwaardere buis, bv EL34 of 6L6. Gebruik je secundair één 6V wikkeling dan transformeer je 8 Ohm naar 10755 Ohm
Voor 6K primair gebruik je een 220V/8V trafo, maar voedingstrafo's zijn niet echt geschikt voor audio.
mtb
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476
De gebruikte Block FL14/6 heeft een open spanning van ca. 8V parallel bij 230V primair en dus een n² van ca. 830, met 8 Ω dus een Raa van 6k6 Ω wat bij een Va van 200V vrijwel optimaal is.
Hij doet het erg goed in het laag, maar gaat boven 2kHz bij grote signalen vrij veel vervormen.
De lichte onbalans van de ELA-100V heb ik in http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20109 behandeld en valt reuze mee, hij is zelfs beter dan een "echte" UGT van Hammond!
Op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=19958 staan nog meer gegevens van UGT's waarmee je rekening moet houden.
D.W.
DW
Ik snap het allemaal niet meer.
In de oude tijd, high fidelity-rage, was de uitgangstransformator zowat het belangrijkste en ook duurste stuk van een ampli. Denk maar aan de transformator in een Williamson. Bijvoorbeeld de "Partridge" met 7 aparte windingen die dan nog op zeer aparte manier waren gewikkeld, of de Unitrans. Allemaal zeer dure dingen.
En nu blijkt het bijna met een "beltransformator" ook te kunnen.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi D.W.
Ik denk dat je het wel snapt, wat is nu het meest voor de hand liggende?
Voedingstransformatoren gebruiken als uitgang, hahahahaha
Of transformatoren gebruiken voor 100V lijn systemen, het moet niet gekker worden.
Audio Foolery, dat is het.
Iedereen mag bouwen wat hij zelf wil met wat voor trafo ook.
Ook dat de gebruiker een warm gevoel krijgt bij een stuk hout waar het een en ander op gebouwd wordt.
Komt er geluid uit die versterkers, ja natuurlijk.
Heeft het met kwaliteit te maken, nee natuurlijk niet.
Een prul van een trafo gebruiken en dan natuurlijk ook condensatoren van 10€ per stuk er in zetten 
Mijn 2 cent.
Blackdog
@D.W.
En vergeet de het type blikpakket niet, de ijzersoort en dikte van de E en I werden door Williamson gespecificeerd!
Het ontwerp met deze niet symmetrische primaire wikkeling 100V Conrad trafo zal beslist minder goed doormeten dan de grotere broertjes.
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Voor PCL8x en dergelijke zijn op marktplaats ook geen goedkoop uitgangstrafsformatortjes te krijgen, vaan in paren ook nog.
Op 3 mei 2014 17:05:41 schreef D.W.:
In de oude tijd, high fidelity-rage, was de uitgangstransformator zowat het belangrijkste en ook duurste stuk van een ampli.
Dat is nog steeds waar hoor, gemiddeld de helft ( al dan niet meer) van de kosten gaat in mijn knutsels in de UGT's zitten. sterker nog, mijn huidige amp heeft eindpitten van 4 euro p/s ( 2E26) en UGT's van 30 euro, en dat zijn dan nog low-end trafo's....
Wat niet betekent dat het met nettrafo's niet kan. De problemen daarmee zijn wel, dat die bedoeld is voor één frequentie ( 50 of 60Hz) en de ontwerper geen oog heeft gehad voor constante kwaliteit over de audioband. Bijvoorbeeld parasitaire capaciteiten tussen de primaire wikkelingen zijn rond 10kHz veel relevanter dan bij 50Hz. Ook kun je een 8VA nettrafo niet gebruiken voor 8W-SE, aangezien er een biasstroom loopt die voor een statisch magneetveld zorgt; de kern moet dus een rustveld plús de amplitude van het varierende veld aan kunnen, zonder te verzadigen, terwijl een nettrafo alleen het "AC veld" aan hoeft te kunnen. Dus moet je je misbruikte nettrafo flink over dimensioneren.
Voor een experiment, om te kijken hoe een buis werkt, is het leuk. Maar om te kijken hoe een buis klínkt tov. iets anders.... koop dan een échte UGT, en ontwijk de honing/slangenolie/unobtaniumcondensatoren 
Op 2 mei 2014 21:38:50 schreef Schimanski:
[...]Een transformator heeft geen vaste impedantie. Een transformator transformeert alleen een weerstand (impedantie) aan de secundaire zijde naar een impedantie aan de primaire zijde.
Dat klopt; en bij een ideale trafo zou alleen de wikkelverhouding er toe doen.
In de praktijk hangt de uitvoering van de trafo toch ook van de impedanties af waarmee hij moet werken.
Stel, een fabriek bouwt trafo's van hetzelfde vermogen en dezelfde kwaliteit, steeds voor 4 ohm secundair. Het ene model is echter voor 7000 ohm primair, het andere model voor 3000 ohm primair.
Je zult dan zien dat het 7000 ohm model primair meer windingen heeft dan het 3000 ohm model, en niet secundair minder windingen, wat bij een ideale trafo ook zou kunnen.
Er zijn nog meer ontwerpcriteria, maar dan dwalen we wat af.