Hoi allemaal !

Vroeg me af wat er eigenlijk gebeurt bij het aanslaan van een koelkast een paar meter van de computer. Ik zie dan op de monitor heel snel een horizontale flits-streep(ruisachtig) en dan is het weg. De monitor en computer zijn op een goede UPS aangesloten. Dus vroeg me af hoe zoiets dan toch ontstaat ondanks UPS.

Alvast bedankt,

Othello

Een UPS heeft daar weinig mee te maken want die hoeft geen goed netfilter te hebben. Controleer in elk geval ook even de aarding.

Verder mis ik nog wat gegevens. Inkoppertje: hoe is de aarding. Schetsen van de situatie: wat voor monitor en kabel? DVI of VGA? Kwaliteit van de kabel? Zit de koelkast op een andere groep? Wat voor UPS?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (45%)]

Inderdaad, even wat meer info :)

Heb 2 monitoren, hoofdmonitor (was nogal duur) zie ik het niet gebeuren, alleen op de bijmonitor. Hoofdmonitor heeft displayport kabel en bijmonitor DVI kabel. Zitten op dezelfde groep, ruimte is de zolder, aarding is door een bedrijf een aantal jaren geleden gelegd en sluit op de aarding van de ketel aan. UPS is een APC SmartUPS 1500.

PS: Heb ook getest door hoofdmonitor met dezelfde dvi kabel op de pc aan te sluiten en geen flits-streep gezien. Dus neem aan dat de dvi kabel wel in orde is. (hoofdmonitor ondersteunt displayport + dvi)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]

Merk en type van de monitoren?
Zit de voeding van de bij monitor in de monitor zelf?
Of zit er een losse adapter bij?

Hoofdmonitor is een EIZO en de bijmonitor is een HP. Beide hebben geen externe voeding.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]

Door het in/uitschakelen van de koelkast onstaat een korte stoorpiek op het net. Een goed netfilter onderdrukt deze piek wel. De voeding van de HP (dat zijn goedkope monitoren) zal wat minder onderdelen bevatten, waardoor de storing doorwerkt tot in de beeldverwerking.

Ok, dat is het probleem dus :) Ik dacht namelijk doordat de HP ook op de UPS staat aangesloten de UPS dit soort dingen filtert ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]

Nee, een UPS hoeft niet goed te filteren.

BTW, laat direkte volledige quotes achterwege.

Ok, dank je wel voor de uitleg !

HP koopt vaak in bij toeleveranciers als Qisda, Acer of TPV. Vaak niet heel erg hoogdravend, al zit er soms een mooi ding tussen. In het CRT-tijdperk kochten ze 'Low Emission' monitors bij Samsung/Samtron, de marketingafdeling was er vergeten bij te zeggen dat dit niet alleen op de TCO-normen sloeg maar na een paar jaar soms ook op de kathodes van de gebruikte beeldbuizen ;)

Zou de storing je echt storen, dan kan je een los netfilter voorschakelen (let op, ook de speciale stekkerdozen met overspanningsbeveiliging e.d. hebben niet altijd een goed filter), of de voeding van de monitor modificeren (vaak zit er wel plek voor een netfilter, maar zijn de onderdelen nooit geplaatst).

Komt in principe op kwaliteit / prijs neer :) Op zich is het niet storend maar vroeg me af of de UPS het had moeten filteren. Waarschijnlijk zullen dure UPS units dit misschien wel goed filteren.

Trouwens, weet iemand toevallig of zo'n stoorpiek, in dit geval, apparatuur kan beschadigen ? Stel ik zou een osciloscope gebruiken die ook op de UPS is aangesloten, zou zo'n stoorpiek op de osciloopscoop te zien zijn tijdens het meten van iets ?

Daar valt ook niet veel zinnigs over te zeggen. Hangt van de kwaliteit van het aangesloten apparaat af.
Goedkope apparaten zonder veel filtering zullen eerder door zoiets overlijden. (bijv. goedkope ledlampen, die houden daar ook niet van)

Je zegt het zelf al:

Komt in principe op kwaliteit / prijs neer :)

Onmiddelijke beschadigingen zou ik niet verwachten omdat pieken op het net normaal zijn, zodat er rekening mee gehouden wordt. Echter apparaten die al kwetsbaar gebouwd zijn of een fabricagefout hebben, zouden sneller kunnen slijten.

Zoals de LED-lampen die Arco al noemt dus.

In de keuken (dichtbij de koelkast) denk ik ook zeer specifiek aan een Senseo. Als je zo'n ding hebt, haal de stekker uit het stopcontact als je hem niet gebruikt en de beruchte condensator zou zomaar een paar jaar langer mee kunnen gaan.

Bedankt voor de uitleg !

Zou dit werken als ik deze koop en daarop alleen de UPS aansluit:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/610886?WT.mc_id=gshop&gclid=CM2…

Omdat er in de beschrijving geen sprake is van een netfilter, vrees ik dat het gaat om zo'n doos die ik bedoelde met

let op, ook de speciale stekkerdozen met overspanningsbeveiliging e.d. hebben niet altijd een goed filter.

Misschien kan iemand anders zo een goed type uit zijn mouw schudden? Ik kijk ook nog wel even rond, maar bij Conrad zie ik zo snel alleen netfilters voor inbouw.

Hmm, en deze wat er veelbelovend uitziet:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/610819/APC-by-Schneider-Electric-13…

Ze praten over lekstroom / stootstroom, is dat iets wat op een netfilter kan duiden ?

Nope, dat duidt alleen maar op een typische conrad-warhoofd-vertaler. Als er 93kA lekstroom loopt en het energiebedrijf zou dat mogelijk maken, dan moet je een flinke hypotheek en een goede brandverzekering afsluiten.

Een van de talloze inbouwmodellen die ze bij Conrad hebben is bijvoorbeeld http://www.conrad.nl/ce/nl/product/398716/Schaffner-EMI-filter-FN-2020… die zwaar genoeg is om een hele groep aan te hangen als het moet. Je hebt ook inbouwmodellen waar een IEC-stekker ingaat, soms kan je die in een apparaat wegwerken maar tegenwoordig is daar meestel te weinig ruimte voor. Een ander mogelijk trefwoord is EMI filter, dat staat voor Electro Magnetic Interference.

Er zal vast ook wel een stopcontactmodel zijn, maar ik moet hem nog vinden.

Moet zeggen dat het niet meevalt om een emi/rfi filter te vinden :( (en dan bedoel ik eentje die je niet hoeft in te bouwen)

Ben maar op amazon gaan kijken, deze is voor de u.s markt maar als dit een 230v type was, zou die goed zijn ?

http://www.amazon.com/SurgeX-SA-966-Surge-Eliminator/dp/B00DWPMQV6/ref…

Dit soort filters zijn voor weinig te koop op electronicabeurzen/radiomarkten zoals volgende week in Beetsterzwaag. € 2,- voor een hoogwaardig filter zoals het genoemde van Schaffner is daar een normale prijs.

[Bericht gewijzigd door TinusTech op (10%)]

@tinustech

Wat vind je van deze specs (even los van dat het voor de u.s markt is):

http://surgex.com/retail/pdfs/SurgeX-PT6-Product-Brochure.pdf

Dus met name die EMI/RFI specs en dat ze geen MOV gebruiken zoals standard surge protectors.

Is wel inbouw, moet in een doosje: http://www.baco-army-goods.nl/lichtnet-voedingen-adapters/netfilter-vo…
Je kunt hem ook tussen de koelkast proberen. (Storingen voorkomen is beter als storingen opheffen)

Filters in dezelfde serie met een lage doorlaatstroom zijn beter dan die met een hoge. Kijk maar eens naar het specifciatieblad van het Schaffner filterserie.
Lagere stroom betekent hogere zelfinductie van de spoelen in het filter. Kijk daarom even naar de aansluitwaarde van de koelkast.
Dat amerikaanse filter is wel goed, maar verschrikkelijk overkill kwa geld. Meer voor hififanaten.
Van dat BACOdingetje zijn geen gegevens online. De specificaties lijken mij slechter dan het Schaffner filter van Conrad.

Het is niet zeker dat je monitorprobleem met zo'n filter verholpen is, daarom kun je het beter niet met zo'n duur ding testen.

Filters en weet ik wat meer, zucht.

Je flits ontstaat bij UITschakelen van de koelkast. De zelfinductie veroorzaakt een spanning die een vonk geeft over de contacten van het relais.

Ga niet het gevolg van de storing oplossen bij je monitor, installatie of waar dan ook, maar pak de bron aan.

Zet gewoon een RC netwerk over de contacten, of over de motor, afhankelijk van waar je bij kunt. Bijvoorbeeld 100 Ohm in serie met 100 nF (wel hoge spanning, X2 voldoet).

Als je bij INschakelen nog een dip/flits hebt gebruikt iets erg veel stroom bij het aanlopen, óf je hebt spanningsverliezen in je bekabeling. Wel even nakijken dus.

Ten eerste hoort de koelkast dat al te hebben, zeker om inbranding van contacten te voorkomen. Ten tweede treden dergelijke problemen 9 van de 10 keer op bij ondeugdelijke filtering of aardlussen.

Zeker hoort de koelkast dat te hebben. Maar de condensatoren daarin gaan na x jaren kapot. Zeker die ingegoten types. Aardlussen kunnen eigenlijk niet. De motor staat gewoon in serie met het schakelcontact over de netspanning. Dat is alles. Aan de ingang van de koelkast staat waarschijnlijk een condensator met afleiding naar aarde waar pieken wel doorheen komen. Maar daar kan alleen storing doorheen komen als die al veroorzaakt is. Nogmaals: pak de oorzaak aan.

Filteren is het gevolg oplossen. Je moet de oorzaak aanpakken. Opslingering door zelfinductie.

Alleen als bij INschakelen iets gebeurt ie er een impedantieprobleem in het lichtnet. De motor trekt namelijk bij starten een behoorlijk hogere stroom, maar het net moet daartegen kunnen. Rotte lasklemmen zouden dan een oorzaak kunnen zijn.