Beste leden,
Hier heb ik een Akai AP-307 die heeft gewerkt. Echter blijft de motor nu niet meer draaien. Als ik de platenspeler op start zet, gaat de motor heel even draaien. Daarna krijgt de motor geen spanning meer en draait deze niet meer. Ook niet als ik de 45 toeren schakelaar indruk. Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?
Alvast bedankt voor de hulp!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de motor draait te zwaar? veel platenspelers hebben een dc motor met regelelektronica achterop. loopt de motor te zwaar valt deze uit en werkpt pas na aan en uitzetten weer. dan zouden de lagers wrs eens schoongemaakt en gesmeerd moeten worden.
De motor kan het probleem zijn, maar ik was vergeten erbij te zeggen dat alle elco's in het direct drive board zijn vervangen, en dat daarna het probleem is ontstaan. Heb alle contacten die de condensators moeten maken getest met de diode functie of de printsporen geleiden, en dat is het geval.
Er komt namelijk geen voltage op pinnetje 7 en 8 van het regelcircuit. Als de motor te zwaar loopt, zou er toch alsnog een voltage op de motor moeten staan? En dan zou ik, als ik er een draai aan geef de andere kant op, toch weerstand moeten voelen?
testman
als de elco's vervangen het probleem heeft veroorzaakt, dan zal er of 1 verkeerd zitten of verkeerde werkspanning of er zit een via onder de condensator welke onderbroken is nu. het snel uitvallen klinkt alsof de voeding platgaat, overbelasting?
Zojuist even wat metingen gedaan, als het goed is worden de printen gevoed door de trafo. Wat ik vreemd vond, was dat op vier condensatoren 0V stond, dit lijkt mij niet te kloppen.
View Image
testman
zijn er geen zekering(en) stuk? en niet kijken maar meten, deze modellen met veer achtige smeltdraad willen vaak zat in het dopje stukgaan..
De zekeringen heb ik doorgemeten met de diode test functie, en alle 4 de zekeringen zijn nog goed. Ik vermoed dat er meer aan de hand is.
testman
het solderen van de elco's heeft ermee te maken, geen klodder soldeer die verkeerd is beland? of met het bewegen van de printen een draad afgebroken..
Bij deze een foto van de printplaat:
View Image
Daarnaast heb ik met de multimeter getest of de soldeerpunten contact maken met het printspoor (d.m.v. de piepfunctie op de multimeter)
testman
Tijdens het meten ben ik iets opvallends tegen gekomen. Alleen de twee elco's boven de diode's meten een spanning. Op de andere vervangen elco's meet ik helemaal niets. Het lijkt erop dat een deel spanning krijgt, en een deel niet. De IC's krijgen wel spanning maar hebben kleine afwijkingen zoals 6,8V ipv 7,6V. Zijn er nog meer belangrijke punten om te meten?
testman
je krijgt een symetrische 13vac voeding binnen op die print. dan zou er op die elco's achter de vier dioden een ~16v moeten staan. de zwarte en groene tor zullen die spanning stabiliseren, daar zoek je het eerste. er lijken onder die torren ook wat losse solderingen te zijn..
De spanning die binnenkomt is inderdaad 13volt wissel, op de twee grote (470uF 25V) condensators staat 17V. Vanaf het midden dan de tor meet ik links 6,8V en rechts -7,2V. Bij de andere tor is dat andersom. Dat gedeelte lijkt te werken (met kleine afwijkingen in de spanning maar niet meer dan 10%)
testman
Elke transistor op het board heeft de spanningen die op het schema staan aangegeven. Op de IC's meet ik 6,8 ipv 7,6V. Mijn kennis gaat helaas niet zo ver dat ik gelijk op het circuit zie waar ik moet meten. Alsnog bedankt voor de hulp!
Edit: het probleem is inmiddels gevonden, een condensator liet teveel rimpelspanning door waardoor het niet meer werkte. Na vervanging van de 470uF condensator werkt de platenspeler weer perfect. Zo blijkt maar weer dat oude apparaten vaak toe zijn aan nieuwe condensators.
[Bericht gewijzigd door jm20101 op (37%)]