juiste condensator en diodes voor B&O Beomaster4500

Met het vervangen van een zekering, die er nog steeds uitknalt, zag ik dat er een brand plek was op de printplaat. Ik weet niet of dit de oorzaak is van het steeds eruit knallen maar iets is er niet goed.
Dus ik wilde in eerste instantie enkele condensators en diodes voor het gelijkrichten vervangen.
Nu zit ik te kijken op Conrad.nl maar ik weet niet wat ik moet kopen, wie kan mij helpen??
De condensator is volgens de opschrift 1M250 MMK EVOX 8844 en volgens schema 100nF 20% 250Volt
De andere is 4700uF Din41253 EGD -40 105° celcius -10% +50% 16V merk: Roe

De diodes zouden de 1N 4002 zijn en ik denk dat het deze is http://www.conrad.nl/ce/nl/product/162221/DIODE-1N4002-100V1A-Diotec-1…

Wie kan mij helpen met de juiste type, op Conrad.nl

Plaats eerst eens een duidelijke foto van het slachtoffer, dan is er meer van te zeggen; maar het klinkt als een schakelende voeding.

Bovendien is de kans dat die MMK-condensator stuk is, niet erg groot.

Het is af te raden om in het wild onderdelen te gaan vervangen. Kans is groot dat je op een gegeven moment het halve apparaat hebt vervangen, behalve de defecte onderdelen en tegelijkertijd onder het aanbrengen van nog minstens 3 nieuwe mankementen... Zie er dan nog maar eens uit te komen.

In geval van reparatievragen bovendien altijd merk en type van het apparaat vermelden zodat er een schema bijgezocht kan worden.

Het is een reciever merk B&O Boemaster4500

http://www.uploadarchief.net/files/download/condensator_diode.jpg

Hier is de foto,

Ik zou die dioden even nameten. Ze hebben het warm gehad, maar dat gaat soms verrassend lang goed. Die C's lekker laten zitten. Tot aannemelijk is dat ze stuk zijn.
Het kan ook heel goed zo zijn dat er ergens een eindtrapje in sluiting ligt.

Zoals maarten al zegt: eerst meten, dan vervangen.

Volgens het schema zit er een symmetrische en enkele voeding in. De diodes op de foto zijn van de enkele voeding.

Er zijn 3 zekeringen. Een is er voor de enkele voeding.

Het is geen schakelende voeding.

Test eerst de diodes en ga dan met behulp van het schema en scoop verder met fout zoeken. Zomaar wat vervangen is zinloos. Als je dat niet kunt of de tools niet hebt, maak dan de afweging hoe erg je het vindt als hij dadelijk zo goed als onherstelbaar kapot is. Niet erg ? Lekker doorgaan met proberen. Kan erg leerzaam zijn. Wel erg, laat het dan doen.

Bij zomaar wat vervangen (waarbij je ook niet weet door wat) Je kan geluk hebben of het juist erger maken (beschadig van pads of een soort ketting reactie)
Stel die diodes zijn stuk omdat er te veel stroom liep tgv een probleem verder op. Als die het zwaar hebben gehad (en zo ziet het eruit) kunnen die als een soort zekering hebben gewerkt. Het is mogelijk dat de nieuwe verse diodes dan meer aan kunnen. Dat zou net genoeg kunnen zijn om het verderop een stuk erger te maken.
Let op, ik zeg niet dat het de diodes zijn, het zou kunnen maar dit kan werkelijk alles zijn.

Iets ergens in het ding trekt te veel stroom.

Iets ergens in het ding trekt te veel stroom.

Dat zou ik niet zo durven zeggen. Het kan ook een wat krap bemeten ontwerp zijn.

Strikt genomen trekt er dan natuurlijk nog steeds iets teveel stroom, maar niet als gevolg van een defect en in de context van dit topic op het moment niet relevant.

Als ik die diodes zou vervangen, dan zou ik ze wel wat hoger op de poten zetten zodat ze hun warmte wat beter kwijt kunnen. My 2 cents...

Het zal handig zijn als de TS verteld WELKE zekering stuk gaat.
In het schema zie ik er 4 zitten.

De vraag is m.i. een beetje: hoeveel stroom verwachten we door het apparaat. De 1N400x diodes kunnen volgens spec (dacht ik) 1A hebben. Dus als er "0.1A stroom" te verwachten is, dan is er iets mis in het apparaat dat ze het te heed hebben gekregen, als er "1A stroom" (of meer, tot 2A kunnen ze hebben met z'n vieren) te verwachten valt, dan is het logisch dat ze het warm hebben....

Op 30 mei 2014 12:07:24 schreef Thevel:
Het zal handig zijn als de TS verteld WELKE zekering stuk gaat.
In het schema zie ik er 4 zitten.

Het is zekering F3 die tussen de trafo en de diodes zit.
Schema is te downloaden op http://elektrotanya.com/bang_olufsen_beomaster_3500_4500.pdf/download.… Diagram C hst 2-4.
edit: via get manual aan te klikken is deze te downloaden.

Ik heb dus geen scoop alleen een multimeter, weet iemand hoe ik ahv het schema de zaak kan doormeten op wat er fout is??? Let wel op, ik kan geen spanning opzetten omdat de zekering steeds doorslaat.

Wat me trouwens wel opviel is dat met het aansluiten stekker op het stopcontact er een inschakelplop uit de speakers kwam. Ik weet niet of dit een voorbode was van het eruit knallen van de zekering.

Met een multimeter (op diodestand) kun je prima diodes controleren. Meten zonder ze aan 1 kant los te maken is niet 100% betrouwbaar, maar het toont in elk geval een sluiting (ergens in het circuit) aan.

De zekering is 2A. De diodes kunnen ongeveer 2A hebben (max).

Doet D28 het nog? Als er wat misgaat in het voedingkje links van D28 gaat ie kapot, en waarschijnlijk in sluiting. Meet in 200-ohm weerstand stand. Is het nul, is ie verdacht, is het >1 ohm, zal ie nog wel goed zijn.

Kan je P22 lostrekken? Dan moet je P22-10 op 15-18V kunnen meten, P22-7/8/9 moeten 5V zijn.

@rew Probleem is dat ik niet de voltage kan meten omdat ik er geen spanning op kan krijgen zonder dat die zekering doorslaat.

je schrijft D28, of bedoelt je de D27, D10, D17 en D19 van de gelijkrichter????

@maartenbakker Ik heb een diode stand op de multimeter, maar weet je zeker dat dit ook kan als je nog op het printplaat gesoldeerd zitten?

Eigenlijk was mijn methode haal de verdachte componenten eruit, meet ze door en zet er voor die paar centen meer, gewoon meteen nieuwe in. Was er niets fout dan weet je ook dat je verder moet zoeken.

Kun je trouwens ook condensatoren/Elco's doormeten/controleren als ze nog vast gesoldeerd zijn???

Hebben jullie trouwens ook gezien dat de trafo een ombouw heeft voor 240volt hij staat nu nog op 220volt is het wijs om deze om te zetten naar 240volt???

Ik zou die trafo even laten. Hij heeft tenslotte tot voorkort altijd gewoon gewerkt.
Op wat voor manier stopte hij er mee ? Bij aanzetten, tijdens spelen, na lang niet gebruikt te zijn ?

Je kunt een heel eind komen met alleen een multimeter zolang je weet wat en hoe je meet.
Als je de zekering er uit laat kun je de diodes testen.
Meet eerst de weerstand tussen de twee punten bij de 4 diodes waar de zekering en trafo zat. Als je daar geen kortsluiting meet ga je verder.

Meet dan in het circuit met de diode test de 4 diodes. Als er een door is blijft het ding piepen. Lijken ze niet goed dan soldeer je een kant los en meet weer.

De elco's kun je testen maar dan moeten ze eruit. Voor de zekering moet er een short zijn. Dat kan je eenvoudig met een DC voeding en een mulimeter testen. Dan moet je dus wel een DC voeding met de juiste spanning hebben.

Die 1n400x diodes zijn gemaakt voor 1A. Ze hebben wel redelijk wat reserve. Ik kreeg je op een curvetracer pas bij 10A kapot. Maar ze hebben het zo te zien wel redelijk warm gehad.

Is dat goed dan ga je weer een stapje verder. Ik probeer bij dit soort simpele apparaten die niet aan kunnen stukken te isoleren. bv een weerstandje ergens tussenuit en kijken of het tot dat punt goed gaat.

Er zijn nog heel veel mogelijkheden om dingen te testen bij dit soort problemen maar dat redt je niet met alleen een multimeter en goede wil.

Alles vervangen kan goed uitpakken maar ook fout uitpakken. Ze zult mogelijk daarna ook dingen moeten afregelen, instellen en testen.

Op 30 mei 2014 22:32:12 schreef fred101:
Ik zou die trafo even laten. Hij heeft tenslotte tot voorkort altijd gewoon gewerkt.
Op wat voor manier stopte hij er mee ? Bij aanzetten, tijdens spelen, na lang niet gebruikt te zijn ?

Ik heb de installatie een maand geleden gekocht en hij werkte toen. Ieder weekend zet ik deze ongeveer een uurtje aan. Alleen bij het aansluiten op het stopcontact hoorde ik steeds een luide klop op de speakers.
Tijdens het insteken van de stekker hoorde ik nog net de gebruikelijke plop uit de speakers maar knalde de zekering direct eruit.

Vanaf de F3 zekering en diodes zijn er 2 circuits

1. 18V
2. stabilisatie

onderbreek het 18V circuit

blijft de nieuwe zekering nu wel goed?

Zo ja, dan zit de fout in of na het stab circuit

Zo kan je een eigen foutzoekboom maken.

Met zo'n mooi schema erbij moet dat goed te doen zjn.
En daar leer je ook het meest van. Iemand anders zijn kunstje nadoen
werkt maar tijdelijk.

Kun je trouwens ook condensatoren/Elco's doormeten/controleren als ze nog vast gesoldeerd zijn???

Jawel, met een componententester op een scope gaat dat.
circle, rond, plat ect met V~ 50Hz) Als de C geshunt wordt door een of meerdere componenten wordt het beeld wat anders.

Niet de hele doopceel van de elco wordt gelicht maar voor een reparateur de door wil werken (time is money) is het een snel hulpmiddel.

@maartenbakker Ik heb een diode stand op de multimeter, maar weet je zeker dat dit ook kan als je nog op het printplaat gesoldeerd zitten?

Je kunt kortsluiting altijd vaststellen met onderdelen die nog aangesloten zijn, maar om dan uit te zoeken welk onderdeel precies in kortsluiting ligt moet je meestal wel wat lossolderen.

Op 30 mei 2014 21:04:00 schreef Dutch1:
@rew Probleem is dat ik niet de voltage kan meten omdat ik er geen spanning op kan krijgen zonder dat die zekering doorslaat.

Daarom schreef ik ook iets over: kan je connector zus loshalen? De hoop is dat het dan blijft werken dat je eraan kan meten. Of je weet, zoals hierboven ook anderen voorstellen, aan welke kant van de onderbreking het probleem zit.

je schrijft D28, of bedoelt je de D27, D10, D17 en D19 van de gelijkrichter????

Nee, als ik D28 schrijf bedoel ik meestal D28. Ik kan me herinneren dat ik het echt heb opgezocht. Ik maak wel eens tyepfouten, maar met de technische dingen probeer ik voorzichtig te zijn.