Hallo
Ik heb een oude Sony TA-A300 versterker welke afgelopen weekend geen geluid meer laat horen. Normaliter als je de versterker inschakelt, dan hoor je na een paar seconden een inschakel-klik (ik verwacht dat dit een beveiligings circuit is met een relais die inschakeld). Nu hoor ik deze inschakel-klik niet meer terwijl er wel spanning op het aparaat staat (lampje van keuze-schakelknop brandt). Ik heb de soldeerzijde reeds bekenen en hier en daar opnieuw gesoldeerd; helaas zonder succes. Kan het zijn dat het relais de geest heeft gegeven? Of heeft iemand een ander idee hoe ik kan chacken waar precies het probleem ligt. Ik heb helaas geen scoop maar wel een multimeter én een schema van de versterker.
Vast mijn dank.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Er zit in de aansturing van dat relais een meet circuit wat controleert of de spanning niet te hoog is denk ik. Rechts onderin het schema heet IC700 protecter.
In dat circuit wordt "besloten" of het relais aan moet trekken of niet gok ik zo.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
vaak is dit een elco probleem rond de aansturing van dat dc protect relais. als je met een fohn de boel rondom dat relais verwarmt kan eht zijn dat er weer geluid is. zo ja de elco's rond dat stuur ic vervangen.
het kan ook zijn dat er dc op de uitgang komt, dan is er een eindtrap of stuurtrap stuk.
In het schema staan bij de poorten van dat IC controle spanningen.
Ook rond Q700 staan spanningen.
Ik zou deze allemaal eens checken.
Thevel
Golden Member
Op 17 juni 2014 15:47:47 schreef jbmjuno:
Heb net ontdekt dat de hoofdtelefoonuitgang ook geen geluid geeft....
Klopt, de hoofdtelefoonuitgang wordt ook door het relais geschakeld.
Meet eens de spanning op de relais contacten, deze moeten nagenoeg nul volt zijn.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Bedankt voor jullie inbreng, maar ik ben helaas niet een electronica guru. Ik weet wat welke componenten zijn en en kan goed solderen, echter het doormeten is andere koek. Ik heb ooit een Fluke gekregen die nog steeds goed werkt. Maar hoe ik goed kan meten zonder de boel per ongeluk op te blazen.... Ik denk dat ik hier hulp bij nodig heb en misschien ook opzoek.
Zolang je geen kortsluiting maakt door een meetpen verkeerd te plaatsen zal het gevaar wel meevallen.
Eventueel gebruik je een klemmetje voor de - meetpen. Die zet je dan vast aan de massa en dan hoef je je alleen maar op de + meetpen te concentreren.
Meten is weten. Meet voor de relais of je een DC spanning op de uitgang hebt staan. ZO ja dan weet je dat de eindversterker trap er uit ligt. Meet je geen dc dan kan je de relais even doorverbinden en dan zal je geluid hebben. Uiteraard is het dan wel zaak om deze schakeling welke dus een dc protectie schakeling is en een inschakel vertraging te herstellen.
ONTLAAD je elco,s voor je gaat solderen anders zal je heel wat schade kunnen aanrichten
Heb er toch even iemand naar laten kijken; volgens die persoon is er geen eindtrap defect. Hij geeft aan dat de IC defect is en deze heb ik inmiddels gekocht. Nu alleen nog erin solderen en dan maar hopen dat ie het weer doet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Helaas de IC vervangen was geen succes. Ik heb inmiddels ook het relais eraf gehaald, maar deze ziet er (na verwijderen afdekkapje) er heel goed uit. Dus ik weet het nu even niet meer. Ik heb even de url van de bouwtekening toegevoegd. Ik hoop dat iemand nu nog een idee heeft waaraan het zou kunnen liggen.
https://drive.google.com/file/d/0B9JhWUi0XA4KNG9xNTRnel9XeHc/edit?usp=…
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Voor degenen die liever geen Google gebruiken of gewoon een simpele download willen, de bronsite van het schema: http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Sony/TAA30…
Om welk IC gaat het? Dat van de protectie neem ik aan?
Voor degenen die de technische tekening hebben gezien heb ik een vraag. Wat betekenen die rode pijlen bij de componenten, zijn dat voltage waarden? En hoe meet ik deze dan; dien ik mbv mijn multimeter de zwarte draad aan de massa te leggen en met de rode draad op die punten te meten? (zie tekening blz. 13, 14, 15). Hoor het graag 
De rode pijlen met cijfers zijn idd de spanningswaarden ten opzichte van de massa. Multimeter (indien nodig) op de juiste meetstand, zwarte pen aan de massa houden en rode pen op de meetpunten. Meet systematisch en hou alles bij op papier.
Dit topic kan geloten worden. Bij het meten schoot de rode meetpen van een soldering af en raakte zodoende andere soldering waardoor er kortsluiting ontstond en er een aantal onderdelen zelfs in brand vlogen. Heb mijn versterker helaas moeten afvoeren.
Bedankt voor jullie ondersteuning.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi jbmjuno,
Dat is nu jammer, ik wou hier net een stappenplan voor je gaan typen hoe te meten om er achter te komen waar je probleem zat...
Gegroet,
Blackdog
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Zonde van die Sony zeg.
Als je je woonplaats vermeldt, misschien is er wel een behulpzame hobbyist hier.....
EricP
mét CE
Da's inderdaad jammer. Ik heb nog een AX310. Die heeft hetzelfde verschijnsel gehad. Oorzaak was de zwarte plak die de geest heeft gegeven. DC op de uitgang, protectie schakelde relais niet meer in.
Destijds leverde Sony die nog als spare part (de versterker was net een paar jaar oud). Bij het monteren viel het me op dat de koeling 'hol' liep: sloot dus niet mooi aan op de achterkant van de plak. Erg spaarzaam met warmte geleidende pasta omgegaan (wat op zich prima is als het wel past).
Afijn, koelprofiel wat 'bol' gebogen. Werd daarna veel warmer (duh...) en het apparaat speelt nog steeds.
Zoveel zit er niet in dit apparaat. Economisch natuurlijk total-loss, maar ik zou er toch nog een avondje in steken. Wellicht valt het allemaal wel mee. Met een beetje mazzel is die zwarte plak ook nog ergens te krijgen...
Deze topic kan dicht.
Bij het nameten schoot ik met de meetpen van een soldering af en raakt andere solderingen tegelijk, waardoor ik kortsluiting veroorzaakte en zelf een klein vuurtje op de print ontstond. Versterker in de container gegooid. Helaas pindakaas.