Hoi,

Ik wil sensor waardes op een server op internet opslaan. Dit wil ik doen door een PHP script aan te roepen met de data erin en dan met de GET methode de data eruit te halen. Dus als volgt: http://www.server.com/SaveData.php?myData=12345

Ik ben nu met een Raspberry Pi bezig en hiermee lukt het, maar ik ben aan het kijken of er ook nog andere manieren zijn om dit te doen?

Aan welke manieren denk je precies? Heb je iets in gedachten qua hardware, protocol, soort sensorwaardes, interval van de meetwaarden etc? Waarom zou je de Raspberry niet willen gebruiken, hoewel je dat nu werkend hebt?

Je hebt de vraag nu zo open gesteld dat er ontelbare antwoorden zijn, als je de vraag al niet letterlijk neemt (of er andere manieren zijn, en die zijn er uiteraard).

Dat klopt de vraag is nogal open. Dit komt dat ik er nog niet zo in thuis ben.
Wat ik wil maken is uiteindelijk een weerstation en de sensorwaardes op internet opslaan. De interval is om de minuut. Ik wil dan ongeveer 10 sensors loggen. Ik weet nog niet welke sensors ik precies ga gebruiken, maar zeg dat ze elk 8 a 12 bit zijn.

Wat ik in gedachten heb is:
SensorsBuiten --> PIC --> UART --> Bluetooth --> UART --> Raspberry Pi --> Wifi --> Router --> Internet

Ik heb het nu wel werkend op de Raspberry Pi, maar ik heb weinig kennis van linux en python. Dit maakt het allemaal wat lastiger. Ik zal de code ook wat robuuster moeten maken qua foutafhandeling.
Ik heb wel meer wat meer kennis op het gebied van microcontrollers programmeren.
Ik ben nu op de Raspberry Pi met uart bezig en dit werkt opzich wel maar ik snap het nog niet helemaal. Vandaar dat ik ook eens aan kijken ben op wat voor manieren het nog meer kan (het dik gedrukte).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]

Waarom zo vreselijk ingewikkeld? Direct van Sensorbuiten -> pic -> Wifi...

of de RPI via BT of uart

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (20%)]

TS wil juist zonder Rpi/Linux... ;)

dan pic met wifi maken maar een IP stack in een pic is best wel veel werk/ruimte...
het kan wel.

Het nadeel van PIC --> Wifi is dat ik binnen ook nog sensors zou willen. Met deze combinatie wordt het best duur. Dan zou ik twee wifi modules moeten hebben. Kan natuurlijk ook de bluetooth modules gebruiken die ik hier nog heb liggen en dan een wifi module.

Een ander nadeel is dat mijn wifi signaal buiten niet zo sterk is, hier valt waarschijnlijk wel wat aan te doen. Het voordeel van de RPi vind ik dat je er makkelijk backups door op een USB stick of SD kaart te schrijven. Met een PIC is dit wat lastiger. Want als ik geen verbinding heb moeten de gegevens ergens opgeslagen worden.

Arduino heb ik ook bekeken, ik heb de Aduino Nano en het is allemaal vrij makkelijk met de libaries en voorbeelden die er zijn. Alleen de wifi shield van Arduino is wat prijziger. Nadeel van de Arduino is ook dat hij standaard niet lang op batterijen mee gaat. Dit is wel door een clone te maken wat te beperken.

Ik moet er nog eens goed over na gaan denken en de mogelijkheden PIC/Arduino --> Wifi bekijken. Ik zie mezelf nog niet zo'n IP stack in een PIC maken. Dan ben ik nog wel een tijdje bezig. Dan zou het een standaard module worden die ik via UART kan aan spreken.

Hallo,

Ik wil geen schaamteloze reclame maken maar ik denk dat de module die wij verkopen ideaal is voor het doeleinde.

Het verbruikt maar 0.5Watt, heeft ingebouwde WiFi, veel GPIO en een USB om backups te maken. Het is ook een linux board, dat is dan misschien een nadeel voor jou. Maar er draait zonder problemen php op zodat je het bestaande script kan gebruiken.

Meer informatie:
https://dptechnics.com/shop/?q=productdisplay/openwrt-module

We zijn druk bezig met gemakkelijke software te schrijven zodat je alles vanuit de browser kan besturen. Ook hebben we een breakout board gemaakt zodat je de module gemakkelijk kan gebruiken:

https://www.facebook.com/dptechnics

Hier kan je de voortgang volgen. Ook staan we steeds open om mee te helpen een oplossing uit te werken.

Mvg,
Daan

PS: wij gebruiken dezelfde chipset AR9331 als de arduino Yun WiFi arduino.

Waarom geen Arduino Ethernet versie? Alternatief: normale Arduino met iets draadloos zoals een ElectricImp.

Spul van DPTechnics ziet er ook leuk uit idd, maar wel minder userbase gok ik :)

[Bericht gewijzigd door JopieK op (28%)]

Ik heb gister nog wat zitten lezen en heb nu een ethernet module op eBay besteld die 2N3055 voor stelde. Dit is denk ik precies wat ik nodig heb: http://www.tweaking4all.com/hardware/arduino/arduino-etherne...data-pu…

Dan leg ik wel een kabeltje naar de Arduino met ethernet module. Het voordeel van de Arduino is dat er veel voorbeelden van zijn en libaries. Dan zet ik buiten een PIC neer met bluetooth.

@ Totale beginner, ziet er goed uit, maar als ik het zo lees staat het product nog in de kinderschoenen? Zijn er voorbeelden van gebruikers en een forum of iets dergelijks?

Hallo,

Het product is inderdaad gloednieuw en volgende maand beginnen we met het leveren van een breakout board. We zijn druk bezig met het afwerken van software en er komen ook videotutorials.

We zijn ook bereid via internet mee te helpen om elke vraag te beantwoorden in de mate van het mogelijke om zo het project tot een goed einde te brengen.

Mvg,
Daan

[Bericht gewijzigd door Totale beginner op (27%)]