dag leden,

ik heb een grasmaai robot, daarvan is op de bestuuringseenheid een contact stekkertje stuk-door vocht aangetast, deze zit op de printplaat gesoldeerd met zes contacten.

ik ben geen deskundige, maar het is een stekkertje met contra (die op de printplaat zit) die je ook bij telefoons ziet, alleen nu zijn er 6 contacten. ik heb een foto, maar kan die hier niet plaatsen.

ik heb wel een gewone soldeerbout, maar daar kan ik dit niet mee vervangen denk ik.

Kan mij iemand hiermee opweg helpen (tips).

groeten
fiesta

dag leden,

Dank jullie voor de bijdragen, het lijkt wel een rj12 ja, ik post de foto:

http://www.uploadarchief.net/files/download/connector%206%20pinnen%20maairobot%20(2).jpg

Er zijn twee rijen van drie pinnen, hoe kun je die gelijktijdig solderen, dat lukt toch niet met een gewone soldeerbout of is daar een handigheidje voor?

groeten
fiesta

Je wilt hem los solderen eerst?

Je kunt dan een hele grote klodder tin maken over alle 6 de pootjes heen, dat lukt bij deze nog wel.

Of als je het niet erg vind om hem te slopen, kun je bij deze de pootjes eerst los knippen, en ze er dan 1 voor 1 af halen.

Je kunt ook een tinzuiger of zuiglitze gebruiken om het soldeer te verwijderen en de pootjes los te maken.

Ik knip de 5 pootjes door aan de achterzijde, dan kun je de connector verwijderen.
Daarna pinnetje voor pinnetje los solderen v/d printplaat.

http://www.uploadarchief.net/files/download/capture.jpg

dag

Dank jullie voor de reacties, in de connector zitten er (nog) vijf pinnen, maar ik denk dat ik er een bij een poging tot schoonmaak heb gesloopt (zeker weet ik het niet).

Om die reden, moet hij er toch uit want dat kun je niet repareren, ik kan hem inderdaad wel slopen aan de achterkant, dan pinnetje voor pinnetje. Blijft mijn vraag, hoe krijg ik er een nieuwe op, toch niet door het hele oppervlak van de printplaat waard de zes pinnetjes zitten te verhitten totdat ik de nieuwe connector erin kan drukken??

groeten
fiesta

Als de pinnen er uit zijn heb je toch gaten waar de nieuwe pinnen in kunnen? (Wel even openmaken met litze o.i.d.)
Bij niet alle connectoren kun je aan de achterkant knippen, die zijn dicht. Dan kun je aan de voorzijde een voor een de pinnen met een punttang naar buiten en naar boven trekken (en dan los solderen)

Goed naar Arco luisteren en soldeerlitze gebruiken! Dat maakt de gaten open en schoon. Niet overmatig verhitten, want dan komen de eilandjes los van de print. Desnoods wachten tussen de sessies om het af te laten koelen. Daarna nieuwe chassisdeel plaatsen en vastsolderen.

Even voor de duidelijkheid: met litze wordt Desoldeer Litze bedoeld.
Dat is fijngeweven koperdraad waar de tin inzuigt.
Deze bijvoorbeeld: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=13359

Het kan weleens lastig zijn om de gaatjes open te krijgen, vooral als het doorgemetaliseerde (3X de woordwaarde) print is. In dat geval eerst goed met litze het teveel aan tin verwijderen en daarna weer verwarmen tot het soldeer in het gaatje vloeit en vervolgens er een stopnaald doorheen prikken. Het mooist is om er een vloeimiddel bij te gebruiken, bijvoorbeeld Weller flux.

Groetjes Hans.

Als je geen zuiglitze/desoldeerpomp hebt, kun je de gaatjes ook leegmaken door ze te verwarmen, en dan met de print op tafel kloppen, onderzijde naar beneden. (soldeer vliegt er dan af)
Wel eerst wat verse soldeer bij doen. Alleen doen als er geen breekbaar spul op de print zit, zoals kristallen e.d.
Beste is om niet langer als 5...10 seconden aan een pin/eiland te solderen, anders kan dat loskomen van de print.
Ook niet proberen een pin eruit te trekken voordat de soldeer gesmolten is, da's ook weer niet goed voor de baantjes...

Thuis en op mijn werk doe ik dit met de luchtspuit.
Op locatie heb ik altijd zon suitbus bij me om toetsenborden etc van stof te ontdoen, werkt ook super

Je kan ook een stukje massief koperdraad tussen de 6 pinnetjes leggen en daar je soldeerbout op houden. Dan trek je de connector er zo uit, als je eerst de kunststof pennetjes afknipt, gaat het nog makkelijker. Dan gaatje voor gaatje de soldeerbout op het soldeer houden en vanaf de andere kant even blazen en het soldeer vliegt er uit.
Nu kan je de nieuwe connector er in steken en vastsolderen.
Als je onzeker bent over het solderen, kan je eerst oefenen met een afgedankte print uit 1 of ander apparaat. er zijn ook filmpjes op youtube te vinden over solderen, maar daar zitten ook echt slechte tussen.

Dag leden van het forum

Dank jullie voor de bijdrage, ja het wordt me wel ongeveer duidelijk hoe te werk te gaan. Heb ik nog precies dezelfde nieuwe connector nodig, waar zou ik dat ergens kunnen vinden.

groeten
fiesta

Ik denk dat dit iets makkelijker te bestellen is: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=6659

Twee keer zo duur (whoei), maar je hoeft ze niet per 10 te bestellen.

Dat gaat niet echt opschieten als hij er maar eentje nodig heeft. Dan zijn de order/verzendkosten absurd hoog in verhouding.

Beter is dat ie dan met iemand "meelift" in een aankoop.

-edit- net te laat?
-edit- @klein is fijn: Dat is een verkeerde!! Je moet de low-profile versie hebben.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (17%)]

De low-profile versie heeft geen 'kraag' en is een stuk lager...

P.S. Een 8 polige past kwa montage gaten ook. Het is een kwestie van de buitenste twee pootjes eruit slopen.

Misschien van een oud netwerk kaartje slopen?

De 6 en 8 polige zijn niet uitwisselbaar (de 2 plastic centreerpinnen hebben een andere hartafstand)

Dag leden,

Is er geen adresje waar ik dat kan komen halen, zonder post.

Als dat niet lukt is het inderdaad erg handig om mee te liften op een order van iemand, ik maak dan aan hem vooraf het geld over met portokosten.

Wat belangrijk is dat het wel dezelfde is, zijn er nog weer uitvoeringen, is het op basis van de geplaatste foto mogelijk om daar vooraf uitsluitsel over te krijgen.

Elke bijdrage is zeer welkom, er is mij veel aan gelegen dit werkende te krijgen, belangrijkste deel van de maairobot. Er zit ook een lcd scherm aan vast, voor het integrale beeld nog een foto erbij.

http://www.uploadarchief.net/files/download/printplaat%20robot%20(2).jpg

Het printplaatje is wel wat aangetast door weersinvloeden zoals te zien, maar niet echt stuk, de vervuiling kan ik er ook afvegen zit er veelal bovenop.

Elke bijdrage is welkom.

groeten
fiesta

Dat de schakelaartjes wat geroest zijn maak ik me geen zorgen om. Maar dieper net onder het display zie ik witte aanslag op een chip-met-veel-pootjes. Daar maak ik me zorgen over. Ik zou het met een tandenborstel en wat IsoPropylAlcohol (IPA) proberen schoon te maken. Liefst VOORDAT je er spanning op zet.

(Zitten de knoppen van de bediening nu BOVEN het display?)

Ik heb eventueel wel connectors. En switches, lijken me toch niet erg gezond meer... (neem aan dat ze 6x6mm en 4.3mm hoog zijn)
Stuur maar een PM als je ze nodig hebt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/rj12_switch.jpg