Spanning is bij diverse merken displays verschillend, dus daar valt niet veel over te zeggen. Maar ik zie niet in waarom die plotseling niet meer zou kloppen?

[Bericht gewijzigd door Arco op (26%)]

dag arco en anderen,

De reden dat ik dat vraag of dat een normale spanning is die gemeten is, dan weet ik of het display stuk is of iets daaraan voorafgaand (ja toch?).

Ik heb inmiddels de display eraf kunnen krijgen (zonder schade) door de beugeltjes aan de onderkant recht te buigen.
Arco zegt, zowel elastomerstrip (geleidend rubber) schoonmaken, als de print en de glasplaat.

De huidige situatie is dat na demontage de elastomerstrip (geleidend rubber) nog vast zit aan de glasplaat, kan/mag ik die elastomerstrip (geleidend rubber) van de glasplaat af trekken (voorzichtig). Ik neem aan de je moet aantekenen welke elastomerstrip (geleidend rubber) aan welke kant in welke richting zit/zat.
Ik weet, het geleidend materiaal op de glasplaat is erg dun (niet zichtbaar met blote oog), dus zeer voorzichtig.

Ik kan dit eerst nog proberen toch

groeten
fiesta

De boel met IPA schoonmaken dan komt de strip wellicht zonder veel trekken los. Beste alleen IPA gebruiken en geen andere spul.

dag Arco en anderen,

Dank voor de bijdrage, hierbij nog een foto van de zijkant van de glasplaat van de display, je ziet dat er een hoek uit het glas is geslepen aan de zijkant, daar ligt het geleidend rubber in.

http://www.uploadarchief.net/files/download/robo%20zijkant%20glasplaat%20display.jpg

Ik ga arco zijn instructie opvolgen, alleen met ipa schoonmaken, nergens aan trekken, kijken of het los valt. Zijn die twee rubberen strips identiek?

groeten,

fiesta

Als ze allebei even lang zijn, dan zijn ze hetzelfde...

Dag arco en anderen,

Ik wil graag weten of die hier gebruikte header om de display te laten functioneren met de print, is gesoldeerd op deze print.

Als ik de gebruikte header zie die gebruikt wordt voor deze display (op internet aangeboden), blijkt dat deze alleen op de display print is gesoldeerd; heeft pinnen aan de onderkant.

Dat zou dan betekenen dat ik de display eraf zou kunnen moeten trekken (zie foto 4 september).

Ik weet het echter niet goed/zeker, anderen misschien?

groeten
fiesta

Als ik het plaatje van 1 Juli bekijk lijkt hij me gewoon aan 2 kanten gesoldeerd te zijn.

Dag leden,

Dat kan ook een contra stekker zijn die erop is gesoldeerd (waar de pinnen van de header in komen), natuurlijk moet het uiteindelijk contact maken met de print.

Deze opvatting wordt vooral gevoed door de "header" die leveranciers van deze display hierbij leveren (die soldeer je aan een kant, op de display print).

Ik weet het natuurlijk niet!

groeten
fiesta

Is een board-to-board pinheader...

http://www.mpe-connector.de/pict_db/families/367-x_i.gif

Dag leden,

De robot maaier functioneert verder goed, alleen het display werkt niet/ vervangen.

Nu kan ik deze kopen:

http://www.vanallesenmeer.nl/LCD-display-16x2-zonder-backlight

Het gemonteerde display is ook een display zonder backlight, of echter het aansluitschema van het nieuwe display nog hetzelfde is als het gemonteerde/defecte display/van b.j 2001, weet ik niet (het ziet er wel precies hetzelfde uit/voor het oog).

Nu zijn er verschillende suggesties gedaan hoe de bestaande display te demonteren/nieuwe monteren (zie mijn foto gepost hier/dit draadje van 4 sept 2014). Het liefst zou ik bovenaan de display board alle 16 pinnen los solderen, kan dat met b.v een stuk koper draad (ik hoef dan niet twee keer 16 pinnen te solderen zoals bij vervanging van de header, dan moet ook op het board zelf gaan solderen/de onderkant van de header.)

groeten
fiesta

Display is compatible qua aansluitingen. Bij ander merk kan het alleen zijn dat je de weerstanden aan pin 3 moet aanpassing voor correct contrast. (of zit er een insteller op?)
Uitsolderen van alle pinnen tegelijk kan door veel soldeer bij te voegen en alles warm te stoken, of met hetelucht. Beiden zou ik afraden als je weinig soldeerervaring hebt...
(doorknippen van de pinnen en ze een voor een verwijderen is dan veel veiliger)

Volgens je profiel woon je in Aalten? Kun je de lengte van de pinnen eens opmeten? Met een beetje geluk heb ik ze wel liggen en dan wil ik het display wel even vervangen.

Dag Ruben en anderen,

Ik woon inderdaad in Aalten, dat is ook toeval zo vlak bij!.

De lengte van de pinnen tussen de horizontale kunststof zwarte balkjes (voor bevestiging van de display op het MB), is ongeveer 7mm.

Arco had het over pin no3, ik kan niet het contrast ergens instellen van het display, dit is een constante (zover ik weet!). Wat ARco nu precies wil zeggen met pin3/contrast, is mij niet helemaal duidelijk. Voor alle duidelijkheid, het display heeft geen backlite (ook origineel niet/vanaf fabriek niet).

Het zou mooi zijn als ik op verantwoorde wijze/methode, de display vervangen kan, dan bestel ik hem bij dat adres.

groeten
fiesta

Ik heb even gekeken maar die headers heb ik hier niet liggen, je maakt denk ik wel een kans bij Perebolte, je zou daar ook even kunnen kijken of ze losse male en female headers hebben, mogelijk dat je daar ook mee wegkomt, misschien hebben ze ook nog wel displays maar ik weet niet of ze nog heel erg actief zijn met de verkoop van losse componenten.

Het display biedt normaal gesproken de mogelijkheid om middels een potmeter het contrast aan te passen, het kan zijn dat ze in dit geval enkel ergens een potmeter op de print hebben zitten of het hebben opgelost met een vaste weerstand. Er bestaat een kans dat het nieuwe display een andere contrast verhouding heeft en het bijvoorbeeld te donker of te licht is, in het geval van een vaste weerstand moet daar dan een andere inkomen.

Als het goed is staat m'n mailadres in m'n profiel, dan stuur mij maar een mailtje met je telefoonnummer.

Dag Ruben en anderen,

Ik ben bij Perebold in Aalten geweest, die had niets meer van dit soort onderdelen.

Het display kan ik dus wel goed aankomen, nu nog een header die past, of de bestaande laten zitten.

groeten

fiesta

Los solderen is ook een optie hoor, alleen iets lastiger.

Op 22 mei 2015 11:47:59 schreef fiesta:
Dag Ruben en anderen,

Ik ben bij Perebolte in Aalten geweest, die had niets meer van dit soort onderdelen.

Het display kan ik dus wel goed aankomen, nu nog een header die past, of de bestaande laten zitten.

groeten

fiesta

Dag Ruben/anderen,

In geval van los solderen kan dan de bestaande header blijven zitten, denk van wel (maar weet het niet).

groeten
fiesta

Op 22 mei 2015 12:11:31 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Los solderen is ook een optie hoor, alleen iets lastiger.

Dag Fiesta,

Ik heb wel van deze headers liggen. Alleen hebben ze 8 pennen, maar je kan er 2 naast elkaar zetten.
De afstand tussen de 2 zwarte strips is 8 mm.Maar die kan je makkelijk verkleinen door de header in een bankschroefje te zetten. Hiermee kan je een van de zwarte strips "opschuiven" , zodat de afstand kleiner wordt.
Door de afstand kleiner dan 7 mm te maken kan je waarschijnlijk ook een dikker display met achtergrondverlichting gebruiken, mits er nog vrij ruimte is tussen display en print.
Eventueel heb ik ook nog wel zo'n display voor je. Deze heeft een dikte van 10 mm. Als je mij dan de preciese afstand tussen bovenkant van display en de print geeft, dan kan ik zelf de zwarte strips van die headers op de goede afstand opschuiven.

mvgr,

Dolf de Waal

Op 22 mei 2015 12:59:59 schreef fiesta:
Dag Ruben/anderen,

In geval van los solderen kan dan de bestaande header blijven zitten, denk van wel (maar weet het niet).

groeten
fiesta

[...]

Dan kan de bestaande header blijven zitten ja.

Geef mij even de juiste maten, lengte pootjes, tussen afstand, aantal enz. dan kan ik kijken of er wat bij zit wat bruikbaar is. Ik heb nog een aantal van die dingen liggen.

Groetjes Hans.

Hallo allemaal,

Om te beginnen allemaal dank voor het mee denken/bijdrage.

Ik heb het display in dit forum vermeld, binnen gekregen.

Nauwkeurige vergelijking levert echter op dat het fysiek niet past, zie foto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/display%20nieuw%20past%20niet.jpg
De pinnetjes rij zit op een andere plek (3mm verder van de zijkant pcb-display, begint de pinnetjes rij/op 11mm afstand van de zijkant pcb display/ moet zijn 8mm!!/) waardoor je het display niet meer kunt monteren op het pcb-controller, vervolgens niet meer in het huis krijgt/achter glas. (hoogte van het display moet zijn 6mm, gemeten vanaf achterkant pcb display/bovenkant glashouder).

Hieronder een foto hoe het er uit komt te zien aan de andere kant, eventueel zou je die draagpootjes wel iets kunnen aanpassen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/display%20nieuw%20op%20steuntjes%20past%20niet.jpg

Ook is het na dit te hebben geconstateerd de vraag of de elektrische aansluitingen hetzelfde zijn.

Kunnen jullie mee denken of en hoe dit mogelijk is op te lossen,

Groeten

fiesta

[Bericht gewijzigd door fiesta op (12%)]

Ja, ik verwacht dat de connecties elektrisch hetzelfde zijn.

Zelfs displays waarbij de 16 connecties niet op 1 rij zitten maar in twee rijen hebben dezelfde connecties (als je 1-2...16 op de normale manier nummert op die connector).
http://img.alibaba.com/img/pb/747/619/532/532619747_087.jpg

Om het nieuwe display te monteren moet je dus wat flexibelere draadjes gebruiken dan de stokjes die er nu zitten. En dan mogelijk nog een mechanische "fixatie". 't is niet anders.

P.S. Als je het mij vraagt heb ik WEL displays zoals de oude liggen. Als je er 1 wilt kopen moet je me mailen. Zorg wel dat je de afstand van pin1 tot de rand van het PCB even opmeet, zodat ik kan controleren dat ik de goede heb/opstuur.

[Bericht gewijzigd door rew op (20%)]

Dag allemaal,

Allen hartelijk dank voor de bijdrage, ingegeven door het niet makkelijk kunnen vervangen van het display (zoals beschreven) heb ik de elastomeren nog eens schoongemaakt.

Zoals te zien heeft dit (goed) geholpen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/display%20robomow.jpg

Onderste rij is nagenoeg goed (het is flets omdat ik met flits de foto heb gemaakt), misschien is het toch een optie om alleen de elastomeren te vervangen, ik zie op internet dat dit vaker wordt gedaan.

Ik weet echter niet of die elastomeren universeel zijn, je hebt ze in zebra uitvoering, maar of alle displays van dezelfde types elastomeren worden voorzien, weet ik niet (het bestaande display is van WINTEK/TAiwan, type : lcd WM-C1602M-1GNNB)

.

groeten
fiesta

Zebrastrip is de Nederlandse omschrijving van conductive elastomer... ;)
Ze zijn er in allerlei maten en soorten, en ook nog met verschillende dichtheden qua geleiders.
Ik zou niet verder knoeieen aan dat display en voor een paar euro een andere erin zetten. (helemaal fris wordt deze waarschijnlijk toch nooit meer)
Zoals eerder gezegd, de sporen op het glas zijn maar 200nm dik, iets te enthousiast schoonmaken en ze zijn (voorgoed) verdwenen...

[Bericht gewijzigd door Arco op (17%)]