Hallo,
Ik heb een probleem.
Wanneer ik twe audiobronnen d.m.v. een verdeelstekker op een speakerboxenset aansluit beinvloeden ze elkaars signaal, ongeacht of een of beide van de bronnen aan- of uit staan.
Is er een electronische schakeling die pas verbinding maakt als er audiosignaal aangeboden wordt op een van de bronnen en de andere bron dan uitgeschakeld blijft/wordt?
Groeten en alvast mijn dank
Robsax.

Twee versterkeruitgangen tegelijk aan 1 speaker knopen is in de regel zeker niet de bedoeling.

Het is altijd mogelijk om iets te maken met wat jij wil.

Met de contacten van een relais zorg je ervoor dat er altijd maar 1 versterkeruitgang met de speakers verbonden zijn.

De spoel van het relais kan je laten sturen door een voedingsspanning van 1 van de versterkers. In dat geval heeft die versterker de verbinding met de speakers zodra 'ie aangezet wordt; als die versterker uit is dan heeft de andere versterker de verbinding met de speakers.

Via audio sturen kan ook en wel op verschillende manieren. Bv. dat 1 van de versterkers standaard op de speakers aangesloten is, TENZIJ de andere versterker signaal afgeeft. Of bv. dat altijd de versterker die als laatste geluid begon te geven met de speakers doorverbonden blijft.

Als je aangeeft wat je wil dan kan ik wat voor je tekenen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (100%)]

Iets meer uitleg aub?

Als de geluidsbronnen op lijnniveau zijn (die dan een actieve speakerset aansturen, ttz met ingebouwde krachtversterkers) dan valt er wel een optelschakeling te versieren, dat is hier al meermaals besproken.

Als de geluidsbronnen echter beide krachtversterkers zijn, die dan passieve luidspreker(set)s aansturen, dan heb je inderdaad een probleem.

((terzelfdertijd als SonyTech geschreven, enige overlap mag niet verbazen))

Het betreft hier het signaal van een flatscreen TV (samsung) en het via een Bluetooth audioreceiver ( ook Logitech) ontvangen signaal van mijn tablet.
De speakers zijn een setje van logitech met twee satelietjes en een subwoofer, de bekende kleine setjes van rond de 60 euro.
Dus ik wil of TV kijken , of gestreamde muziek beluisteren.
Relais of audio aansturing, ik weet net wat het beste is voor deze bronnen, ik geef de voorkeur aan:
de tv altijd aan tenzij er via de bluetooth ontvanger een signaal binnenkomt.
Rob

Ik ga er mee worstelen, bedankt voor de vlotte reakties.
Robsax

Als er niet geschakeld hoeft te worden kun je de signalen ook samennemen met twee weerstanden van iets van 10k, verloopjes met weerstanden er in zijn zelfs compleet te koop.

Ik zie overigens dat ik mijn toezegging in dat andere topic niet nagekomen ben. Oeps.

Re: schakling van Sonytech: Voor de 100k die links onder de opamp getekend is kan je een 100k pot nemen om de gevoeligheid in te stellen. Denk ik. :-)

(mogelijk is ie bij 100k TE gevoelig en schakelt ie al als er 10m verderop een lamp aangezet wordt). Maar goed, ik heb het niet geprobeerd...