Ebele
Overleden
Vraag over microfoonversterker.
Beste mede co'ers,
Weet iemand een oplossing voor het volgende probleempje?
Een vriend van mij heeft een zachte stem en eigenlijk geen handfunctie. Voor het schrijven van brieven zou het mooi zijn als hij dragon optimaal zou kunnen gebruiken. Ik heb van de co site de microfoonversterker gebouwd en gebruikt als microfoon voor dragon, dit gaat vrij aardig maar nu loop ik tegen het probleem aan dat niet alleen de spraak versterkt word maar ook de omgevingsgeluiden en er zit ruis op het signaal. Hierdoor ontstaat er ook ruis bij dragon en het gevolg is dat er verkeerde woorden op het scherm verschijnen.
Nu is mijn vraag of iemand een idee heeft hoe je zoveel mogelijk de ruis weg kunt filteren zodat je in feite een zo zuiver mogelijk "stemgeluid" overhoud.
Ik hoop dat er suggesties naar boven komen..
Ebele.
Filteren, electronisch, gaat niet werken.
Zoek een goede microfoon, condenser microfoons zijn niet zo duur meer en hebben vaak een goede richtingkarakteristiek.
De absoluut beste oplossing is zo dicht mogelijk in de microfoon praten. (headset?)
Anders voor zover ik weet een ruisarme microfoonversterker maar dat is die misschien al. Dat kan een beetje helpen. En voorstel van Pola kan ook helpen.
Misschien ook de hoge tonen iets dempen, daar zit vaak de meeste ruis. (dat doe je doe een klein condensatortje parallel op de uitgang te zetten.)
Anoniem
Wat je kunt proberen is met een eenvoudige toonregeling het laag onder de 300 Hz, en het hoog boven 3500 Hz te onderdrukken, dan hou je puur het spraak gebied over.
De meeste stoor geluiden ben je dan denk ik wel kwijt, en natuurlijk een microfoon die richting gevoelig is.
Het zal veel testen worden denk ik.
Gr. Hans.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er zijn headsets met background noise cancellation van o.a. Sennheiser:
http://www.headsetshop.nl/product/381560/sennheiser-office-headset-sc-…
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Noise gate, spraakfilter, richtinggevoelige microfoon, meer kun je eigenlijk niet doen. Er zijn DSP's die met een tweede microfoon omgevingsgeluid kunnen dempen, zoals in mobieltjes zitten, maar daar zitten ze ingebakken in de baseband processor, die enorme veel rekenkracht heeft. Zelfbouw is uitgesloten. Misschien dat er VST plugins zijn die het kunnen, maar geschikte software kan ik niet noemen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tegen ruis kan ook een oude DNL (Dynamic Noise Limiter) van Philips helpen. Of een expander gevolgd door een compressor. (Dan verlaag je de ruisgrens)
Als je de microfoonversterker met de LM741 bedoelt, da's niet echt een low noise opamp. Vervangen door een betere opamp zal ook al helpen.