Op 27 juli 2014 19:04:12 schreef Da_Vinci:
[...]
De ic die de capaciteit aangeeft heeft dan waarschijnlijk geen realistisch beeld van de capaciteit meer ;)

Maar zo nu en dan even een flink eind leeggebruiken wel. Ik heb geen idee wat hij nieuw haalde (in elk geval minder dan het dubbele, richting 2 uur is nog steeds haalbaar), maar de accu heeft hooguit normale slijtage. Veel accu's zijn binnen die 9 jaar al lang plat.

heb pas bij een acer de accu's vervangen die al 5 jaar gaar waren. eerst nog 4 minuten te gebruiken, nu weer een half uur. origineel zat er samsung in en nu sony cellen..

pas ook een hp gehad die dit had, ook hier zaten samsung cellen in. alle cellen waren al aan het lekken en corroderen. dit lag niet zozeer aan de cellen kwam ik achter, want na het plaatsen van sony cellen bleek de laadspanning tot 4,25v per cel te komen. dit bleef zo zolang de oplader aangesloten was. dat nekt liion cellen erg snel, veel te hoge laadspanning..

toch hoeft het niet snel gedaan te zijn met liion net als bij maarten z'n laptop. ken een vertegenwoordiger die nog dagelijks belt met een nokia 6210i. ding is een 13 jaar oud en werkt nog op de originele accu. dit waren 1 van de eerste modellen met liion accu's destijds.. hij heeft van mij al onderdelen zat gehad. uit murphy's law : wat je hebt liggen gaat niet stuk..

Ik heb een partijtje 18650 cellen uit laptop accu's die ik wel van de hand wil doen. Ze zijn stuk voor stuk individueel getest en gelabeld op capaciteit met een bt-c3100 smart charger-analyzer.

Op 27 juli 2014 18:36:14 schreef Gadget_inc:
[...]

Wat een onzin.

http://www.orbtronic.com/batteries-chargers/panasonic-3100mah-ncr18650…
dit zijn de cellen in een tesla accu pack. (69 parallel en dit 99keer in serie, komt op 6831 cellen)

tesla's garanty:
8jaar lang heb je een garantie dat ze 80% van hun capaciteit behouden. ik heb nog geen enkele laptop gezien (ook geen mac's) die na 8jaar hun 80% nog haalden.
de 60kWh batterij heeft een km garanti tot 200k km, het 85kWh pack is onbeperkt in kilometers, gewoon 8jaar lang garanty.

als je dan een rekensommetje maakt van het aantal cellen er in een tesla pak zitten van 60kWh zit daar voor +75kWh aan energy in hetgeen zou verklaren dat tesla hun volledige capaciteit NIET benut. de cel werkt tussen 2,5 en 4,2V en ik dacht dat tesla tussen 3,0V en 4,15V bleef.

waarom kan tesla zulke hoge garanty geven voor een cell die ook doodgewoon in laptops zitten???

Daar zouden een aantal mogelijkheden voor zijn. Mijn indruk van Lithium cellen is dat ze best behoorlijk lang meegaan, mits je ze niet mishandelt. Tesla behandelt ze prima. Onder andere door de onderste zoveel procent (van de bovenste weet ik het niet) niet te gebruiken, tenzij in "emergency mode". (Is er ook een hybride? Daar kom je dan in als /ook/ de benzine op is.. Zoiets).

Van laptops ben ik overtuigd dat ze de accus mishandelen. Grappen als: De zelfontlading op nul schatten. Als je de laptop dan een maand op de lader laat staan, zijn de accus leeg (of op z'n minst leger dan gedacht), het BMS denkt dat ze vol zijn en probeer je op de accu te draaien, dan trekt ie ze voorbij wat goed is voor de accus.

Maar goed: "extra lief" voor de cellen zijn, kan ook een verklaring zijn.

Een laptop zit met het probleem dat voor een consumer-prijs van rond de 50 euro je een battery-pack moet leveren. Dan is er een budget van een paar euro aan componenten voor het BMS. Dan eindig je met een chipje die claimed BMS te kunnen, maar bepaalde beperkingen heeft.

Met 1000x meer cellen is ook het BMS-budget veel groter. Dan kan je echt een computer er in zetten die gewoon ECHT de boel in de gaten houdt. En Teslas zijn "online". Dus is 1 van de 99 niveaus echt zwakker, dan kan het BMS dat melden aan de fabriek en misschien swappen ze dan 69 cellen voordat de boel kapot gaat.

Die 200Mm (*) is ongeveer 790 cycles van de accu, als ik het goed uitreken (.236kWh (bron: wikipedia) per km maal die 200 duizend, delen door de 60kWh). Dus onder de 1000 cycles die normaliter als "80% levensduur" wordt opgegeven.

En voordat mensen gaan klagen dat je hem soms maar half leeg rijdt met bijvoorbeeld 30kWh en dat als "cycle" zien, nee dat moet je als een halve cycle tellen. Het gaat bij lithium batterijen om cycles van de volledige capaciteit: bij een pack van 60kWh, tel je 1x 60kWh, 2x 30kWh, 3x 20kWh, 4x 15kWh en 6x 10kWh allemaal als 1 cycle.

(*) 200 duizend km. Of moet ik een nieuwe eenheid introduceren: de RODA. Hier 5 RODA (rondjes om de aarde).

ik meen gelezen te hebben dat dat type li-ion ontladen kan worden tot 2.5V en niet boven de 4.29V mag geladen worden.

tesla lontlaad MAX tot 3.0V en laad slechts op tot 4.15V (vandaar het magische getal 4.15 die ik ook in mijn telefoon programmeerde als maximum oplaadspanning).
ontladen tot 2.5V of tot 3.0V zal ook amper winst opleveren in capaciteit, en met het risico op cell slijtage en ferm verlies.
opladen van li-ion, daar is aan te verbeteren. ik zou eens willen weten wat die oude nokia's deden met die eerste li-ions. volgens mij gingen die ook maar tot een 4,1V. ze gingen toch een week mee, wat boeit het nu om die allerlaatste mAh er nog uit te persen.

met die nieuwe smartphones die VEEL verbruiken, is het wel voordelig voor de fabrikant om die levensduur met 1h te kunnen verlengen, ten koste van de batterij (waar de fabrikant ALWEER aan verdient als je een nieuwe koop. 2keer win voor de fabrikant).
mijn samsung vreette batterijen (elke 6maand is ze kapot), en heb toen gevonden dat die tot over de 4.2V laadde.
de spanning verlaagd en een cheapass chinees replica batterijtje aangepast voor mijn gsm. die was dan ook nog veel kleiner (850mAh ipv 1300mAh) en ik merk amper verschil in autonomie (de goeie 850 vs de kapotte bolle 1300 was WEL immens verschil)

als je de liion cellen te ver ontlaad ga je sneller verschillen krijgen in onderlinge celcapaciteit. accu's blijven sowiso langer goed als je hun volle capaciteit nooit gebruikt. net als bij loodaccu's gaan er altijd wel cellen iets minder worden die vervolgens al leeg zijn terwijl de rest nog op 60% lading zit. blijf je van 20% van de beschikbare capaciteit af, duurt het veel langer voor dat onderlinge verschil op gaat treden. de interne weerstand gaat wel een rol spelen op den duur..

eigenlijk wordt zo het verschil in productie gelijk getrokken. waar 1 cel uit een pack 2200mah is, is een andere maar 2150mah ( en dat verschil ga je krijgen ) gebruik je maar 1900mah dan zullen de cellen die minder capaciteit hebben niet bij elke cycli weer diepontladen worden en dus snel dood zijn..

dat is ook weer te bepalen met een goede accu controller die afkapt als de minimaal ingestelde cel waarde is gehaald.. bij liion gereedschap begint dit ook te komen..

[Bericht gewijzigd door testman op (34%)]

Moderne smartfoons gebruiken ook gewoon "te veel" stroom. Mijn natte vinger zegt: "GPS kost 40mA"... Bij de Nokia was dat iets van 5x wat ie gemiddeld gebruikt (hmm. dat had ik even heel ruw geschat. Reken uit: 1000mAh / 5 dagen standby = 8mA = 40mA/5!)

Mijn huidige smartfoon haalt "best case" iets van 40 uur op de batterij. 2000mAh, dus gemiddeld voor standby staan: 50mA! Een hele "GPS module" meer dan de nokia!

De verschillen zitten hem dus bij de telefoons voornamelijk in het verbruik, niet in de accu of de laad/ontlaad policy.

Als je alle 'crap' uit zet gaan ze best lang mee. Mijn smartphone doet 't 9 dagen op 1 (1800mAh) accu... ;)
Alles van GPS, Bluetooth, radio, Wifi, USB, NFC,.... wat je daarvan niet nodig hebt uitzetten.
('t is niet vreemd dat de accu snel leeg is, je hebt eigenlijk 10 of meer apparaten ineen die 't allemaal samen met één klein batterijtje moeten doen.)

origineel ging die batterij een 2-3dagen mee. na 6maand ging die nog 2-3uur.
accu stond ook al bol (achterdeksel kwam altijd open). heb toen gezien dat die accu oplaad tot bijna 4,3V en ontlaad tot 3.4V (4% batterij). ik heb al vaak gezien dat men gsm not werkende is en accu icoontje 0% aanduid. dit zou dus lager dan 3.4V zijn).
nu is die ingesteld op 3.533V laagste en 4.15V vol zijnde.

het probleem bij mijn types samsung (ACE duos en de GIO) is dat beide de accu mishandelde. enkel en alleen om die paar minuten langere autonomie zodat ze bij vergelijkingstesten beter uitkomen dan de concurrent

Ik heb een programma aanstaan "moves" dat registreert als je loopt of fietst (of je op andere wijze verplaatst). Dat is inderdaad best "duur" mbt de batterij: Hij staat regelmatig in de top-battery-users. Ik moet nog een keer de tijd vinden om dat "beter" te doen. Je moet redelijk passief kunnen detecteren wanneer het interessant wordt om actiever metingen (accellerometer/locatiebepaling) te gaan doen.

Wel blijft het antwoord dat je het beste af bent met goede batterijen van SANYO of PANASONIC.

Bij veel batterij-packs die ik heb open gemaakt kom je ze altijd weer tegen. Zelfs bij hele oude! Daar staat er Panasonic op en beneden in het klein MATSUSHITA electric corp.

Die 4 batterijen gaven 0V! 2 er van heb ik gered met een speciale oplader, de andere waren echt dood en hielden geen spanning meer.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (20%)]

Op 28 juli 2014 08:42:13 schreef rew:
Maar goed: "extra lief" voor de cellen zijn, kan ook een verklaring zijn.

Offtopic: Ik heb zitten zoeken naar software om m'n laptop extra lief te laten zijn voor z'n accu. Is er niet.

Ik wil gewoon kunnen instellen dat 'ie bij ~85% stopt met laden, en bij 20% oid in slaapstand gaat. (Liefst met de mogelijkheid daar eventueel weer vanaf te wijken als ik 's een keer wel de volledige capaciteit nodig heb, maar meestal zit ik wel ergens naast een muur waar 230VAC uit 2 gaatjes komt).

Dan hoef ik over een paar jaar niet zelf ook op zoek naar goede en goedkope nieuwe cellen.

Zoiets bestaat wel, op een Samsung N510 netboekje kan je in de bios instellen dat er tot 80% geladen moet worden. Dat is bedoeld om de levensduur van de accu te verlengen.

Op de laptop van mijn man, een HP Elitebook zit er een speciaal programma voor de batterij geïnstalleerd.

Daarmee kan hij de batterij Calibreren en instellen tot hoever deze mag op of ontladen worden en in een Storage charge voorzien.

Maar zijn laptop kost dan ook meer dan 2000 euro.

Maar om on-topic te blijven kan de TS de eventueel gekochte of verkregen batterij eens wegen.

Een goede unprotected 18650 weegt ongeveer 42 gram.
Dezelfde protected weegt ongeveer 45 gram.

Is het veel minder, dan is er iets aan de hand.

Bij 20% in standby is geen enkel probleem, dat kan je in Windows (of linux) instellen. Het opladen kan helaas hooguit via het BIOS ingesteld worden en moet dan ondersteund zijn.

Nadat ik dit hele topic heb gevolgd is het mij nog steeds niet duidelijk wat qua prijs, merk en mAh nou de beste 18650 cellen zijn.

Kan er geen "Poll" komen in dit topic? Waar dan merk, type, mAh, prijs, protected of niet en gebruikerservaringen worden vergeleken? Lijkt mij best wel handig en nuttig in dit topic. En natuurlijk bij welke eBay store (of waar dan ook) gekocht is.

Ik heb trouwens geen idee of deze forumsoftware daarin voorziet.

daar ben je niet zo veel mee aangezien zowat elke 'goeie' accu ook nagemaakt wordt in china.
daarbij als je eens googled kom je wel een paar websites tegen waar ze hopen accu's getest hebben en mooi in een tabel gegooid:

1e hit op google met " batteries test 18650"
http://lygte-info.dk/review/batteries2012/Common18650Summary%20UK.html

[Bericht gewijzigd door fcapri op (58%)]

This dus eenvoudig!

ga voor kwaliteit en duurkoop ga dus even neuzen op www.nkon.nl!
Of kijk even op www.akkuteile.de.

Prijs kwaliteit moet je zelf maar uitmaken/ uitrekenen.

1e hit op google met " batteries test 18650"

Die link had ik zondag al geplaatst.

Op 29 juli 2014 23:13:41 schreef nickske:

Zo duur vind ik ze niet... Wat kwaliteit betreft vertrouw ik ze wel.

Na meerdere keren die lijst te bekijken blijft mijn keuze;

Panasonic NCR18650B.

Blijkbaar een goede keuze van mij, dat zal ook wel de reden zijn dat ze in de meeste goede merken van laptop batterijen gebruikt worden.

Edit: Waar is de TS gebleven?

Op 29 juli 2014 23:13:41 schreef nickske:

Man wat een irritante webshop.
http://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size.html

Ik heb nu zes 18650's aangeklikt maar ik zie alleen maar:
"NOT protected!" De rest heb ik niet meer bekeken.

Waarom niet een optie in de webshop met Protected en Un-protected?
Kan simpel en vele malen beter.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op (15%)]

ze hebben geluisterd, je kunt nu wel kiezen voor wel of niet protected.

Panasonic NCR18650B is ook mijn keuze, stukken beter dan de naamloze/kleurloze/merk X china spullen.