Goedemiddag,

Ik wil in mijn toilet de lichtschakelaar vervangen door een beweging sensor van Ecobright (zie plaatje). Ik heb een Philips HUE armatuur (zie plaatje) hangen en die bedien ik nu met de schakelaar. So far, so good.

Als ik de sensor aansluit dan krijg ik deze niet werkend. Ik heb de bedrading aangesloten zoals aangegeven in de manual (nog een plaatje).

In een ander topic hier wordt aangegeven dat een HUE lamp/ armatuur altijd voorzien moet zijn van spanning, maar dat is volgens mij alleen maar van toepassing als je de lamp wil bedienen via de app of een domotica systeem.

De sensor is i.mo. een schakelunit die reageert op infrarood/ beweging dus wat is hier anders dan een manuele schakelunit? Mis ik hier nog iets in mijn gedachtegoed?

Ik hoor het graag van jullie.

Als je het schuifschakelaartje op de voorkant OFF-ON-PIR op de stand ON zet, dan moet de lamp sowieso continue gaan branden. Staat deze (nog) op OFF dan zal de sensor niets doen en licht ook niet aangaan. De stand [PIR] is voor sensor-stand.

De bewegingssensor kan afgesteld op de tijd dat deze licht laat branden na beweging met het draaiknopje [TIME] en de lichtsterkte waaronder de sensor pas zal werken met het draaiknopje [LUX].
Zet het draaiknopje [LUX] helemaal open naar rechts, zodat de sensor altijd zal werken, ook in daglicht.

HUE lampjes en armaturen moeten inderdaad en in principe gewoon aan/uit te schakelen zijn. Zijn ze uit dan werkt alleen de besturing via de app niet.

HUE lampjes en armaturen moeten inderdaad en in principe gewoon aan/uit te schakelen zijn. Zijn ze uit dan werkt alleen de besturing via de app niet.

Hoewel dat klopt, is dat een ERG vreemde manier om zo'n lamp te gebruiken. (lees: dan heb je de verkeerde lamp)

Zeker als die werkelijk verbonden is met een bridge. Dan zijn geintjes met je zigbee net bijna gegarandeerd.

Op maandag 10 augustus 2026 14:36:34 schreef T-sec:
Als je het schuifschakelaartje op de voorkant OFF-ON-PIR op de stand ON zet, dan moet de lamp sowieso continue gaan branden. Staat deze (nog) op OFF dan zal de sensor niets doen en licht ook niet aangaan. De stand [PIR] is voor sensor-stand.

Ik heb alle drie de standen geprobeerd, maar zonder succes.