ik heb een schakeling gevonden voor een toon generator aan de hand van een ne555.
http://www.circuitdiagram.org/images/555-tone-generator.gif
nou is het zo dat ik er in plaats van een potmeter graag losse toetsen aan wil maken.
alleen op het moment dat je twee toetsen tegelijk in zou drukken zou de toon niet meer kloppen en ik wil dat ik minstens vier toetsen tegelijk in kan drukken.
kan iemand mij helpen met dit probleem?

Je bedoelt dat je dan ook vier tonen tegelijk hoort.
Dat kan natuurlijk niet met één 555.
Wat je kan doen is elke toets zijn eigen 555-schakeling geven. Dan kunnen ze tegelijk klinken.

ik had het idee (mischien is dat te moeilijk) dat ik 6 x een ne555 er op zet en dat als je twee toetsen tegelijk indrukt, dat de tweede overspringt naar een vrije ne555. is dit mogelijk?

Moet het ook nog een beetje klinken ?

Zeg nu eerst eens wat je wilt maken dan kunnen wij beter inschatten wat wel of niet werkt.
Eerst heb je het over 4 tegelijk, nu over 2 tegelijk bij 6 generators. Wil je automatische dingen dan is een arduino waarschijnlijk een beter idee

de boodschap is dat ik meerdere toetsen tegelijk wil kunnen indrukken met niet voor elke toets een ne555. maar ik wil dat als een ne555 bezet is, dat hij gelijk doorschakelt naar de volgende.

Wil je een orgel of keyboard maken?

Edit:
Als er maar een toon mag klinken is een 555 voldoende.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (48%)]

toevoeging: ik wil ongeveer rond de zes ne555's maar dat getal is niet zo belangrijk

ik wil een keyboard maken. er moeten meerdere tonen tegelijk kunnen klinken

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]

even ter verduidelijking: ik wil een soort primitief keyboard maken. waarbij je meerdere toetsen tegelijk in kan drukken
en als het kan, niet te duur

bedankt arco voor de schakeling, hier red ik het wel mee

heeft er trouwens nog iemand een schakeling voor een simpel chorus effect voor aan de uitgang?
en kan je bij het circuit van arco meerdere toetsen tefelijk indrukken?
dat was wel de bedoeling namelijk

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]

Een polyfoon keyboard met soundeffecten ? Leuke uitdaging...zou je niet met iets eenvoudigs beginnen ? Dat doorschakelen kan vast wel maar vereist waarschijnlijk een uP en/of heel veel analoge componenten. Die van Arco geeft een sinus, dat klinkt waarschijnlijk een stukje beter dan de 555.
Je kan ook daar maar 1 toets tegelijk gebruiken.

Bouw eerst eens een enkele 555 op en kijk of je dat geluid geschikt vindt. Je kan beter de speaker niet zo gebruiken maar een versterkertje achter de 555's zetten waar je de tonen combineert. (bv door een weerstand achter de uitgang van iedere 555 en die weerstanden bij elkaar geknoopt naar de ingang van een versterkertje)

http://www.soundonsound.com/sos/dec00/articles/synthsec.asp hier staat de basis van polyfonie

het enige wat ik eigenlijk moest weten hoe ik door moet schakelen als er een toets bezet is, kan iemand me dat vertellen?

Zie mijn link een reactie terug. Dit is hoofdstuk 20, de 19 daarvoor gaan over een monofone en duofone keyboard. Dit verteld wat er zo moeilijk is aan wat jij wilt

[Bericht gewijzigd door fred101 op (27%)]

het enige wat ik eigenlijk moest weten hoe ik door moet schakelen als er een toets bezet is, kan iemand me dat vertellen?

Nee, dat kan niet (zonder veel extra hardware). Zie ook het nut niet, want dan krijg je willekeurige tonen bij toetsen (hangt af van welke 555 je toevallig krijgt)
Schakeling uit mijn link kun je meerdere toetsen tegelijk indrukken, hoogste nummer heeft voorrang.

[Bericht gewijzigd door Arco op (21%)]

kan je het uitbreiden?

[Bericht gewijzigd door simeon op (71%)]

Je kunt er zo veel schakelaars (+ weerstand) aan hangen als je wilt. (Je hoort wel maar 1 toon tegelijk. Voor meerdere tonen en/of effecten heb je iets veel complexers nodig)

oke, bedankt allemaal. ik weet genoeg wat mij betreft is dit opgelost

Op 30 juli 2014 10:11:56 schreef Arco:
Je kunt er zo veel schakelaars (+ weerstand) aan hangen als je wilt. (Je hoort wel maar 1 toon tegelijk.)

Ja; precies hetzelfde als het 555-schema dus.

Ship, dat is nog steeds niet polyfoon. Twee tegelijk geeft hier nog steeds maar 1 toon. Welliswaar een nieuwe toon maar geen accoord

En draai je een potmeter op 0 Ohm dan blaas je de NE555 op.

Wat je wilt is best complex...

Je hebt al bijna een microcontroller nodig voor de aansturing om het polyfoon te maken... en dan kun je net zo goed die microcontroller meteen als geluidsbron gebruiken. Want met allemaal losse 555-jes krijg je al snel verstemmingsproblemen.

Als je een analoge synthesizer wilt bouwen, kun je beter eens je licht opsteken bij specifieke fora.

In de Elex heeft ooit (01/1986)een "polyfoon mini-orgel" gestaan.
Deze werkte met oscillators van schmit-triggers invertors met daar achter een sommator opamp. Op deze manier heb je al 6 kanalen met 1 ic. Ongeveer een eenvoudige versie van deze : http://little-scale.blogspot.be/2013/03/polyphonic-logic-chip-bass-org…

[Bericht gewijzigd door roadrunner op (24%)]

Ook hier: één oscillator-IC per toon. Met eenvoudige middelen kom je daar niet onderuit.
Maar het is wel simpel genoeg om eens te proberen. Je kunt later altijd tonen toevoegen.