Ronald45
Golden Member
De reportagezender van onze lokale omroep is kapot.
Euvel bleek 2 tantaal condensatoren in het audio pad, ze lagen in sluiting.
Ik las al het één en ander over de nadelen van tantaal en ik wil ze dus allemaal vervangen voor een ander soort.
Maar welk soort moet ik dan hebben? Ik las over foliecondensatoren maar die kan ik niet vinden. Hebben die een andere naam of afkorting?
Verder neem ik aan dat de grotere waardes alleen kunnen worden vervangen door elco's?
Het gaat om de volgende waardes:
1 uF 35V
4,7 uF 16V
10 uF 25V
10 uF 35V
Kan iemand mij verder helpen? Bij voorbaat dank.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hangt er ook van af of ze in de signaalweg of over de voedingsspanning hangen.
Foliecondensatoren heten MKT of MKP (meest voorkomende soorten).
Ronald45
Golden Member
Sommigen hangen in het signaal pad, en een paar tussen signaalpad en aarde. Maar aangezien het signaalpad vanwege de opamps een offset heeft zou je dan kunnen stellen dat ze aan de voeding hangen?
Is het geen probleem dat die folie condensatoren geen polariteit hebben?
Als ik de grote waardes in alleen het signaal pad vervang door een elco moet dan ook die 100nF parallel?
[Bericht gewijzigd door Ronald45 op (11%)]
MGP
LDmicro user.
Waarom vervang je ze niet door nieuwe tantaal C's, neem ze allemaal 35V.
Het is best mogelijk dat het toestel tegen dat ze terug kapot zijn op het containerpark ligt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik meen dat tantalen een lagere energie dichtheid hebben als elco's. een directe vervanger zou zeker bij de grotere voedingslijn modellen een factor 2 groter in capaciteit moeten zijn..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 9 augustus 2014 18:52:34 schreef Ronald45:
Is het geen probleem dat die folie condensatoren geen polariteit hebben?
De polariteit is een "beperking in het gebruik". Je mag een gepolariseerde condensator niet andersom gebruiken: dan doet hij het niet goed. Een circuit wat ontworpen is met een gepolariseerde condensator zal dus de condensator niet zo gebruiken. Een niet-gepolariseerde heeft die beperking niet en zal in de configuratie dat de gepolariseerde het niet doet TOCH werken. Maar dat komt als het goed is dus in dat circuit niet voor..
(Analogie: "Deze auto rijdt alleen in het weekend", "och da's geen probleem, wij gaan er alleen maar mee naar de kerk". Prima dus. Die kan je door een "doet het altijd" auto vervangen, die door de week ook prima rijdt. Maar de eigenaar die alleen naar de kerk blijft rijden zal het verschil niet merken).
Gewoon weer tantaal er in prikken. Die gaan heus niet meer kapot.
Ik zit sinds 1979 'in het vak' (en daarvoor was het ook al een hobby), en ik heb maar twee keer meegemaakt dat een fout door een sluiting in een tantaaltje werd veroorzaakt.
Dat is weliswaar het dubbele van sluitingen in foliecondensatoren die ik heb gehad
, maar voor mij geen reden tantaal af te zweren.
Komt bij dat die twee keer allebei ruim voor 1990 waren.
joopv
Golden Member
Lang geleden (jaren '80 tot begin jaren '90) hadden tantaaltjes een slechte naam omdat ze wel eens in sluiting gingen, en dat gaf dan spectaculaire effecten als ze op een voedingsbus zaten die tientallen amperes kon leveren.
Ik kan me nog steeds de secretaresse herinneren die paniekerig aan de telefoon hing met de mededeling dat de tekstverwerker heftig had gesist en gerookt, maar dat hij nog steeds werkte. Maar als je pech had zat er een zwartgeblakerd gat van 4cm in een cpu of i/o print.
/mijmeringen uit een service-verleden
Die nadelen hebben moderne tantaaltjes niet meer (bij mijn weten).
Ronald45
Golden Member
De zender stamt uit 1989, dus dat verklaart veel.
Ik ga de tantaaltjes vernieuwen en dan zou het goed moeten zijn, begrijp ik.
Allen hartelijk dank voor het reageren!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Moderne tantaaltjes zijn nog geen 30 jaar oud dus kennen die beperking inderdaad niet. Of ze die over 30 jaar ook niet kennen, weten we over 30 jaar 
Ik zou er in dit geval opzich ook gewoon tantaaltjes inzetten.
Philips (nu BC Components/Vishay) heeft indertijd Solid-Aluminium condensatoren als tantaal vervangend gelanceerd.
In het algemeen zijn de betere aluminium elco's vaak zo goed dat tantaal niet meer nodig is (Panasonic FM/FR bv).
Tantaal is overigens (ook axiaal) nog goed verkrijgbaar (Kemet, AVX, etc).
Bij Tek scope restoratie heb ik veel tantaal nagemeten. In tegenstelling tot de spannende blog berichten ben ik (net als MaartenB) geen defecte tegengekomen (30 jaar oud). Wel een paar die minder waren dan nieuwe, die dus vervangen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bij een Tek 7704 lag de voeding plat door twee defecte tantalen. Maar mag het na zoveel jaar. Er waren ook twee elco's rot. Dat waren de enige twee, reeds ooit vervangen elco's.
Bij een Fluke 8500 DMM diverse tantalen met extreem hoge ESR vervangen.
Bij een Tek 2710 spectrum analyser diverse gebarsten smd tantalen vervangen. Maar in dat zelfde apparaat zaten nog veel meer rotte elco's en diverse open gebarsten "gewone" condensators.
Bij een Fender twin reverb was de enige echt dode condensator (short) een keramische schijf.
In een Siemens buizenradio diverse defecte keramische pijpjes in het FM deel.
In een Yaesu tranceiver een doorgeslagen mica condensator.
Kortom, elke condensator kan net als torren, weerstanden, schakelaars, trafo's, lampjes, opamps, processors etc etc dood gaan.
Terwijl we (min of meer) op het onderwerp "tantaalelco" zitten, even een algemene vraag: is er in een nieuw ontwerp een situatie te bedenken waar een tantaalelco de voorkeur geniet? Niet in de audio-signaalweg, lees ik, maar misschien ergens in de voeding, bv. vlak voor of na een 78xx/79xx-regelaar?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Tantalen hebben een gunstige afmeting/capaciteit verhouding. Ze hebben een lage ESR en zijn vreselijk duurzaam. Ze hebben een laag tempco en goede frequentie karakteristiek.
Zover ik weet is het een poeder wat wordt gebakken, daarbij maken ze een barst van binnen om de beide electrodes te scheiden. Ideaal voor analoge toepassingen waarbij je lage stroom-spike-noise wilt.
Maar ze zijn relatief duur, kunnen niet goed tegen spikes en worden niet in echt grote waarden gemaakt (tot een paar honderd uF)
Volgens een epistel van heer pease zou je bij de 317 als vervanger voor een tantaal een elco kunnen gebruikenvan 10x de capaciteit.
Een tantaal elco in de signaal weg is de meest slechte keuze . Tantaal elco,s horen NIET thuis in audio waar je ze ook eigenlijk nooit ziet.
IK kan me ook echt niet voorstellen dat ze gebruikt worden als koppelcondensator in de signaal weg.
Als extra ontkoppel condensator in de voeding daar zijn ze op hun plaats .
Ik zou ze allen vervangen voor goede Panasonic uit de FM reeks , op zeker beter
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Er zijn ook nog die tantaaltjes van o.a. Sprague e.d. die in vrijwel alle militaire apparatuur ziet. dat is heel wat anderes dande beruchte druppeltantaaltjes.
Zoals fred al zegt, ze werken tot veel hogere frekwenties dan aluminium elco's, zolang het maar geen spikes zijn. Soms worden daarom tantaaltjes // aan een voedingselco geplaatst on hoogfrekwente rimpels op te vangen en daaraan weer een keramisch C'tje om het 'af te maken'.
maartenbakker
Golden Member
Op 14 augustus 2014 21:05:10 schreef Arnold D:
IK kan me ook echt niet voorstellen dat ze gebruikt worden als koppelcondensator in de signaal weg.
Geloof het maar wel.. Grundig gebruikte ze eind jaren '70 in hun toplijn audioapparatuur.
Zolang de polariteit van de spanning over de tantaal altijd hetzelfde blijft kan het werken... anders slaan ze snel door. Ze zijn nooit mijn keuze voor audiotoepassingen geweest, hoogstens voor in de voeding. Solid-Aluminium condensators van Philips zijn daar ook goed voor (zolang ze niet gescheurd zijn).
Op 14 augustus 2014 21:28:03 schreef Tidak Ada:
Er zijn ook nog die tantaaltjes van o.s. Sprague e.d. die in vrijwel alle militaire apparatuur ziet. dat is heel wat anderes dande beruchte druppeltantaaltjes.
Zogenaamde 'Wet tantalium capacitors', die kom je ook in scheepsvaart- en industieele elektronica tegen. Ze zijn vrij prijzig.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Heb jij ze allemaal meegenomen dan? Ik telde een lade of vier vol...
[edit] Het waren maar een paar waardes, iirc hoofdzakelijk 3µ3, 4µ7 en 6µ8...
[Bericht gewijzigd door fatbeard op (44%)]
fred101
Golden Member
Ik zou daar wel een redelijke voorraad van willen hebben.
Tidak, zou jij in Deurne voor mij een voorraadje van dat spul kunnen regelen.
Tek en Fluke zitten vol met die dingen. Ik soldeer ze liever niet los om te testen maar soms moet dat wel. Ik heb het nog niet uitgebreid getest maar het lijkt erop dat ze daar niet blij mee zijn. Ik vind het dan een prettiger idee dat ik er voorraad van heb. Ik heb er helemaal geen meer op het moment.
Tidak Ada