Tantaal vervangen door welk soort condensator?

... tevens 100µF en 180µF (10V) die liggen niet in laadjes maar in zakjes helemaal achteraan in het onderdelen magazijn bovenop de ladenkasten aan de kant waar dat gat in het dak zit (echt waar... een gat in het dak...). Er liggen er nog heel veel :-) (ook in de laadjes)

Ik heb hier nu een tantaaltje met lucht als dielectrium. 10uF en 20V. Zit op de +15V lijn als onderdeel van een pi-filter. Ik ben bang dat de rest er achter ook niet fris meer is. Balen, kan maandag pas nieuwe bestellen. Heb er zo lang een elco in gezet, dan kan ik tenminste verder met trouble shooten.

Helaas komen mijn drones niet zover >:)

Tegenwoordig heb je heel mooie keramische condensatoren. Tientallen u zijn haalbaar. Het beste ga je voor X7R ivm DC bias en aging. Dan heb je geen tantaals meer nodig. Industrieel is tantaal helemaal weg.

IK kan me ook echt niet voorstellen dat ze gebruikt worden als koppelcondensator in de signaal weg.

M'n Quad 44 pre uit 1984 zat er vol mee.
Sinds 2002 niet meer en klinkt gek, maar dat was te merken na vervanging.

Wat was te merken?
Dat hij na vervanging gek is gaan klinken, of ontdekte je na vervanging dat hij van meet af aan gek klonk en daarna niet meer?

Op 16 augustus 2014 14:49:40 schreef Hoeben:
Het beste ga je voor X7R ivm DC bias en agin.

Dat ga ik in een calibrator zeker niet met X7R doen, de op een na slechtste soort condensator (dat is X5R) ;-) Vergis je je niet ? Die dingen hebben nogal een voltage coëfficiënt en verouderen waar je bij staat. Zijn voor DC nu net het minst geschikt (ook het piezo effect wil ik liever niet op deze plaats)

Type X7R en voltage coëfficiënt in google en je hebt zelfs speciale pdf's daarover.

Wat was te mmerken? 
Dat hij na vervanging gek is gaan klinken, of ontdekte je na vervanging dat hij van meet af aan gek klonk en daarna niet meer?

M'n zinsopbouw was niet al te best ;)
Tantalen vervangen voor "normale" elco's en was te merken aan de klank. In de 44 werden er een aantal ingezet als koppelcondensator namelijk.

Ik neem aan dat je bedoelt: vervangen door aluminiumelco's.
Dus tantaal eruit, aluminium erin; niet andersom.

Misschien heeft hij de tantaaltjes wel vervangen dóór verder ongespecificeerde onderdelen, terwijl hij vóór zijn kastje met normale elco's zat.

Maar hij klonk dus anders, dat vermoeden had ik opzich al, maar was dat nou beter of slechter?

Nog even ter terugmelding:
Ik heb de tantaaltjes voor nieuwe vervangen, behalve de 2 aan de ingang, die heb ik door normale elco's vervangen. Ik heb dit gedaan omdat ik weet dat men de zender nog wel eens wat "slordig" aansluit, soms met zelfgebouwde apparatuur eraan. De geluidskwaliteit komt niet erg nauw in dit geval, dus dit leek me een degelijke oplossing. Zender klinkt overigens nog best goed.
Allen dank voor het meedenken!

Normale elkos zijn geen probleem. Alles ligt eraan wat de functie van de condensator is. Gewoon geluid doorkoppelen is met een elko te doen, daar is echt geen tantaal nodig. Ontkoppelen met zeer lage ESR kan met keramisch. De juiste keuze ligt gewoon aan de toepassing.

Aluminium elco's.
ja en het ding klinkt beter.

Heb dezelfde modificaties aangebracht die Quad zelf ook in de latere series heeft uitgevoerd. Dus niks speciaals en zeker niks audiofiels, daar geloof ik niet in.

[Bericht gewijzigd door Roy B op (63%)]

Elkos zijn pas een probleem als er AC spanning over valt Bijvoorbeeld als je ze in filters toepast dan vervormen ze wat rond het 3-dB punt. Als koppelcondensator valt er alleen DC spanning over, geen probleem dus.

Audiofiel is inderdaad een religie, geen techniek.

Op 16 augustus 2014 19:13:52 schreef fred101: Dat ga ik in een calibrator zeker niet met X7R doen, de op een na slechtste soort condensator (dat is X5R) ;-)

http://www.uploadarchief.net/files/download/hmmm.gifHmmm... Dan heb je zeker nog nooit een Y5V of Z5V in je handen gehad... Vergis je je niet ?

Die dingen hebben nogal een voltage coëfficiënt en verouderen waar je bij staat. Zijn voor DC nu net het minst geschikt (ook het piezo effect wil ik liever niet op deze plaats)

Dat valt voor een X5R of X7R allebei reuze mee. Ook hier: Y5V en Z5V zijn magnituden erger, al ben ik het wel met je eens dat je dit soort dingen niet in een calibrator wilt.
Uiteindelijk heeft elke (onafhankelijk van diëlectricum en constructie) condensator van praktische afmetingen, gewicht en/of waarde last van temperatuur- en spanningsafhankelijkheid, microfonie, geheugeneffect én veroudering, 't is alleen een kwestie van gradatie ;) ...
Zou wel een heel interessant topic kunnen worden.

Type X7R en voltage coëfficiënt in google en je hebt zelfs speciale pdf's daarover.

Zoals deze (56 pagina's, Engels).
Het hoofdstuk Classes of Dielectrics maakt een fraaie opsomming, al vertelt het een iets ander verhaal dan fred101 >:)...
AVX heeft een interessant document over de vergelijking tussen tantaal en keramische condensatoren.
Voor de serieus geïnteresseerde in aanverwante zaken betreffende condensatoren kan ik deze link (ook AVX) aanbevelen.

Ergens in zijn 'Lectures on Physics' heeft Feynman het over de diëlectrische constante. Hij vertelt dat in het geval van sommige keramische materialen deze k zeer hoog op kan lopen, doordat die k (om een lang verhaal kort te maken) de uitkomst is van één gedeeld door het verschil van twee grote getallen die bijna aan elkaar gelijk zijn. En het ene getal is temperatuurafhankelijk.
Grappig is dat hij de condensatoren hier helemaal niet noemt.

Dat ze zo'n grote temperatuurafhankelijkheid hebben is dus geen kwestie van slechte constructie. De arme dingen kùnnen niet anders. :)

Je pdf: classes of dielectric heeft het alleen over over tempco. Ik had het over voltco.

Die 56 paginas link is heel interessant.
Op pag 33 gaat het over voltage coefficient. Zie fig K3, waar op het einde X7R de hoogste capaciteit verandering heeft.

Ook leerzaam daarin is dat er ook over een AC Voltco wordt gesproken. Dat was ik nog niet eerder tegengekomen.

Maar inderdaad ik was Z5V vergeten, over de hele linie nog beroerder. (verdringing denk ik ;-) ik gebruik zelf voornamelijk N0P/COG

Edit
Die "interessante" link is ook gaaf. Daat scoort X7R weer wat beter dan Y en Z is waarschijnlijk dan nog beroerder. Maar het ging over X7R ipv tantaaltjes:

Ceramic capacitors are made with high K (permit- tivity) materials which exhibit a change in dielectric constant with an applied DC voltage. Tantalum capaci- tors do not change capacitance with applied DC bias. Since almost all capacitors are operated with a DC voltage involved, this is a very important feature to keep in mind when designing a circuit. Fig. 2 shows the DC bias dependency for Y5V and X7R capacitors up to rated voltage. This dependency is not really voltage related, but rather is a phenomena caused by the elec- tric field between the capacitor layers. A good rule of thumb is a 15 - 20% loss for X7R at rated voltage and 75 - 80% for Y5V, regardless of the rated voltage. A linear fit in between works quite nicely for a first order approximation.
Fig

[Bericht gewijzigd door fred101 op (49%)]