Ja, één van mijn eeuwige frustraties: slechte kinderbeveiligingen. 
Op 12 augustus 2015 17:35:21 schreef KlaasZ:
O jawel hoor. Ik had ook eens zo'n stekkerblok waar ik de stekker niet door de kinderbeveiliging kreeg. Uit frustratie gaf ik er een forse klap op met met een vuistje en toen lukte het wel.
LOL, ik adviseer toch altijd een hamer, want mijn vuistje heeft zich nog wel een keer lelijk bezeerd aan deze methode. 
Een fatsoenlijke puntlas wel te doen zijn toch? Ik zit er altijd mee dat er zo veel potentie zit in een product als dit. Nu lijkt het alleen alsof ze de las hebben gemaakt met een labvoeding of zo. 
Groet,
Kruimel
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het zijn vaak geen kinderbeveiligingen maar lijken eerder papa beveiligingen 
idd gelijkmatig insteken en als de doos open kan sloop ik ze eruit. Er is een voordeel aan die dingen als je ze gebruikt in de nabijheid van een draai of freesbank. Er valt geen metaaltroep in.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Vervelend is, dat die stekerblokken meestal met rare of gleufloze schroeven zijn vast gezet.
Ik heb er nu een met 3-wing schroefkoppen, maar het gat is zo diep, dat ik er met mijn bitjes niet bijkom. Moet ik dus weer eens een schroevendraaier op de kop zien te tikken, waar dat wèl mee kan. 
Op 1 november 2015 12:28:08 schreef Tidak Ada:
Vervelend is, dat die stekerblokken meestal met rare of gleufloze schroeven zijn vast gezet.Ik heb er nu een met 3-wing schroefkoppen, maar het gat is zo diep, dat ik er met mijn bitjes niet bijkom. Moet ik dus weer eens een schroevendraaier op de kop zien te tikken, waar dat wèl mee kan.
Heb je speciale bitjes voor, voorbeeld.
Heb precies dat setje in huis, en kwam al meerdere keren van pas. Schijnen nog langere versies van te bestaan voor de pro's/liefhebbers.
Heb hier ook een stekkerblok liggen waar helemaal geen profiel/grip op de schroeven (?) zit. Lijken eerder een soort pinnen die er gewoon ingeponst worden en met 'weerhaak-randen' oid. (?) blijven zitten.
Bij voorkeur vermijd ik als het even kan de aanschaf van apparatuur die niet op een zichtbare cq. nette manier open kan. Torx schroeven, tri-wing of wat ook tot daar aan toe. Maar >10 cm gaten, erin-en-nooit-meer-eruit schroeven: nee dank U. Overigens 't eerste wat ik met een zelf te gebruiken stekkerblok doe, is die kinder beveiliging eruit slopen. Probleem opgelost.
(kruipen hier toch geen peuters over de vloer)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
in het betere schakelmateriaal kan het idd wel goed werken met die beveiligingen. haspels en stekkerblokken zijn doorgaans van zachter plastic wat gaat buigen en zodoende ook die beveiliging gaat klemmen, zeker met bouwzand erin.
met keuren van haspels kom ik ook wel wat tegen, snoeren die egaal bruin van het zand zijn bijv. haspels rol ik helemaal af en door mijn hand weer terug om te voelen of er beschadigingen zijn, dan ligt er een berg zand onder ooit..
deze kwam ik van de week tegen. aarde test op de tester was goed, maar de 500V megger test ging meteen plat. niet gek als je dit ziet..
wel een goede haspel, de oudste ook meteen. gilze blackmaster, de kabel is wel een aantal keren vervangen, nu wago soepel erop, paar draden vastzetten en weer goed..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Over ducttape gesproken, ik moet nog een vervanger halen voor een volkomen gedesintegreerde stekerdoos. Het grootste gat heb ik dichtgetaped maar bruikbaar en veilig is hij eigenlijk niet meer.
Op 1 november 2015 13:22:08 schreef RetroTechie:
[...]Heb hier ook een stekkerblok liggen waar helemaal geen profiel/grip op de schroeven (?) zit. Lijken eerder een soort pinnen die er gewoon ingeponst worden en met 'weerhaak-randen' oid. (?) blijven zitten.
Dat zouden zelftappers/plasticschroeven kunnen zijn waarvan ze de sleuf hebben weggelaten. Die draai je erin door erop te drukken met bijvoorbeeld een Amerikaanse Schroevendraaier (houten of metalen steel, zware ijzeren kop, ook wel bekend als hamer
)
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
testman
bij die schroeven is het standaard dat ze eruit te krijgen zijn door de blok open te wrikken of in de zijkant langs de bus waar de schroef insteekt een gaatje boren en eruit drukken met een stalen pennetje via dat gaatje. er zit een grove spoed op die dingen..
ook kan een gaatje van 2,5mm boren in de kop helpen, daarna een schroevendraaier in t gat en losdraaien..
stekkerblokken met smeulgaten in de pen gaten gewoon wegmikken, rommel en 112 triggers. had onlangs ook een haspel met een gat van 1,5cm erin op de werkbank. snoer op een andere haspel gezet en weg ermee..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad. Ooit toen bijvoorbeeld Duitsland (!) dat soort dingen deed, zijn er warenwetten ontstaan in diverse Europese landen. Die wetten en hun handhaving zijn nu net zover uitgekleed dat het weer zo ver heeft kunnen komen.
testman
maar als de vraag om goedkope prulzooi de reden was, waarom is er dan geen goed spul uit china?
ik heb zelden iets in handen wat ik al lang heb of oud is EN made in china erop heeft staan.. wel made in swiss, of made in w. germany enz..
je hebt niet gauw een schroef met metaaldraad in handen zonder in de gaten te hebben dat het uit china komt. ze maken van die half passende metrische maten. steeksleutels op een M8 moer zijn doorgaans 13mm. echter als het uit china komt is het 14mm of 12mm. ook lagers en ander precisiewerk heeft dat. het past net niet, of klemt..
spul uit de eu past beter en is beter op elkaar afgestemd.
[Bericht gewijzigd door testman op (45%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
@HmH:
"De geschiedenis herhaalt zichzelf" is een oeroud stramien.
Het schijnt in de menselijke - en misschien wel in de 'algemene' - natuur te zijn ingebakken.
Is het te voorkomen of te genezen? Ik vrees van niet.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 2 november 2015 19:51:47 schreef High met Henk:
inderdaad ik zie de kwaliteit van leven van de chinese werknemers en hun producten hetzelfde als vroeger ook in oost europa. Oude oost europese spullen waren bagger. werknemers waren goedkoop.Echter langzaamaan wordt het allemaal een stuk duurder en beter.
Waar ik me zorgen om maak is dat nu de chinese economie inklapt en wat dat voor sociale gevolgen heeft...
Of zo'n Chinees vliegtuig *). Zou dat ook gebouwd zijn met die fake chips en andere bagger onderdelen....?
*) Zie het nieuws...
zou wel meteen een probleem van teveel chinezen oplossen...
maar een verschil zit er wel in kwaliteit tussen ene en andere. Dat is bij de oost europese spullen ook geweest.
Ik rijd een Dnepr (oekraïne, voormalig sovjet) daar heb je soms geen geharde tandwielen, dingen zijn slecht of krom gelast slecht gebogen gezet enz. enz.
Er was ook Ural (russisch, voormalig sovjet) ja, met oude spullen in elkaar gezet destijds. Maar alles was goed gelast en voldeed voor zover mogelijk aan redelijk kwaliteit
in 1995 is de dnepr fabriek nagenoeg gesloten. in 1997 is de Ural fabriek steeds meer gaan moderniseren en was reeds deels in buitenlandse handen gekomen. tegenwoordig zit er bijna geen russich materiaal meer in. Stuur is (domino) Italiaans, remmen zijn brembo (italiaans), binnenwerk versnellingsbak is duits, Elektro is groot deel taiwanees, als je carburateurs hebt zijn dit keihin (japans) anders injectie uit USA.
Okee. een Ural kocht je in 1993 voor 3000 gulden. Nu zijn ze 12000 euro.... Echter kwaliteit is ook flink omhoog gegaan.
die goedkoper poolse werknemer die in zijn fiatje 128 uit polen kwam is nu ook 4x zo duur als 10 jaar terug en rijdt nu in een BMW van 2 jaar oud...
Zo zal het china ook vergaan HOOP IK. Dus ja, het zal wel weer een normale prijs worden, maar de mensen daar krijgen ook een beter leven.. en uiteindelijk zal het milieu daar ook van profiteren. Welkom wereld economie...
maartenbakker
Golden Member
Hehe ja, dat was echt met de Franse.. Uhm Italiaanse.. slag. En toch heeft Italië uitstekende technologiebedrijven. Het was ooit een ontzettend industrieel land en vergeleken met Nederland en België is het dat nog steeds wel. ATES is niet zo'n bekende naam, maar samen met nog een Italiaan en een Fransman is dat nu het zwaartepunt binnen ST. IRE is nu samen met Bauknecht en een oud stukje Philips het zwaartepunt binnen Whirlpool Europe en er zijn meer witgoedbedrijven met Italiaanse roots. Het Zweedse Electrolux wordt nu meen ik ook door de Italianen gedomineerd. Ook op gebied van auto's hebben ze nog steeds wel een naam hoog te houden.
Op 2 november 2015 19:51:47 schreef High met Henk:
inderdaad ik zie de kwaliteit van leven van de chinese werknemers en hun producten hetzelfde als vroeger ook in oost europa. Oude oost europese spullen waren bagger. werknemers waren goedkoop.
Niet helemaal vergelijkbaar. Oude industriële landen als Oost-Duitsland en Tsjechie werden voornamelijk geplaagd door materiaalschaarste en incidenteel arbeiders die er met de pet naar gooiden. De ontwerpen waren vaak juist erg duurzaam dus als je een werkend exemplaar had kon het ook gerust 30 jaar zonder reparatie blijven spelen. In China kan het letterlijk alle kanten op op alle gebieden. Materiaalschaarste is er in principe bijvoorbeeld niet, maar de ontwerpers gooien er vaak wel met de pet naar en ondanks dat er goed materiaal is kan het voorkomen dat er slecht materiaal wordt ingekocht.
Zo zal het china ook vergaan HOOP IK. Dus ja, het zal wel weer een normale prijs worden, maar de mensen daar krijgen ook een beter leven.. en uiteindelijk zal het milieu daar ook van profiteren. Welkom wereld economie...
Dat is onvermijdelijk, en daarom is het zo dom dat bedrijven 100% van hun productie die kant op uitbesteden en dus zelf de kennis en vaardigheden verliezen om die weer terug te halen. Zelfs kan achteraf blijken dat de kosten er nooit uitgehaald zijn omdat het verhuizen en het hele kwaliteitsproces meer heeft gekost dan de besparingen.
Op 2 november 2015 19:55:17 schreef testman:
steeksleutels op een M8 moer zijn doorgaans 13mm. echter als het uit china komt is het 14mm of 12mm..
da's bij m'n BMW ook zo.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
De inkopers hier hebben dollartekens in hun ogen als ze zo goedkoop inkopen. Maar ze hebben niet in de gaten wat ze aanrichten en hoeveel die bagger werkelijk kost aan reparaties, vervangen etc. Dat gaat toch in een andere afdeling.
Kun je zaken doen in China? Jawel. Maar wel onder stricte leiding van Nederlanders die ter plaatse zijn.
testman
een opel insignia degelijk? dat moet de tijd leren.. de vivaro's op t werk zijn van de renault fabrieken afkomstig. na de 2 ton komen de dure problemen aangezet met die wagens. zelfs toyota hiace busjes komen al jaren van peugeot fabrieken af, vandaar dat je er niet veel ziet die jonger zijn als 10 jaar. wel de oudere, die brengen ook nog goed op..
zaken doen in china kan idd, op t werk wordt er samen gewerkt met een ledtent die direct inkoopt in china. meeatal niks mis mee maar vaker juist ellende met spul daar direct op de boot geladen. 12v ledspotjes die 4 op de 100 in sluiting vallen of gaan roken enz. je ziet er wel zeldzame lichtbronnen vanaf komen, pl-c lampen in led die hier niet op de markt zijn. of een koffertje met diverse voetjes en kwh meter erin gebouwd om led te vergelijken met halogeen kwa verbruik..
probeer ook maar eens een m8 moer uit china op een m8 bout te steken. je kunt de moer teveel zijwaarts bewegen. omdat chinezen productiemarges niet zo nauw nemen. op m'n scooter zitten ook bouten die je niet kunt vervangen voor een goede merkbout. ze lijken meteen dol te draaien, echter kan de oude bout wel vastgedraaid worden..
Op 2 november 2015 19:55:17 schreef testman:
maar als de vraag om goedkope prulzooi de reden was, waarom is er dan geen goed spul uit china?
Baofeng en Wouxun (oa portofoons) zijn twee degelijke Chinese merken geworden.
testman
leds komen idd vrijwel allemaal uit china. maakt niet uit of het bouwmarkt meuk is of merkspul. van de eerder genoemde ledtent heeft men ook ledbuizen ingekocht in china. dit zijn philips buizen maar kosten de helft minder, tekst op de sticker is ook anders..
met baofeng heb ik geen goede ervaringen, heb zo'n porto net voor de vakantie nog 1 geopereerd gehad. ding was nieuw gekocht 3 maanden eerder, maar toen hij mee op vakantie moest bleef het volume nogal verstoord van 1 porto. na veel meten en zoeken bleek er een combi van weerstand en condensator bij hoger volume de uitgang plat te gaan trekken. ook was het probleem weg na even heetstoken, maar kwam dan toch weer terug..
je kunt ook niet veel verwachten voor een porto die 15 euro inkoop kost..
de 2 onderdelen direct onder de elco helemaal links onderaan..
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Inderdaad in China maakt men gewoon wat je wilt. We hebben eens een kabeltje besteld met van die MOD-II plugjes eraan. We hadden geen expliciete kleur van de draden gevraagd (wel allemaal dezelfde kleur). Gewoon niet te doen, ze snapte er niks van. Dus maar toch gespect dat het perse zwart moest zijn (zucht).
Sterker nog, soms zelfs meer als je gevraagd hebt:
Eens een offerte aangevraagd voor een klein tweelaags PCB. Films per fax opgestuurd zodat ze een idee hadden van de hoeveelheid/dichtheid van de componenten (ca 18 jaar geleden was dat).
Uiteindelijk besteld en de echte gerber files opgestuurd (top/bottom/antisolder mask en drill file).
We kregen netjes de proto serie. Wat is dat nu? We hadden helemaal niet om een opdruk gevraagd?? Die zat er wel op, rara hoe kan dat? Er waren geen files opgestuurd (nog eens gechecked).
De enige opdruk die ze ooit gehad hadden was een wazige fax van de offerte! Die hebben ze dus keurig opnieuw gemaakt en deze opdruk was ook super strak geprint.
Ik heb heel dit topic nog niet gelezen dus verontschuldig mij dat ik zaken herhaal.
Ik heb mij ook al meerdere malen geërgerd over toestellen of machines van gerenommeerde namen die snel kapot gingen.
Het is een soort van zelfmoord plegen om dit te zeggen op een Nederlands forum, maar jullie nationale trots, die lampenmaker uit Eindhoven is daar zeker een bekende in.
Ik vrees dat veel van de dingen echt wel gemaakt worden om snel kapot te gaan (bestaan goede documentaires over).
Mensen moeten kopen en snel weer weggooien om opnieuw te kopen.
Printers zijn daar een van de beste voorbeelden van.
Als ik een P.....s (die uit Eindhoven you know) toestel uit elkaar haal dan begrijp ik niet dat ze dergelijke prijzen er voor durven vragen.
Mensen willen niet veel betalen voor toestellen.
Daardoor zullen merken trachten te besparen op materiaal en "engineeringskosten".
Als men er dan als Europese fabrikant in slaagt om een toestel tegen een prijs te lanceren die in de buurt komt van bijvoorbeeld een merk uit Korea, dan gaat dat volgens mij ten koste van de kwaliteit.
We zijn hier in Europa een bepaald loon gewend.
Bepaalde arbeidsomstandigheden.
Dat vertaald zich naar de uiteindelijke prijs van de producten die we voortbrengen.
Hoe kan een Europeaan wedijveren met een Koreaan die misschien voor een fractie van de prijs harder en langer werkt?
Nee, mijn vrouw heeft laatst een friteuse gekocht van dat merk uit Eindhoven. Gewoon meuk! Warmt zeer traag op, is niet proper te krijgen, na elk gebruik moet je die half uit elkaar halen omdat anders een klein bakje waar vloeistof in komt overloopt (naar de uitsparing waar het snoer zit).
Ze is ook in het bezit van een wekker (jaja van die van Eindhoven), die bij elke verandering van setting luidkeels verteld wat je gedaan hebt "ALARM ON". Mooi hoor als je speechprocessor in een klokradio plaatst, maar waarom moet iedereen in huis wakker worden als je je wekker zet?
Ik kan van dat merk nog enorm veel dingen vertellen maar dat gaat snel vervelen.
Ergens gaan die merken trachten het verschil te maken.
Dan pogen ze door wat ledjes achteraan een TV te doen uitschijnen dat mensen iets kopen met de technologie als waarmee men mensen naar Mars wilt sturen.
Nonsens, zijn gewoon belachelijke ledjes die ergerlijk zijn bij het TV kijken.
Ik vraag mij trouwens af wat het nut is van een gekromd TV scherm waar sommige Koreanen nu zo mee oplopen?
Gewoon omdat ze het kunnen, en het verschil willen maken.
En dan komen de reclamejongens brainstormen waarom een krom scherm, of wat ledjes achteraan zo revolutionair zijn.
Nee, de wedstrijd om zich goedkoper te onderscheiden van merk Y zal blijven duren zolang de consument er blijft intrappen.
Mijn voorstel: elke zichzelf respecterend merk maakt twee soorten apparaten. Een normaal gamma, en een betere versie.
Dat je die van dat laatste misschien dubbel betaald kiest de consument, maar de fabrikant geeft wel garantie dat het deftig gemaakt is en een uitgebreide garantie...
Goed idee he?
Men zegge het voort 
We zijn toch al vele jaren bezig met de race naar het putje !! Hier heeft de hele wereld massaal voor gekozen. Mijn werkgever ging vroeger voor kwaliteit. Door toenemende (moordende) concurrentie is besloten hierop te bezuinigen. Toen ik een maand geleden een product van mijn werkgever (met toestemming) mee naar huis heb genomen voor eigen gebruik bleek het product zo slecht te presteren dat ik het in de afvalbak heb gegooid....!!
Het bewuste merk uit Eindhoven heeft een andere strategie om marges te maken. Voeg iets speciaals toe aan je goedkope slechte product opdat de consument jouw product toch koopt. Aan jou als klant om onderscheid te maken tussen kwaliteit/merk en prijs.
Bij kleine huishoudelijke apparatuur is dat moeilijk omdat iedereen in dezelfde vijver probeert te vissen. Bij grotere huishoudelijke apparaten is het gelukkig iets makkelijker. De goede en minder goede merken zijn bekend of worden wel besproken op dit forum. Aan jou de keus of je veel reparaties/snelle vervanging wilt of kwaliteit voor een meerprijs wilt aanschaffen.
Robert.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Zijn de fabrikanten de boosdoener of de consument.
Die wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Zoeken wij niet met zijn allen het internet af naar het goedkoopste?
Zolang de consument prijs boven kwaliteit verkiest gaat er niets veranderen.
Toen 10 jaar terug kon je dvd spelers kopen... Kosten 20 euro per stuk bij media markt. Voor een tentoonstelling die niets mocht kosten kochten wij er 10...
Na een week begon het gezeur er al bij 3.
Uiteindelijk kwam er philips profi spul in van 300 euro per stuk.. Kwam ook bij philips profi dealer vandaan
Maar dat verkoopt de media markt niet.
Kijk verder naar alle topics over jvc, samsung, philips en andere platte tv's... Als ik naar profi monitoren of tv's kijk zie ik die problemen niet.. Is ook samsung, philips, jvc of sony, alleen voor de consument niet nieuw te koop.. Zijn ook niet krom of met ledjes of zo mooi plat... Maar ze doen het wel. Zou lullig zijn als op schiphol de aankomst en vertrek monitoren vaak kapot gaan... En die dingen staan veel meer aan dan een consumenten tv
Tidak Ada
Er gaat al jááren de mare rond dat een van de grootste inventies uit Eindhoven de "slijtmijt voor consumentenapparatuur" is.
Een oude personeelsuitdrukking aldaar is: "Werken bij de baas en kopen bij zijn concurrent..."
maartenbakker
Golden Member
Op 6 november 2015 18:56:19 schreef MJU:
Het is een soort van zelfmoord plegen om dit te zeggen op een Nederlands forum, maar jullie nationale trots, die lampenmaker uit Eindhoven is daar zeker een bekende in.
Bedoel je niet jullie nationale trots? België was (helaas was) traditioneel een zeer groot productie- en ontwikkelingsland voor Philips. Dat ging zelfs zo ver dat ze er "Made in Holland" op plakten (op zijn minst gedurende een aantal jaar op producten uit Hasselt, Leuven en Tessenderlo) om het niet al te erg te laten opvallen... Op dingen als kernreactoren stond waarschijnlijk wel gewoon "Made in Belgium" en stuk gingen ze niet.
Philips leverde ongeveer in alle mogelijke kwaliteiten. Alleen al door de grote aantallen (in elk huishouden wel 1 of meer van hun producten) valt het dan op als er dingen kapot gaan terwijl het nog binnen de statistische marge zit. Als er een keer een slechtere serie tussenzit valt het al helemaal op.
Waarmee ik overigens niet wil beweren dat er niet daadwerkelijk slechte producten waren. Een van de duurste en opvallendste blunders die vooral iets duurdere apparaten trof, zou ik het ESF/ERF-drama willen noemen.
Wat aan de andere kant wel opviel is iets dat nu extreem uit de mode is; namelijk productverbetering gedurende de productie. Huidige fabricage is eenmalig een product neerzetten en hopen/bidden/afkloppen dat het 3 jaar mee gaat, maar van een Philipsapparaat konden er zomaar 50 (!) revisies zijn gedurende een productierun van een relatief nieuwerwets apparaat (denk aan diverse videorecorders, K6, K9). Garantiegevallen werden ook daadwerkelijk geanalyseerd. Sommige van die revisies waren natuurlijk ook bezuinigingen, want ook daar was men toen al niet vies van. Verschil is wel dat een iets te vergaande bezuiniging er nog uitgevist kon worden als er opeens veel garantiefouten optraden. Met de huidige fabricagepraktijken is dat eigenlijk onmogelijk.
Overigens sluit ik me zowel bij Dominic als bij Tidak Ada aan. Philips had zeer degelijke producten, maar als Philipsliefhebber hoef je natuurlijk niet per definitie Philipsapparaten in dagelijks gebruik te hebben. Ik kijk zelf al jááren Grundig (met een Philipsbeeldbuis en nog een paar van hun onderdelen), maar ik heb bij een klant bijvoorbeeld een Philips met A8E chassis staan die dagelijks minstens 12 uur aanstaat en het wonderbaarlijk volhoudt.