Chinezen zijn er een stuk beter in dan Duitsers als het een keer op z'n Chinees moet...

https://www.youtube.com/watch?v=2o8MDCIlOEk

Dit is zo duidelijk een Fake....
of idd een prototype. Dit kan gewoon niet echt zijn. Als je op hun website kijkt zie je ook wel andere zaken.

Maarem.. Wat denken we hiervan?
http://en.devialet.com/phantom/#technologies/

Op 11 december 2015 04:30:12 schreef maartenbakker:
Chinezen zijn er een stuk beter in dan Duitsers als het een keer op z'n Chinees moet...

https://www.youtube.com/watch?v=2o8MDCIlOEk

Wat een brol, die ook nog brandgevaarlijk is door de zeer slordige opbouw! Vast een project van een hobbyist geweest.

En als je er iets tegen wilt doen, dan is er nu het Meldpunt Kapotte Apparaten van Natuur en Milieu.

Aangezien dit topic 90 dagen oud (en een tikje van de rails) is, misschien meer eentje voor de afdeling "nieuws" of voor een nieuw topic.

Help ons en deel hier je ervaringen over producten die te vroeg stuk gaan en/of slecht te repareren zijn. Ook horen wij graag jouw idee over verbeteringen. Met de resultaten willen wij scherpere regelgeving over levensduur en repareerbaarheid voor fabrikanten van elektrische apparatuur afdwingen. Voorwaarde voor deelname is dat het apparaat binnen een jaar na de garantietermijn stuk is gegaan. Of dat het apparaat lastig te repareren is.

Met je inzending maak je bovendien kans op de reparatie van je apparaat bij een Repair Café incl. benodigde onderdelen t.w.v. maximaal €50 (5 x) .

Zo'n tien jaar geleden gekocht, maar nooit wat mee gedaan. Van de week wilde ik ze toch maar eens gebruiken.

Vond ze toch een beetje licht aanvoelen, en hé, 1500 mAh voor een D-cell? Is dat niet wat weinig? De aap kwam al snel uit de mouw:

Ik wilde het eerst in het 'grote fake onderdelen topic' plaatsen maar eigenlijk heb ik geen reden om aan te nemen dat ze fake zijn. De capaciteit staat er keurig op. Maar beschamende kwaliteit vind ik het wel.

dat is toch echt frauderen. de gemiddelde mens kent die capaciteitsbenamingen in mAh toch niet. het enige dat bij hen telt is:
hoelang kan mijn lamp(radio,...) op die batterijen werken. als daar dan herlaadbare D-cellen ingaan die 5keer sneller leeg zijn dan een gewone alkaline Dcel, dan zal die persoon de volgende keer geen herlaadbare batterijen meer kopen.

dan is die chinees die nu 18650's verkoopt met kleine cellen erin toch geen haar slechter als varta destijds.
als ze een echte 18650 als 10 000mAh bestellen
en zo een fake 18650 als 4000mAh, dan toont hij ook aan dat de capaciteit verschilt.
en net zoals die vermogensweergaves van versterkers, hangt het er maar vanaf hoe je die getest hebt

maar die chinees overdrijft altijd.
de echte worden overdreven, en de fakes ook.
de prijs zegt natuurlijk al veel.
1€ voor 10000mAh...
2,5€ voor een 8000mAh
5€ voor een 4000mAh

dan zal die laatste een factor x2 overdreven zijn
de middelste een factor x6
en de goedkoopste een factor x10

Op 5 oktober 2016 11:22:55 schreef 6502:
Zo'n tien jaar geleden gekocht, maar nooit wat mee gedaan. Van de week wilde ik ze toch maar eens gebruiken.
[bijlage]
Vond ze toch een beetje licht aanvoelen, en hé, 1500 mAh voor een D-cell? Is dat niet wat weinig? De aap kwam al snel uit de mouw:
[bijlage]
Ik wilde het eerst in het 'grote fake onderdelen topic' plaatsen maar eigenlijk heb ik geen reden om aan te nemen dat ze fake zijn. De capaciteit staat er keurig op. Maar beschamende kwaliteit vind ik het wel.

Potverdomme! Die heb ik ook gehad en ook ik vond ze altijd aan de lichte kant. Maar mijn ervaringen met andere oplaadbare batterijen, die ook lichter waren dan gewone alkaline's, deed me niets vermoeden.

Bij mij werden ze veelvuldig gebruikt in een RC-jeep.
Nooit leuk, want ik kon er hooguit 10 en met mazzel 15 minuten mee rijden, dan waren ze leeg (en goed heet ook!).

Tot ik een keer (ik weet niet meer waarom) alkaline's van m'n pa kreeg. Nou, ineens kon ik er 4 keer zo lang mee rijden en hoewel de cellen nog steeds knap heet werden, ging de jeep veel harder en had 'ie meer kracht.

vandaag viel mijn oog op varta herlaadbare C cell batterijen. dus ik ff gekeken naar de capaciteit 3000mAh.
is dat niet wat weinig aangezien AA batterijen ook al vlotjes 2500-2600mAh zijn. ik zie toch overal 5Ah op C cellen, zou varta zich nog bezig houden met kleine batterijen in grote behuizingen steken?

http://www.batteryspace.com/csizeseriesbatteries.aspx

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

noname cellen die 5Ah zijn is niet verwonderlijk, dat halen ze doorgaans geheel niet, of na 15 cycli niet meer. 3Ah is voor c cellen in nimh al zeker 10 jaar de standaard.

C cel: 26x50mm is 2042mm³
AA cel: 15x50mm is 1178mm³
wel straf dan als varta zijn AA's aan 2600mAh verkoopt, en de C cellen die toch 73% groter zijn waarbij er slechts 15% meer capaciteit is.

ofwel wordt er ferm overdreven in die AA series omdat het nu eenmaal de meest verkochte maat is

Even terug naar oorspronkelijke topic:

Gewoon uit nieuwsgierigheid / 'verveling' sloopte ik een paar dagen terug een actieve speaker van Logitech (model vergeten, behuizing is alweer foetsie). Was "made in China" zoals zoveel tegenwoordig.

Inhoud was rechttoe-rechtaan: een kleine bloktrafo (12V/1.6A), printje met een paar (óók made in China) versterker IC's waarvan ik met moeite fabrikant naam kon opduikelen (had ik nog nooit van gehoord). Datasheet van die IC's helemaal niet te vinden. En dan nog een speaker. Dicht gelijmde spaanplaat behuizing, dus duidelijk niet bedoeld om ooit nog gerepareerd te worden door wie dan ook... :(

Al met al vond ik het een bedroevende aanblik. Kan nooit een duur boxje geweest zijn. :p

Maar wat me het meest opviel: GEEN ENKELE vorm van zekering, netfilter of dergelijke te bekennen! 230V ging rechtstreeks die bloktrafo in. Ook geen zekering op de print.

Nu schijnen trafo's nog wel eens voorzien te zijn van een temperatuur zekering (binnen een wikkeling? Trafo's uit elkaar trekken doe ik zééélden :) ). Maar dan kan ik best nog dingen verzinnen: zeg bijv. een sluiting binnen primaire wikkeling, zodanig dat trafo zelf niet erg opwarmt maar stroom wel hoog oploopt. Gewoon maar leunen op de 16A automaat in de meterkast vind ik toch wel bot...
En da's aangenomen dat zo'n thermische zekering in die trafo verstopt zit - allerminst zeker. Of een probleem op de print waarbij vermogen niet zo hoog oploopt dat trafo stukgaat, maar hoog genoeg dat er iets gaat fikken.

Vroeg me eigenlijk gewoon af of dat mag (CE normen bijv), verkoop van een apparaat wat zo gebouwd is? Ook al gaat het maar om een laag vermogen speaker kastje...

Er zit een CE sticker op, DUS is het goed. Jij wordt helemaal niet meer geacht daarover na te denken. Foei!
Zo zien de CE-onzin voorstanders dat tenminste.

Een zekering is leuk, maar moet ook passend zijn. Ook met 1A op 230V kun je het goed opstoken daarbinnen - maar hey, er zit dan wel een zekering in.

Verder ben ik niet zo bang voor een volle sluiting - dan werkt er wel ergens wat als zekering, al is het een PCB track of een pootje van die trafo. Het wordt enger als het 'half' stuk gaat. En er daardoor zoveel stroom gaat lopen dat het goed heet wordt zonder dat er iets al dan niet bedoeld als zekering gaat werken. Dat is vast wel opgelost in de manual: als je het niet gebruikt, dan dien je de stekker te trekken (met als idee dat wanneer je erbij bent als het 'raar' gaat doen, de schade ook beperkt blijft). Hoe dan ook: de ellende ligt bij jou.

Je hebt natuurlijk gelijk als je beweert dat er een heleboel rommel met een CE markering te koop is. Ook een drol met een strik stinkt.
Dat wil nog niet perse zeggen dat er met het oorspronkelijke idee wat mis is, eerder met de uitvoering.

Op spullen bedoeld voor domme consumenten zou wellicht meer controle mogen zijn. Ik weet niet precies hoe dit nu gebeurt. Voor de professionele markt mag je van de eindgebruiker wel wat meer verwachten. Sterker nog, daar word meer van verwacht. Een veilige machine is ondanks een markering toch de verantwoording van de eindgebruiker.

Wat zeker fout is is dat veel mensen, techneuten net zo goed, niet goed willen snappen wat minimum eisen zijn. Ik zie hier ook vaak mensen die hun uiterste best willen doen om iets volgens de minimum eisen te maken (bv de NEN1010) terwijl juist dat "minimum" toch een goede hint zou moeten zijn dat je toch nog moet nadenken, en niet precies op het randje balanceren van fout/net-niet-fout. "Goed" zou beter moeten zijn dan "op het randje".

Op 10 oktober 2016 10:19:36 schreef GJ_:
Je hebt natuurlijk gelijk als je beweert dat er een heleboel rommel met een CE markering te koop is. Ook een drol met een strik stinkt.
Dat wil nog niet perse zeggen dat er met het oorspronkelijke idee wat mis is, eerder met de uitvoering.

In vergelijking met CE doe je die drol nu toch wel tekort hoor :)
Ik denk dat het idee op zich niet zo verkeerd is - laten we nou vooral 1 eisenpakket voor de EU maken. Dat klinkt als een goed plan. Echter, het dwangmatige erachter (economisch delict als je het niet doet) en de enorme berg rommel met CE-sticker maakt dat het nergens meer over gaat.

Op spullen bedoeld voor domme consumenten zou wellicht meer controle mogen zijn.

Ik weet niet of ik dat zo wel met je eens ben. Het klinkt als steeds meer overheids-regulering en overal waar je dat de kop op ziet steken, zie je 'genormeerde waarden' voorbij komen die heel veel ellende veroorzaken omdat ze best vaak niet toepasbaar zijn. De controleer-meneer houdt heel star aan z'n boekje vast, want hey, hier staat het. Hoe meer ik van 'overheid' zie, hoe meer ik zoiets heb van 'laat maar, kost alleen maar geld en maakt het niet beter'.

Ik weet niet precies hoe dit nu gebeurt.

Ik weet het ook niet. Ik heb het vermoeden dat het bij toeval wellicht een keer gecontroleerd wordt. Leuk als iets 10 jaar op de markt is, maar voor een hakki-takki merk wat 3 maanden leverbaar is en op de markt gebracht wordt door een importeur die misschien wel 2 jaar bestaat (in elk geval onder die naam) schiet dat natuurlijk niet op. Wellicht als er veel klachten over komen dat een controleer-meneer denkt... goh... daar kunnen we leuk mee scoren, laten we er eens naar kijken.

Voor de professionele markt mag je van de eindgebruiker wel wat meer verwachten. Sterker nog, daar word meer van verwacht. Een veilige machine is ondanks een markering toch de verantwoording van de eindgebruiker.

En dat is ook goed. Een machine, in welke vorm dan ook, wordt zelden 100% gebruikt zoals de maker dat bedacht heeft. Niks mis mee, maar wel blijven nadenken (mompelt iets met 'Darwin was zo gek nog niet').

Wat zeker fout is is dat veel mensen, techneuten net zo goed, niet goed willen snappen wat minimum eisen zijn. Ik zie hier ook vaak mensen die hun uiterste best willen doen om iets volgens de minimum eisen te maken (bv de NEN1010) terwijl juist dat "minimum" toch een goede hint zou moeten zijn dat je toch nog moet nadenken, en niet precies op het randje balanceren van fout/net-niet-fout. "Goed" zou beter moeten zijn dan "op het randje".

Dat ben ik volkomen met je eens. Gelukkig bevat NEN1010 nog steeds geen eisen :) Wat ik er op tegen heb is dat je ook daar weer 'genormeerde waarden' tegenkomt. Terwijl je tussen 'dit kan echt niet' en 'dit gaat zeker lukken' nog een heel groot grijs gebied hebt. Grijs gaat ook niet 'hard' over in 'zwart' of 'wit', maar de 'eisen' doen dat wel.

Zo kom ik ook in mijn dagelijks werk veel geneuzel tegen over dingen die 'op het randje' zouden zijn. Laatst nog mot op een werf. Ik liep op een container. Daar lag nog wat RVS plaat op, had een stukje nodig. Maar dat was fout, want ik was niet gezekerd. En bij alle werkzaamheden die boven de 2m hoogte plaats vinden, moeten veiligheidsvoorzieningen getroffen worden. En de container was 2.20m... Maar niet aan de kant waar ik stond, want daar was wat zand opgewaaid (dat heb je wel eens aan de kust...) en was het ding nog maar net een meter hoog. Maar hey, het voldeed niet aan de geldende norm daar. Ben blij dat ik het overleefd heb. Het moet levensgevaarlijk geweest zijn als er iemand expliciet moeilijk over doet...

Op 10 oktober 2016 21:26:16 schreef Tidak Ada:
Je kunt op beurzen nog XP CD's mèt licentie kopen voor zo'n twee tot drie tientjes (dat laatste geldt voor Win7).
Er staat meestal een kraam van een stel Afrikaanders (Nigerianen?).
Met win7 kun je in ieder geval gewoon bij MS aanmelden. XP zullen ze niet meer doen.... :(

Ik heb daar ook eens gekeken. Dat zijn allemaal merk-gerelateerde CD's. HP etc. Werken die ook op andere systemen? En hoe zit dat dan met aanmelden?

Overigens heb ik een tijd terug drivers die volgens Texas Instruments niet werken op Windows10 (alleen W7 en XP) toch werkend gekregen. Op hun FTP site gezocht naar een bord met dezelfde cpu maar andere ADC. Die geïnstalleerd in een unprotected mode waarvan ik alweer vergeten ben hoe je er komt. Maar goed, dan reboot, kopie maken van die drivers, het juiste product geinstalleerd met foutieve drivers (die installeerden niet maar zouden wel een de juiste kunnen zijn geweest), dan de oude drivers uit de eerste stap weer in die unprotected mode handmatig teruggezet. En ja hoor, het werkt!

Misschien kun je systeembestanden uit W7 pakken en in W10 plakken?

Daar heb ik ook even aan gedacht. Ze laden op met 4,3V en ze zijn nominaal ook 3,8V. Samsung gebruikt de accu's al jaren tot op het randje maar de chemie is ook net iets anders meen ik te hebben begrepen. Wel zie je ze langskomen die na een jaar al bol staan... Dus goed is het niet. Het is ook niet voor niets dat Nokia tot ongeveer 4,1V ging terwijl dat ook wel 4,2 mocht zijn.

Waarom ze dan in de Galaxy 7 in de hens gaan inplaats van bol te gaan staan (ik begreep ook als hij niet aan de lader ligt maar dat is onduidelijk) blijft een beetje de vraag. Ik vermoed dat het probleem iets ingewikkelder is want firmware aanpassen (laadalgoritme) zou toch wel een van de eerste dingen zijn die ze hebben gedaan als het alternatief is om het toestel helemaal van de markt te halen zoals nu.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Op 11 oktober 2016 18:41:06 schreef maartenbakker:
Daar heb ik ook even aan gedacht. Ze laden op met 4,3V en ze zijn nominaal ook 3,8V. Samsung gebruikt de accu's al jaren tot op het randje maar de chemie is ook net iets anders meen ik te hebben begrepen. Wel zie je ze langskomen die na een jaar al bol staan... Dus goed is het niet. Het is ook niet voor niets dat Nokia tot ongeveer 4,1V ging terwijl dat ook wel 4,2 mocht zijn.

Waarom ze dan in de Galaxy 7 in de hens gaan inplaats van bol te gaan staan (ik begreep ook als hij niet aan de lader ligt maar dat is onduidelijk) blijft een beetje de vraag. Ik vermoed dat het probleem iets ingewikkelder is want firmware aanpassen (laadalgoritme) zou toch wel een van de eerste dingen zijn die ze hebben gedaan als het alternatief is om het toestel helemaal van de markt te halen zoals nu.

Wij hadden ergens 4.4 Volt gevonden. Ik denk dat daar het probleem ligt.

Sommige accu's gaan branden als ze van de acculader zijn. Blijkbaar kan de accu ook ontbranden als die gedeeltelijk ontladen is.
@maartenbakker
Tis alleen bij de Galaxy Note 7 accu's. Ze gebruiken een fast charging techniek die prima werkt, oa. bij mijn S6. http://www.volkskrant.nl/tech/samsung-stopt-definitief-met-productie-g… Een ramp voor de het conglomeraat Samsung. Wel goed voor die andere Koreaan zoals Lucky Goldstar. Oh nee die heet nu LG.

Vreemd dat accu's van een andere fabrikant ook in de hens gaan. Het moet met de telefoonhardware te maken hebben die iets in de accu's kapot maakt. Ik blijf erbij dat die hoge spanning op zijn minst ongezond en risicoverhogend is. Of het de echte oorzaak is? Ik denk het niet echt.

Vroeger zou zo'n doos een asbestvoering gehad hebben zeker... Of misschien is dat in Korea nog steeds wel toegestaan >:)

De voering van die doos is kennelijk niet heel vriendelijk, want daar zijn de handschoenen schijnbaar voor. Misschien is het gewoon engelenhaar, of anders een chemisch vlamwerend middel ofzo? Je hebt van dat spul dat uitzet en gaat schuimen als het met vuur in aanraking komt.

P.S. is powerelectronicsnews soort van "De Telegraaf" van de vermogenselectronica? Ik vind dat ze goed zijn in speculatie en rare claims. Aan de andere kant vind ik http://www.powerelectronicsnews.com/technology/pushing-to-the-very-edg… dan weer een heel plausibel en informatief artikel (maar ook De Telegraaf heeft die soms).

In mijn werk verleden weet ik nog van een geval waarbij er gelukkig maar 1 accu ontploft was (geen slachtoffer(s) alleen wat materiële schade). De fabrikant had een ontwerp van een ander "geleend" en was een kritische stap vergeten te doen bij de productie.
Hierdoor waren de accu's instabiel en konden hierdoor ontploffen.

Alle accu's zijn na dit incident ook vervangen, een gecontroleerde test kon het probleem niet nabootsen.

Wil met dit aangeven dat het niet hoeft te betekenen dat elk toestel het probleem krijgt maar het risico bestaat dat het kan gebeuren. Vind het dan ook goed dat Samsung z'n verantwoordelijkheid neemt en alle toestel terug roept.
Samsung is echt niet de enige die met dit soort problemen kamt, kijk maar eens naar bijvoorbeeld de auto industrie waar er soms een terugroepactie is.

@Tidak Ada,
En toch vergeten de mensen zulke incidenten en heeft het nauwelijks effect op het merk. Al moet ik wel zeggen dat er in verhouding niet heel veel Sony laptops worden aangeboden. Ze zijn bekender op andere producten zoals bijvoorbeeld de play station/audiovisuele apparatuur.

Ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd wat de telefoon providers gaan doen om hun klanten te compenseren. Neem aan dat er genoeg mensen de note7 hebben genomen i.c.m. een abonnement.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op (25%)]

bwa, bij mij komt er toch geen samsung meer binnen. niet als gsm, niet als tv en niet als witgoed artikelen.
en ik heb geen ontploffende gsm gehad, enkel 3 gsm's die opzettelijk hun batterijen overladen. dan is het bij mij genoeg geweest.

samsung heeft maar 1 doel, marktleider worden en maximaal verkopen. en er is maar 1 manier om maximaal te verkopen... ervoor zorgen dat de mensen snel een nieuw apparaat moeten aanschaffen.

in tegenstelling tot apple waar de mensen vanzelf het nieuwe model willen voor dat de oude kapot is (nee, ben ook geen apple fan, ze maken goeie hardware, maar hun software visie vloekt met de mijne).

sony heeft altijd wel goeie apparaten gehad, enige nadeel was dan ook altijd de speciale componenten die erin zaten (en hun spionage/software geval met de cd's).
toen ik de tv en radio nieuw kocht, zijn het toch sony's geworden.

Sony gebruikt Samsungpanelen in zijn TV's...

Samsung blijft inderdaad een soort van B-merk in een markt waar nauwelijks A-merken meer zijn (in het land der blinden is eenoog koning). Toch zitten hun laserprinters een klasse boven de vergelijkbare modellen van andere merken, alleen vond HP dat ook en heeft dus nu hun printerdivisie opgekocht.