De regering heeft ooit wel eens een zwakke poging gedaan om zaken als computers verplicht upgradable te maken...
(gedurende een bepaalde tijd moest een apparaat dan kunnen worden aangepast aan de huidige stand der techniek, dit om de afvalberg terug te dringen)
Heb daar nooit meer iets van gehoord. (waarschijnlijk zou het toch niet door de 'Europese molen' heen komen... :) )

Op 10 oktober 2016 10:59:21 schreef Shiptronic:
Tja en die moet je niet verwarren met Chinese Export label

Denk er om dat het China export label niet echt bestaat, dat wil zeggen, officieel! Ook in China is dit heel erg verboden.

Op 10 oktober 2016 11:04:30 schreef EricP:...De drivers waren voor windhoos 7. Die deden het ook nog onder 8. Bij 10 houdt het op. Dus over 5 jaar kun je er alleen nog mee werken als je een speciaal daarvoor in leven gehouden computer hebt - en die moet dan ook nog niet stuk gaan.

Ahh, ja. Probleem natuurlijk. Nou "steel" ik in principe geen software. Bij voorkeur gebruik ik dus FOSS en waar nodig koop ik. Maar WINXP steel ik: ik moet wel want het is niet meer te koop en ik heb het wel nodig. Het is sneu te moeten constateren dat uitgerekend de belangrijkste OS maker absoluut onbetrouwbaar is.

Je kunt geen software stelen. Je maakt hoogstens illegaal gebruik van een kopie.

Je kunt op beurzen nog XP CD's mèt licentie kopen voor zo'n twee tot drie tientjes (dat laatste geldt voor Win7).
Er staat meestal een kraam van een stel Afrikaanders (Nigerianen?).
Met win7 kun je in ieder geval gewoon bij MS aanmelden. XP zullen ze niet meer doen.... :(

Op 10 oktober 2016 21:26:16 schreef Tidak Ada:
Je kunt op beurzen nog XP CD's mèt licentie kopen voor zo'n twee tot drie tientjes (dat laatste geldt voor Win7).
Er staat meestal een kraam van een stel Afrikaanders (Nigerianen?).
Met win7 kun je in ieder geval gewoon bij MS aanmelden. XP zullen ze niet meer doen.... :(

Ik heb daar ook eens gekeken. Dat zijn allemaal merk-gerelateerde CD's. HP etc. Werken die ook op andere systemen? En hoe zit dat dan met aanmelden?

Overigens heb ik een tijd terug drivers die volgens Texas Instruments niet werken op Windows10 (alleen W7 en XP) toch werkend gekregen. Op hun FTP site gezocht naar een bord met dezelfde cpu maar andere ADC. Die geïnstalleerd in een unprotected mode waarvan ik alweer vergeten ben hoe je er komt. Maar goed, dan reboot, kopie maken van die drivers, het juiste product geinstalleerd met foutieve drivers (die installeerden niet maar zouden wel een de juiste kunnen zijn geweest), dan de oude drivers uit de eerste stap weer in die unprotected mode handmatig teruggezet. En ja hoor, het werkt!

Misschien kun je systeembestanden uit W7 pakken en in W10 plakken?

Ik heb ze op een DELL gezet en dat werkte probleemloos, inclusief aanmelden, waar overigens wel een telefoontje met MS nodig was. Buitenverwachting goed en vriendelijk geholpen.... Kreeg een numerieke code door voor aanmelding.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (12%)]

vandaag in het nieuws: Samsung haalt de Galaxy Note 7 van de markt, omdat ze ze niet goed krijgen. Grove blunder, ze vliegen in brand.

Dus ook de marktleider geeft toe brol te maken... iig op telefoongebeid. nu nog op TV gebied. Samsung was 10 jaar geleden en kleinere speler met goede producten. nu een marktleider met brol..... heb het eerder gezegd en wordt nu door hunzelf onderstreept.

Op 10 oktober 2016 21:26:16 schreef Tidak Ada:
XP zullen ze niet meer doen.... :(

Dit voorjaar nog een xp geregistreerd. Werkte prima.
Ik weet niet of ook dat nu inmiddels over is?

/Edit oh een post later vertel je dat het telefonisch toch prima is gelukt :)

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (14%)]

Op 11 oktober 2016 17:55:44 schreef M-i-c-h-e-l:
[...]

Dit voorjaar nog een xp geregistreerd. Werkte prima.
Ik weet niet of ook dat nu inmiddels over is?

/Edit oh een post later vertel je dat het telefonisch toch prima is gelukt :)

Dee, dat klopt niet, dat was bij aanmeldenWin-7! Sorry, ik was niet duidelijk XP hoefde nog niet te worden aangemeld...

Op 11 oktober 2016 16:55:34 schreef High met Henk:
vandaag in het nieuws: Samsung haalt de Galaxy Note 7 van de markt, omdat ze ze niet goed krijgen. Grove blunder, ze vliegen in brand.

Dus ook de marktleider geeft toe brol te maken... iig op telefoongebeid. nu nog op TV gebied. Samsung was 10 jaar geleden en kleinere speler met goede producten. nu een marktleider met brol..... heb het eerder gezegd en wordt nu door hunzelf onderstreept.

Met een ex-collega even bekeken, al een paar weken terug. Ze laden de accu's op met 0.1 Volt meer dan gebruikelijk. Ik denk dat het daar aan ligt. Sneller is niet beter.

Daar heb ik ook even aan gedacht. Ze laden op met 4,3V en ze zijn nominaal ook 3,8V. Samsung gebruikt de accu's al jaren tot op het randje maar de chemie is ook net iets anders meen ik te hebben begrepen. Wel zie je ze langskomen die na een jaar al bol staan... Dus goed is het niet. Het is ook niet voor niets dat Nokia tot ongeveer 4,1V ging terwijl dat ook wel 4,2 mocht zijn.

Waarom ze dan in de Galaxy 7 in de hens gaan inplaats van bol te gaan staan (ik begreep ook als hij niet aan de lader ligt maar dat is onduidelijk) blijft een beetje de vraag. Ik vermoed dat het probleem iets ingewikkelder is want firmware aanpassen (laadalgoritme) zou toch wel een van de eerste dingen zijn die ze hebben gedaan als het alternatief is om het toestel helemaal van de markt te halen zoals nu.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Er was toch ook iets mis met de temperatuur meting van de accu, tenminste dat begreep ik eruit.

naar wat ik al gemeten heb, overlaad samsung hun batterijen al langer.
alleen hebben ze nu dus een type batterij dat heel ongelukkig is daarme en BOEM zegt.

de eerste 'oplossing' van samsung was de accu slechts 60% opladen (waarschijnlijk op 20% uitschakelen en tot 80% opladen om volledig veilig te spelen).
als ze met zoiets afkomen, dan dacht ik meteen aan mijn 3 vorige samsung die na 6maand de accu's bol maakte. ze hebben het nog niet afgeleerd.

ik zt nu bij huawei, ding houd meer dan een week accu, blijft schoon binnen de specs (telefoon schakeld uit als accu 3,5V heeft) en na meer dan een jaar nog niks slijtage aan de accu

De accu van bijvoorbeeld 20 tot 80 procent bedrijven is "best practice" maar kennelijk hielp dat niet voldoende. Geen idee wat ze hebben verkloot bij Samsung maar de reputatie is duidelijk.

Op 11 oktober 2016 18:41:06 schreef maartenbakker:
Daar heb ik ook even aan gedacht. Ze laden op met 4,3V en ze zijn nominaal ook 3,8V. Samsung gebruikt de accu's al jaren tot op het randje maar de chemie is ook net iets anders meen ik te hebben begrepen. Wel zie je ze langskomen die na een jaar al bol staan... Dus goed is het niet. Het is ook niet voor niets dat Nokia tot ongeveer 4,1V ging terwijl dat ook wel 4,2 mocht zijn.

Waarom ze dan in de Galaxy 7 in de hens gaan inplaats van bol te gaan staan (ik begreep ook als hij niet aan de lader ligt maar dat is onduidelijk) blijft een beetje de vraag. Ik vermoed dat het probleem iets ingewikkelder is want firmware aanpassen (laadalgoritme) zou toch wel een van de eerste dingen zijn die ze hebben gedaan als het alternatief is om het toestel helemaal van de markt te halen zoals nu.

Wij hadden ergens 4.4 Volt gevonden. Ik denk dat daar het probleem ligt.

Sommige accu's gaan branden als ze van de acculader zijn. Blijkbaar kan de accu ook ontbranden als die gedeeltelijk ontladen is.
@maartenbakker
Tis alleen bij de Galaxy Note 7 accu's. Ze gebruiken een fast charging techniek die prima werkt, oa. bij mijn S6. http://www.volkskrant.nl/tech/samsung-stopt-definitief-met-productie-g… Een ramp voor de het conglomeraat Samsung. Wel goed voor die andere Koreaan zoals Lucky Goldstar. Oh nee die heet nu LG.

Vreemd dat accu's van een andere fabrikant ook in de hens gaan. Het moet met de telefoonhardware te maken hebben die iets in de accu's kapot maakt. Ik blijf erbij dat die hoge spanning op zijn minst ongezond en risicoverhogend is. Of het de echte oorzaak is? Ik denk het niet echt.

Nee, afstand tussen de electrodes in de accu zelf is de oorzaak, niet de oplading. Dat is al jaren een snellader, Adaptive fast changing, oa. Qualcomm. hebben die nieuwere laadmethodes met de nieuwe IC chipsets. https://www.circuitsonline.net/forum/view/129503/last/fast+charging+ad…

Op 11 oktober 2016 20:14:42 schreef Hoeben:
Maar deze site pretendeert de oorzaak te kennen. Of ze gelijk hebben?
http://www.powerelectronicsnews.com/news/cause-of-samsung-galaxy-note-…

Hoewel niet voorzien van een datum (!!!) is dat artikel duidelijk al achterhaald. Er was toen nog sprake van het overgaan van SDI naar Amperex (verbazingwekkend dat die merknaam vrij was) als batterijleverancier, maar dat is inmiddels achter de rug en heeft niet geholpen. De analyse berust dus op een oude stand van zaken.

De afstand tussen de electrodes is wel een heel erg abstract begrip aangezien de batterijen uit gewikkelde folielagen bestaan net als condensatoren. Ik denk dus wat zo mooi heet 'een praatje voor de vaak'.

Op 11 oktober 2016 20:21:09 schreef maartenbakker:
[...]Hoewel niet voorzien van een datum (!!!) is dat artikel duidelijk al achterhaald. Er was toen nog sprake van het overgaan van SDI naar Amperex (verbazingwekkend dat die merknaam vrij was) als batterijleverancier, maar dat is inmiddels achter de rug en heeft niet geholpen. De analyse berust dus op een oude stand van zaken.

De afstand tussen de electrodes is wel een heel erg abstract begrip aangezien de batterijen uit gewikkelde folielagen bestaan net als condensatoren. Ik denk dus wat zo mooi heet 'een praatje voor de vaak'.

Vandaar dat ik denk dat het niet in de batterij zit.

http://www.powerelectronicsnews.com/technology/special-report-beyond-t…
c/p Among the several lithium-ion battery explosions reported this year, battery factory explosions (July 2016) in Shenzhen were the most recent. The cause of the explosion has not yet been determined, but some claim that summer heat in Shenzhen (where the average high temperature in summer is 90°F) pushed the batteries beyond their limits. The article looks at possible contributing factors to exploding Li-ion batteries, including temperature, material, and manufacturing techniques.

De Note 7 branden waren ook warme omgevingen (Azie ect)

Samsung stuurt nu een paar handschoenen en een vuurvaste doos op zodat je die brandbom veilig op kunt sturen ;-)

http://nos.nl/artikel/2137270-vuurvaste-doos-en-handschoenen-voor-note…

Ik denk dat de druk om te scoren voordat het nieuwe apple model uitkomt ze de das heeft omgedaan.

Vroeger zou zo'n doos een asbestvoering gehad hebben zeker... Of misschien is dat in Korea nog steeds wel toegestaan >:)

De voering van die doos is kennelijk niet heel vriendelijk, want daar zijn de handschoenen schijnbaar voor. Misschien is het gewoon engelenhaar, of anders een chemisch vlamwerend middel ofzo? Je hebt van dat spul dat uitzet en gaat schuimen als het met vuur in aanraking komt.

P.S. is powerelectronicsnews soort van "De Telegraaf" van de vermogenselectronica? Ik vind dat ze goed zijn in speculatie en rare claims. Aan de andere kant vind ik http://www.powerelectronicsnews.com/technology/pushing-to-the-very-edg… dan weer een heel plausibel en informatief artikel (maar ook De Telegraaf heeft die soms).

Kunnen ze de toestellen niet gratis ter beschikking stellen aan IS leden? >:-)