Dat vind ik niet echt schokkend :-)

Ik vind 3 minuten opwarmen over het algemeen wat aan de korte kant, een kwartier is gebruikelijker maar drie kwartier wat aan de lange kant.

Aan de andere kant is dit wel precies de procedure die de fabrikant aangeeft, dus ze houden er waarschijnlijk rekening mee dat de ruststroom in de loop van de tijd nog iets oploopt.

Ze zeggen "minstens 3 minuten". Dat kan je dus ruim interpreteren.
Komt de ruststroom überhaupt zo kritisch?

Zolang hij alleen maar een heel klein beetje oploopt en niet wegloopt als je hem echt flink warmspeelt kan het geen enkel kwaad. Iets hoger is dichter bij klasse A dus ook nog eens marginaal beter geluid.

Die drift kan ook nog gedeeltelijk in je multimeter zitten. Die moet ook opwarmen.

vergeet niet dat die 3 minuten die de fabrikant opgeeft wel 20 jaar geleden zijn bedacht.. met het achteruitgaan van componenten kan dit gedrag wel gaan veranderen. de potmeter die de bias regelt is bijv een berucht onderdeel. potmeters met koolbaan zijn +/- 20% ,afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid. een pot die 20 jaar hetzelfde heeft gestaan en nu wordt verzet zal problemen geven. als dit een balans of hoge tonen pot is hoor je dat wel..

@Fred101 die multimeter stond al een halve dag aan :)

Na een half uurtje was er geen verloop meer.
Wat is nu wijs om te doen? Potmeters vervangen? En dan wel volgens de manual blijven afstellen?

Potmeters vervangen kan opzich slim zijn, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het iets aan de situatie verandert.

P.S. Ik heb je mail beantwoord.

Ik vervang ze sowieso, want je merkt dat ze verspringen op het punt waar ze zo lang op gestaan hebben.
Enige nadeel is dat die nieuwe potmeters hier al 15 jaar op de plank liggen, dus die zullen hetzelfde kwaaltje hebben?

Het gerepareerde kanaal was verlopen, anders was ik überhaupt niet aan afregelen begonnen.

Wat voor termijn zal ik aanhouden voor opwarmen? Die 3 minuten of toch wat langer?

P.S. Je hebt antwoord :)