Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Aangezien er hier TV experts zijn en ik ook last heb van een TV probleempje.
Ik weet wel in grote lijnen hoe zo een TV werkt, maar dus wel niet hoe de elektronica is opgebouwd.
Het is dus een Hitachi CL2886TAN zoals op de achterkant staat
Probleem is als volgt:
Het beeld blijft zwart (op zich wel mooi maar beetje ééntonig) de display nummering werkt wel nog dus volgens mij zou de CPU, de horizontale afbuiging, de verticale afbuiging in orde moeten zijn en ook de hoogspanningstransformator
Het geluid werkt ook. Als ik voorbeeld iets op scart aansluit krijg ik wel geluid alleen geen beeld
Dus ik denk dat er een probleem is met de tuner ? kan dit ? en waar in de tuner zou ik zo moeten zoeken...
heb je al geprobeerd iets dmv de scart op de kapotte tv te tevorend, of andersom.
ik denk namelijk dat je tuner nog wel werkt (controleer door tv op een zender te zetten, en de scart op een ander tv aan te sluiten en deze op de "externe ingang te zetten") als je nu wel beeld heb (op de werkende tv natuurlijk) dan zijn tuner/mf nog in orde,
PS weet je wel zeker dat je hoogspanning hebt. de voedingspanning voor de CPU (5v)komt vaak van de primaire voeding af. Als je wel hoogspanning hebt, brandt de gloeidraad in de beeldbuis (kun je zien door de sleuven in de kast)
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Ik ben zeker dat ik hoogspanning heb anders kon ik toch geen displaynummers hebben ? hmm eens proberne met die scart
dus kapotte tv op een zender dan met een scart kabel aan andere tv en die op externe input zetten ?
Hoogspanning controleren, daarvoor is een heel simpel truukje, wat ook nog veilig is, beweeg de rug van je hand voorzichtig op een paar mm van het scherm, je moet nu statische elektriciteit voelen die de haren op je hand aantrekt. voel je dit niet, is er geen hoogspanning. De trafo kan dan best nog in orde zijn. ook de gloeidraden kunnen nog gloeien.
Uit het feit dat je geluid hebt is eigenlijk wel vast te stellen dat je tuner in orde is. Je zegt dat de display nog wel werkt, bedoel de een los led-display, of het on-screen-display ?? als het OSD werkt, is de hoogspanning en alles naar de beeldbuis in orde. dan zou het ergens bij de video-omschakeling of in de RGB decoder kunnen zitten.
edit:
het zou best wel kunnen zijn dat je verticaalafbuiging defect is Aedolon, maak hem eens open en meet eens of op de verticale afbuigspoelen een zaagtand van ongeveer 50Hz met 30Vtoptop aanwezig is Pas op, op de hor. afbuigspoelen staat een piekspanning van 1500 V !! (met een 10:1 probe op je oscilloscoop en differentieel meten met 2 probes (ch1-ch2) niet echt een punt denk ik.) Vroeger zag je in zo'n geval een witte streep in het midden van het beeld, tegenwoordig wordt het beeld dan onderdrukt.
[Bericht gewijzigd door DC2PCC op ]
Aangezien je normaal beeld hebt met zender nummering zou ik ook denken dat het je omschakeling is. Is het mogelijk om ook iets van een setup menu op het scherm te toveren ? dan kun je je cpu uitsluiten. Anders is het toch de tuner denk ik.
Hoogspanning is het in elk geval niet. Maar als je wel audio hebt via scart maar geen beeld en via antenne helemaal niks is het denk ik echt je tuner.
[Bericht gewijzigd door Dominic op ]
Evil Aedolon
als je geluis hebt kan het nooit je tuner zijn, zal dan eerder in het midden frequent zitten, daar wordt ook beeld en geluid gescheiden meen ik. heb je teletext geprobeerd,zou de pal decoder kunnen zijn. maar meestal heb je dan nog wel beeld meen ik, zou toch dat trukje met de scart uitproberen
Evil Aedolon
Als de OSD werkt, is de HSP in orde.Evil, heb je de raad van dr nellis al gevolgd? En het resultaat? Want dit is wel een moeilijke fout. De VD en HSP zijn inorde, dus gaat het videosignaal ergens de mist in tussen de tuner en de BB. Je zal moeten gaan meten.
dexter
It's a good day for science!
Kijk idd of er een correct videosignaal _uit_ de scart komt. Als dat zo is, dan weet je dat de tuner en MF goed zijn. Dan kan er iets mis gaan met de video-switch (die omschakelt tussen tuner en scart), met de fast-blanking (blijft geactiveerd), sync-detector (cpu detecteert niet dat er signaal binnenkomt) of de pal-decoder zelf.
Probleem is dat de contructie hiervan nogal van toestel tot toestel verschilt en je hiervoor echt een schema nodig hebt.
En een scoop!