Topic vandalisme

Dit topic is gesloten

geen slapende honden wakker maken hihihihi

maartenbakker

Golden Member

@EricP: Franzki's manier van denken is toch veel te helder en rechtlijnig voor een ambtenaar? ;)

Quote van rew:

De reden dat zo iemand opgefokt raakt is omdat ie /verkeerd/ begrijpt hoe bepaalde dingen werken (technisch) en niet open staat voor verbeteringen/correcties/uitleg.

Nadat ik hem dat tegen het einde van het betreffende topic probeerde uit te leggen, heeft de vandaal nog geantwoord. Ik hoop dat ook die verdwenen post nog uit de backup gevist kan worden, want hoewel ik niet de illusie koester dat zo'n uitleg aankomt wil ik toch wel weten of hij daartegen nog in de contramine is gegaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

@EricP: Franzki's manier van denken is toch veel te helder en rechtlijnig voor een ambtenaar? ;)

Vandaar ook de vraag :)
Het ging dus met name om het stukje 'potentieel risico, dus verbieden'. Dat past prima in het denken van een ambtenaar.

Mjah, maar ook alleen maar als dat potentiële risico binnen het kader van zijn/haar functie-omschrijving valt. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Misschien komt het gewoon doordat ik vooral fora ken waar posts na een bepaalde tijd bevroren worden.

Dat ik vandaag nog een post uit 2012 kan aanpassen of leegmaken is voor mij dus wonderbaarlijk. Sterker nog... als ik deze twee keer opsla, zie je niet meer dat hij gewijzigd is.

Nou kun je je afvragen hoe erg dat is. Maar ik vind het raar dat ik in principe een discussie uit 2012 een totaal andere lading kan geven door er met de kennis van nu aanpassingen in te doen.

maartenbakker

Golden Member

In de praktijk blijkt wonderwel dat dat vrijwel altijd gewoon goed gaat (techneuten zijn principieele mensen en incidentele vraagstellers nemen gewoon de moeite niet? Zoiets zal de verklaring wel zijn). Vandaar dat discussies daarover altijd uitdraaien op: het ongemak van bevriezen is veel groter dan het ongemak van incidentele schade.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 9 september 2014 13:28:35 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik verbaas me ook slechts en het is alleen maar mooi dat het op deze manier kan werken en het slechts bij sporadische incidenten blijft...

@maarten: Goed punt. Techneuten zijn vaak sowieso verzamelaars en als het te verzamelen goed (in dit geval posts) geen ruimte in beslag neemt, is er al helemaal geen noodzaak meer om eens op te ruimen. :)
Maar dan komen we, denk ik, toch weer terug op de vraag of die gevandaliseerde topics dan hersteld zouden moeten worden.
Ik persoonlijk vind van wel, omdat de eerder gedeelde kennis of vraagstelling(en) onderdeel zijn geweest van een community. Het vandaliseren van topics betekent dan dus opzettelijk schade toebrengen aan de community. IRL wordt dat soort gedrag ook bestraft. Dat hoeft m.i. dan niet te gebeuren, maar herstel van de schade wel. Dat gebeurt IRL ten slotte ook.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
evdweele

Overleden

Op 9 september 2014 11:12:17 schreef EricP:
Als Jeroen er mee stopt (al dan niet vrijwillig), dan zou het zomaar kunnen dat heel CO op termijn in het niks eindigt. Als ik een voorzichtige risico analyse mag doen, vind ik dat een veel groter risico.

Afgelopen zondag was er een documentaire over het verdwijnen van informatie van internet, getiteld "Digitaal geheugenverlies". Te bekijken via Uitzending gemist.
Ook de andere aspecten van digitale informatiedragers kwamen aan de orde, zoals floppy's en computertapes die niet meer leesbaar zijn. En de mensen die proberen die informatie te redden.
Onder andere interviews met de initiatiefnemers van The Internet Archive.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Iemand zei dat het maar over 1 geval gaat. Ik ben deze week tegen drie gevallen van dit soort vandalisme aangelopen. (drie verschillende mensen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb dat andere topic (over een antenne) ook maar eens opgediept uit de Google cache. En ik kon niet direct een reden vinden om het te laten verdwijnen.

[EDIT]
En het USB-hack verhaal staat deels ook in Google cache...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoe doe je dat?

e: Ahaaaaá. Ik heb dat hele pijltje altijd over het hoofd gezien. Dank je!

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 9 september 2014 16:29:39 (72%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het lukt niet altijd...

Maar als ik Google op "circuits online welke antenne is dit" dan krijg ik het topic.

Vervolgens zie ik aan het einde van de 2e regel met de hyperlink een pijltje (driehoekje)... daarmee kan ik kiezen om de cache te bekijken.

Het lukt niet altijd en is niet perfect... maar best grappig.

joopv

Golden Member

Sommige deelnemers hier reageren op vragen van "niet-deskundige eindgebruikers" weinig diplomatiek of ronduit lomp, hebben weinig of geen inlevingsvermogen, reageren op wat er staat in plaats van wat er bedoeld wordt.

Als je dan als "normaal" mens daar tussen terecht komt, je geeft niet de juiste informatie, je gebruikt verkeerde woorden (b.v. "straling" in plaats van "electromagnetisch veld") en krijgt vervolgens de wind van voren, dan kan ik me voorstellen dat je denkt: ik wil niet met dit groepje geassocieerd worden.

Tekstuele communicatie zoals we dat hier doen heeft ernstige beperkingen. In een normaal face-to-face gesprek verloopt 80% van de communicatie non-verbaal. Snij dat er uit, en je hebt het recept voor communicatieve missers.

maartenbakker

Golden Member

Mee eens, en ik zie ook wel eens een antwoord (zoals in het antennetopic en soortgelijke topics - opvoeden van gebruikers is ook een reden om niet in het wilde weg de deleteknop te hanteren) dat ik denk "dat is toch echt nergens voor nodig" (van het soort waar ik als ik moderator was toch een waarschuwing aan zou hangen), maar.............

Mensen die op een forum een vraag stellen kunnen ook weten dat communicatie soms lastig is, en mensen die zich leergierig voordoen dus lijken hier op hun plaats te zijn maar stiekum toch in een betonnen blok ingetimmerd zitten, hou je altijd en dan kan de toon van de reacties soms begrijpelijkerwijs wat ongeduldig worden.

Ik vond de toon van de reacties in het usb-stick-topic nog best meevallen, maar als de TS dan de inhoud gaat negeren inplaats van de vorm en zich dan nog eens zeer stevig op zijn lange tenen getrapt voelt (incasseringsvermogen ontbreekt in de echte maatschappij net zo hard, ook daar worden situaties die negeren, aanpassing, hoffelijkheid of excuus vereisen soms "opgelost" door in de contramine te gaan - zal wel iets typisch voor babyboomers zijn ofzo, de goede meerderheid daaronder niet te na gesproken) dan heeft zelfs netjes reageren geen enkel nut. Vreemd genoeg was ik een van de twee mensen die in een van zijn precursortopics de bui kennelijk al zagen hangen, waarschijnlijk juist vanwege het eerder compleet negeren van inhoud; dat is in mijn ervaring een redelijke voorspeller voor het succes van een topic.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb ook zo'n topic heb ik gemerkt en dan nog wel van een vast lid :| http://www.circuitsonline.net/forum/view/120705 (Voorgloei timer)

[Bericht gewijzigd door Damic op dinsdag 9 september 2014 18:18:23 (33%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
evdweele

Overleden

Ik ben het met de vaststelling van @joopv niet eens. Taalgebruik is in de eerste plaats zeer streek- en meestal ook werkomgeving-gebonden. Een havenarbeider (als die nog bestaan met de tegenwoordige geautomatiseerde containeroverslag) heeft een ander taalgebruik dan een dominee of een politicus als Ivo Opstelten. Aan zíjn verhalen is meestal geen touw vast te knopen. Wollig taalgebruik vertroebelt elke discussie.
Zowel op de scholen die ik heb doorlopen als tijdens mijn werk is er continu op gehamerd om vooral duidelijk te zijn in je vragen en antwoorden. "Draai niet om de hete brei heen!" was het credo.
Bij kritiek op mijn directe manier van vragen stellen en antwoorden moet ik altijd denken aan de sketch van Henk Elsink "Harm met het harpje"

"Nou, joh, de poes is dood" Ik zeg: "Ach, gat" Hij zegt: "Ja, de poes is dood" Ik zeg: "Joh, wat zeg je dat nou toch abrupt En wat zeg je dat ondiplomatisch" Hij is altijd zo'n harde, Eugène, he? Hij is zo hard
Hij zegt: "Hoe bedoel je dat nou, Harm", zegt ie
Ik zeg: "Joh, als de poes dood is dan moet je zo'n bericht voorbereiden
Dan vertel je bijvoorbeeld van: Ik was met m'n jojo'tje op 't balkon aan 't spelen'
Ja, want dat doet ie wel 's, he? En toen sprong de poes ernaar en toen is ie van 't balkon afgevallen'" Ik zeg: "Zo zeg je dat dan bijvoorbeeld, he?"

Er is natuurlijk geen enkel verschil tussen het een en het ander, het feit blijft exact hetzelfde, het gaat alleen via een nodeloze omweg.

Overigens wordt gesuggereerd dat het verwijderen van een topic door mijn toedoen is gebeurd. @joopv is niet bekend met de feitelijkheden. Ik wel. Ik ervaar dit als laster.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

is het misschien een idee om in te stellen dat je maximaal 10% van je post mag wijzigen?
en dan maximaal 2 posten per uur aanpassen?

dan zullen de meeste mensen het niet eens in de gaten hebben, maar deze "vandalen " zullen wel erg veel tijd nodig hebben, wat dan vaak weer teveel moeite is

rbeckers

Overleden

Ik vraag me af wat de mods en de beheerder van dit forum ervan vinden?

maartenbakker

Golden Member

@rbeckers: ik hou het er op dat ze het wel druk zullen hebben met dagelijkse bezigheden, immers in het verleden waren gevandaliseerde topics toch vrij vlot gerepareerd. Misschien zijn we wat ongeduldig ;)

@evdweele: ik ben voor zover ik terug kan vinden de enige die jouw naam in dit topic noemde, als zijnde degene die gevraagd had naar het plots verdwijnen van een topic en naar aanleiding daarvan afgewimpeld was. Ik hoop niet dat je daarop doelde, want ik vind het juist terecht dat je daarnaar geïnformeerd hebt!

Edit: Ik herlees nu de kritiek van joopv, waar je waarschijnlijk op doelt. Ik las die niet zo, maar als hij op iets specifieks doelt zal hij dat moeten zeggen (iets met communiceren). Ik ken jou trouwens niet als iemand die anderen de wind van voren geeft, maar wel als iemand die zo droog en feitelijk mogelijke formuleringen voorstaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Toch een beetje vreemd dat hier nog steeds geen reacties zijn van mensen met een rode nickname...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evdweele

Overleden

Ik lees nu de kritiek van joopv, waar je waarschijnlijk op doelt.

In het verwijderde topic was kritiek van @joopv over de formulering van mijn vragen. Hij stelde voor om de volgorde van de woorden anders te rangschikken omdat dat dan vriendelijker(?) zou zijn.
Een vraag is een vraag en blijft een vraag, hoe je de woorden ook door elkaar husselt.

Dat ik graag alle vragen en antwoorden zo 'droog' en feitelijk mogelijk wil zien is juist. Dat voorkomt misverstanden en onnodige herhalingen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

@ SparkyGSX,

Die zijn druk aan het overleggen denk ik. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er wordt achter de schermen druk gediscussieer :)

Bewerken beperken vind ik niet zo zinnig. Het komt regelmatig voor dat ik 'n bericht van een dag oud bewerk. Ook heb ik de gewoonte om te beperkt iets te schrijven - dat aan te vullen - en nog eens aan te vullen - en nog eens aan te vullen...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Dat kan natuurlijk ook verwarrend werken, anders zou je iedere keer het hele topic door moeten lezen eer je er weer op reageert. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten