Beste sitebeheerders, moderators en huishoudelijke dienst.

Een "Scroll to top button" rechts onderin, zou een enorme verademing / verbetering zijn in dit forum.

Het toetsenbord heeft daar een uitstekende oplossing voor. Heet de 'Home' toets... ;)

ik heb bij de muis de zoomknop daarvoor ingesteld, kan in de driver software. een andere knop voor de page down functie, scheelt wijsvinger eelt met die lange scroll topics hier op co :)

Ja, dat weet ik. Ik werk met een muis in dit forum.

...tsja, dan kies je er zelf voor. Je kunt/wilt de sitebeheerders toch niet laten opdraaien voor je eigen klaviervreemdheid..?

Overigens is al die muizerij niet zo best voor je gewrichten, leve het klavier!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (25%)]

Ik werk met een muis in dit forum.

Ohjee...
Arrow up/down doen het prima hoor!

Ik doe zelf nog vrij veel op het toetsenbord, maar voor dit muisprobleem zijn er in principe uitstekende muizen met sneltoetsen. Voordeel: dan werkt het gelijk in alle sites.

Firefox met mouse gestures, werkt ook zeer prettig.
http://optimoz.mozdev.org/gestures/

[off topic]
De beste addon die ik tegen gekomen ben
[/off topic]

Volgens mij is daar ook al eens een topic meer over geweest een tijd terug.

By the way @Djenn: Die techniek bestaat al 20 jaar, in het design pakket van Mentor Grapics (schema, PCB, IC design). Daar noemt men het "strokes". En inderdaad: het is een fantastisch feature.

En dan heb je het balkje rechts nog, werkt ook prima. :)

Ritmeester, Laat die wijsneuzen maar schrijven. Wat je wilt is een goed idee, zeker als je op een tablet bezig bent.

Er is een extensie voor OSX Safari, maar die werkt niet lekker. scrol2top. Tenminste niet met mijn MagicMouse.

Wel goed idee.

Op een tablet kan je toch ook gewoon de pagina een slinger geven, waarna die 500ms later bovenaan staat?

Nou, scrollen op telefoon of tablet verschilt ook wel per merk en type, dus daar kan wat inzitten.

@Lord Anubis: ik kan ook wel uitleggen waarom het inderdaad wijs is om zoiets aan de browserkant op te lossen inplaats van aan de sitekant. Eigenlijk heel simpel: Er zijn enige tientallen veelgebruikte browsers, maar miljoenen websites die scrollbaar zijn.

Overigens de enige scrollknop die echt niet in browser te doen is, mis ik wel: scroll to last read (al hoeft die knop er eigenlijk ook niet te zijn, die functie kan gewoon achter het rode dingetje in de topiclijst).

Op 14 september 2014 13:16:33 schreef Tommyboy:
Op een tablet kan je toch ook gewoon de pagina een slinger geven, waarna die 500ms later bovenaan staat?

Dat vind ik ook. Op mijn site zit een scroll to top pijltje aan de rechterkant van het scherm dat continue meeverplaatst. Dat kan op lange pagina's best handig zijn. Maar juist in de mobiele versie is dat knopje weg wegens onnuttig. bovendien wil je op de beperkte ruimte van een mobiel apparaat geen toestanden die niet erg noodzakelijk zijn.

Op 14 september 2014 14:09:16 schreef GJ_:
[...]Dat vind ik ook. Op mijn site zit een scroll to top pijltje aan de rechterkant van het scherm dat continue meeverplaatst. Dat kan op lange pagina's best handig zijn.

Dit zou mooi zijn. Stukje java script en CSS.
Exclude phone's.

wat ik eigenlijk ook mis is dat als je 'laatste' klik bij een topic dat het niet naar het eind scrolt, je blijft on top.

@ hieronder.

Er zijn phone's met een behoorlijke pixel breedte. >640, maar desalniettemin dan vervelend in het zicht.

[Bericht gewijzigd door Lord Anubis op (12%)]

Op 14 september 2014 18:31:47 schreef Lord Anubis:
[...]

Dit zou mooi zijn. Stukje java script en CSS.
Exclude phone's.

Er zijn voor en tegenstanders. Dat heb je altijd :-)

Maar goed: Als je kijkt op deze website naar mijn website, en daar komt het idee vandaan, dan zie je dat je de button niet krijgt op mobile devices die minder als 640 pixels width is. Dit kan ook anders al naar gelang de settings.

Op de website is dus deze "Scroll to top" wel te zien en niet op bepaalde mobile devices.

Voorbeeld van de settings van deze plugin: (natuurlijk is er veel meer mogelijk)

Dit is een WordPress plugin maar ik neem aan dat er ook wel een plugin of code te vinden is die dit ook kan doen voor deze forumsoftware. Geen idee.

http://www.uploadarchief.net/files/download/scroll%20to%20top.jpg

Jeroen zal dat zelf ongetwijfeld in een handomdraai kunnen schrijven, maar antwoord op mijn vraag waarom het op de site moet en niet op de veel meer voordehandliggende browser mis ik eigenlijk nog een beetje (voor browsers die dat niet kunnen zullen vast ook plugins bestaan). Dat zal hij als schrijver toch ook graag weten (iets met zingeving enzo ;-))

Let wel, ik ben geen nadrukkelijke tegenstander, maar de hele excercitie komt een beetje op me over als water naar de zee dragen.

We zijn het er overigens over eens dat je wel graag ineens bij de eerste nieuwe post terecht kunt komen in een langer topic (dat kan je browser ook niet oplossen), maar ik meen me vaag te herinneren dat dat al op het verlanglijstje staat?

Op 13 september 2014 20:02:27 schreef ritmeester:
Ja, dat weet ik. Ik werk met een muis in dit forum.

Wat is makkelijker dan de schakelaar onder het scrollwieltje te programmeren met de home-functie?
Hoef je niet "helemaal" naar de scroll-to-top-button te gaan met je muis :)

Je kunt ook je scroll-bereik vergroten. Standaard staat die op 3 regels, als je dit op een pagina zet, is een rol met de wijsvinger voldoende om weer omhoog te klimmen.

Jij hebt een scroll wieltje, menigeen niet.

Het veegapparaat (doorgaans van Synaptics) van een laptop kent meestal dezelfde instellingen voor scrollen als een scrollwieltje. Ook met mijn touchscreentelefoon kan ik door harder te vegen harder scrollen (en ik geloof dat Opera op de telefoon ook gewoon gebaren ondersteunt, maar ik ben gelukkig met een telefoon die bovendien een qwerty-toetsenbord met o.a. cursortoetsen kent en dat scrollt nog weer net even beter dan door vegen).

Het mooist is de Home en End key op het keyboard, dan staat de pagina gelijk boven of onder, zonder te scrollen zoals bij gebruik van de pijltjestoetsen. Dat werkt het snelst.

Niet alle laptops hebben een uitgebreid toetsenboard met Home en End key. Ik zou het handig vinden als er onderaan de pagina een button staat waarmee je gelijk naar boven kan, zonder te scrollen.

Dus geen scroll button maar een Home button <G>

Een verre nazaat ervan; de E6-00. Touchscreen en fysieke toetsen (weliswaar geen home en end), dus het beste van beide werelden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (60%)]

Jeroen,

Zoiets? TOP button aan het einde van de pagina? Het zou het forum veel sneller maken!

Voorbeeld http://www.gpspower.net/tomtom-maps.html