Dag allemaal,

Ik heb problemen met de volumeregelaar van mijn receiver van Micromaxx, type mm80057. Dit blijkt een veel voorkomende kwaal van deze receiver te zijn, maar een oplossing ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen.

Het probleem: de volumedraaiknop op het toestel is een puls-schakelaar (dus geen potentiometer), maar het volume reageert er niet op. Soms (bij heel langzaam draaien) werkt het wel, maar meestal kun je draaien tot je een ons weegt zonder dat 'ie harder of zachter gaat.
Met de afstandsbediening kan ik het volume wél aanpassen.

Er is geen sprake van een los contact of vervuiling; de soldeerverbindingen heb ik gecontroleerd en contactspray ingespoten maar dat helpt niets.

Wie o wie heeft dit eerder bij de hand gehad en kan mij helpen?

groeten, Tom

klinkt als een rotary encoder welke vuil is. de encoder openmaken en probveren de contacten wat te buigen, schoonmaken helpt niet altijd..

Ik heb precies hetzelfde al eens aan de hand gehad bij een Aiwa receiver.

Zoals testman al schrijft: rotary encoder demonteren, contacten reinigen (voor de zekerheid en met het juiste spul) en bijbuigen.

Overigens moet je met contactspray voorzichtig zijn, de kans dat je (op de lange duur) meer kapot maakt is vaak groter dan dat je iets oplost. En niet alle contactspray is geschikt voor alle toepassingen.