Goedemorgen. Ik ben een absolute leek hier, maar ik heb een probleempje waarmee jullie vast kunnen helpen. Voor mijn zoontje heb ik een mini stereoset gekocht. Deze werkt prima, maar er is één probleempje en dat is dat het minimale geluidsniveau vrij hard is. Ik vroeg me af of het op een of andere manier mogelijk is om de snoertjes die van de set naar de (2 losse) luidsprekers gaan te voorzien van een regelbare weerstand of zoiets. Weten jullie dat?
Als het minimale volume van een stereoset vrij hard is en niet "stil" is lijkt me dat de stereoset niet "prima werkt", maar dat hij simpelweg niet in orde is.
Helaas is mijn glazen bol gisteren gesneuveld, dus ik kan niet zien over welk merk en type het hier gaat, wellicht handig om te vermelden om betere antwoorden te krijgen.
Overigens denk ik dat om het volume aan te passen de set open moet en je niet "zomaar" een potmeter in de speakersnoeren op kan nemen.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Ik ga ervan uit dat de TS bedoelt dat z'n minimale volume wel degelijk nul is, maar "1 klikje verder met de draaiknop" er al een te luid volume ontstaat.
Als (...) dat idd. het geval is kun je het wellicht netjes binnenin oplossen, maar m.i. is het makkelijker om Quick en Dirty een serieweerstandje van een paar Ohm en een paar Watt op te nemen in serie met de luidsprekerboxjes. Niet elegant, weet ik, maar werkt vermoedelijk wel en je maakt er niets mee stuk.
Of bovenstaande toepasbaar is weten we pas zeker als we het merk/type van het produkt en de exacte klacht kennen.
YMMV
Het betreft een AKAI AMC 310. FastFolkert heeft gelijk; 0 = stil, maar staat het volume op 1, dan is dat direct al vrij hard, gezien de kleine kamer waarop de set staat.
Als het nou gewoon een analoge volumeregelaar was geweest, was er geen probleem geweest. Er zijn meer mensen met hetzelfde probleem:
https://www.gebruikershandleiding.com/Akai-AMC-310/handleiding-5-53030…
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Op 24 september 2014 15:22:33 schreef Mieb:
Er zijn meer mensen met hetzelfde probleem:
https://www.gebruikershandleiding.com/Akai-AMC-310/handleiding-5-53030…
Dat forum spreekt ook van een ander probleem: opstarten op volume 14.
Voor je originele probleem zou ik proberen een 8,2 Ohm, 5Watt weerstandje in serie met iedere luidsprekerbox te zetten. Het ding heeft een uitgangsvermogen van 2x5Watt (hehe, eindelijk eens geen PMPO of andere onzin), en met zo'n weerstandje halveert ongeveer je geluidsnivo.
Als je daarvoor in je speakersnoer moet knippen is je garantie wel voorbij en alles op eigen risico uiteraard.
Je kunt ook kijken of je die weerstandjes binnenin (je versterker of speakerbox) kwijt kunt.
YMMV