ik weet niet waar ik dit onder moet plaatsen.
ik heb al een poosje een externe 1 TB samsung usb hardeschijf in gebruik, werkte goed naar behoren, schijf opgedeeld in 4 schijven en gedeeld in het netwerk.
elke keer als ik de pc op start ging ook de schijf mee in de opstart en kon gewoon toegang krijgen in het netwerk.
de externe schijf stond op het buro en nu is tegen die schijf iets aangekomen en is omgevallen
het probleem wat ik nu heb is dat als ik de pc opstart de schijf aangaat en na 10 sec weer uitgaat.
als ik op het moment dat het uitvalt de usb kabeltje snel eruit en weer erin doet werkt het weer naar behoren.
ik heb gekeken of er iets stuk was maar op het blote oog niets te zien. ik heb hier helemaal geen kaas van gegeten.
ik denk dat het aan het usb sata module ligt, misschien is het iets simpels of laten vervangen
hierbij de foto's van de schijf.

testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze schijven zien of ze aan usb hangen, geen usb en ze gaan in power down. als je pc te lang nodig heeft om de usb poorten in leven te krijgen kan dit gebeuren.
ook kan de 12v voeding door z'n enkels gaan met opstarten. als het probleem weg is door de disk even van usb te halen is de hdd verder goed zou ik denken. anders zou een track 0 beschadiging ook mogelijk zijn. dan komt het ding sowiso niet in de lucht, of komen er fouten met opstarten en is een aantal keren aan/uit zetten nodig.. de stekkers welke door de val een los contact hebben gekregen is mogelijk, door het bewegen van de kabels herstel je dat weer even. de voeding stekker maakt dan veel kans..
als de schijf toch altijd op dezelfde plek ligt, waarom zet je die niet in de pc zelf?
das nou juist het probleem, dit is een sata schijf en ik heb een nog iets verouderde pc waar nog ide aansluiting op zit. deze pc gebruik ik als een soort server. verder draai ik op laptops en tablets. en helaas heb ik nu een modem van ziggo waarvan de usb dicht staat.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Schijf zelf aan een andere PC even een volledige SMART test latem doen kan na een val nooit kwaad. Ook als dat niet de oplossing biedt, weet je dat in elk geval je data voorlopig nog veilig is (of dat hij snel gebackupt moet worden).
Is er door het vallen een ruk aan de USB- of voedingskabel gegeven, of een tik tegen de connectoren?
Precies, dit kon stiekem toch eens best de schijf zelf zijn. Als je data je lief is backup maken !
(Als je data je ietwat lief is heb je die uiteraard al ... toch? )
de schijf werkt verder wel goed naar behoren, alleen bij het opstarten ven de pc slaat de schijf uit na een aantal seconden uit, ff de stekker eruit en erin en het werkt weer goed, incl de gedeelde bestanden. tis een beetje omslachtig.
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Het uitslaan van de disk bij het opstarten geeft al aan dat er iets niet goed is!
Zo snel mogelijk een backup maken als je dat nog niet gedaan hebt.
Ik zou een andere HD gaan halen, want deze is waarschijnlijk niet betrouwbaar meer.
Zulke kuren duiden meestal op een patient die op de IC ligt.....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Indien Speedfan de schijf ziet als hij goed werkt (is met USB niet altijd het geval geloof ik), is dat van onder Windows waarschijnlijk de makkelijkste manier om de SMART-attributen uit te lezen en een self-test te laten doen.
Je kunt ook even op hun website kijken of Samsung zelf een specifieke test-tool aanbiedt, mogelijk geeft die nog een nauwkeuriger diagnose.
@TS: Dat wisten we al, maar zoals ik ook al een keer vroeg: hoe is hij gevallen? Bedrading strak, tik tegen connectoren? Of gewoon recht op z'n zij zonder verder tegen wat anders aan te komen?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (19%)]
Op 12 oktober 2014 10:24:03 schreef k de lange:
das nou juist het probleem, dit is een sata schijf en ik heb een nog iets verouderde pc waar nog ide aansluiting op zit.
Op Ebay vind je SATA-naar-PATA printjes die perfect werken... Ik heb er hier een paar liggen die volledig transparant werken. Het wordt dan een PATA/IDE-schijf.
Of anders een SATA-controllerkaart.
[EDIT]
Ik heb toevallig afgelopen dagen wat schijven getest waaronder twee vergelijkbare Samsungs... Samsung kun je meestal testen met de Seagate tools. Er is een bootable image beschikbaar maar die werkt niet via USB.
De (antieke) Samsung tool werkte hier niet betrouwbaar.
[Bericht gewijzigd door Franzki op (13%)]
ik had het staand op het buro staan en is op zn zijkant gevallen, zoals ik al zij, verder werkt het naar behoren, zelfs op mn audio set.
tis echt een opstartprobleem als ik de pc aanzet waar hij opzit. dit doet hij ook als ik hem apart aan de laptop zet en die aanzet of opnieuw start.
maartenbakker
Golden Member
Dat heb je al drie keer gezegd, maar wat wil je horen? En ben je van plan om zelf nog wat te testen of diverse van de gestelde vragen te beantwoorden?
Anders blijft alleen nog de tip over om voortaan eerst de PC te starten en dan pas de schijf aan te zetten (uit je beschrijving maak ik op dat hij dan wel zou moeten werken) en is de kous daarmee verder af.
P.S. Het aan een andere PC met SATA hangen voor de SMART test heeft als bijkomstigheid dat je ook het gedrag van de schijf zonder het USB-printje (en daarmee dus het USB-printje) kunt testen.
Mijn advies (als je verder geen andere PC hebt):
- Koop een nieuwe SATA-schijf + SATA controller.
(of 1 of 2 SATA-naar-IDE converters ipv de controller)
- Plaats de SATA-controller in je PC en sluit beide schijven aan.
- Kopieer de inhoud van de oude schijf naar de nieuwe schijf.
- Laat vervolgens de Seagate tools los op de Samsung schijf.
(en verder daarmee een heel erg Tweakers advies geloof ik)
[EDIT]
En ja... er kan gewoon iets mis zijn met de USB-module of de netadapter. Maar de vraag is of het zinvol is om daar nog heel veel tijd in te stoppen.
[Bericht gewijzigd door Franzki op (16%)]
dat zal ik doen, ben hier ook al druk geweest met het testen van de schijf en controller. tot zover ligt het aan de controller. dus nu ff zoeken naar een ander controller. wat betreft de seagate tool wat controleert hij de schijf of controller en zoja waar vind ik die tool.
De USB controller kun je (voor zover ik weet) niet diagnostisch testen... die werkt of werkt niet.
Met de tools test je de schijf.
Zelf gebruik ik de CD-ROM met Seatools for DOS. Dan kun je de USB-controller vermoedelijk überhaupt niet gebruiken.
Advies is om een schijf altijd via SATA te testen.