Router draadloos aan/uit schakelen op (te) grote afstand

Tidak Ada

Golden Member

41Jjk%Ktm&TMd@Mba02

Voor mij gemakkelijk te onthouden :)

@evdwele:
Kan jij 30 van die wachtwoorden van jou onthouden> en dan iedere maand weer?

Deze is ook handig:

Du]WtSa7DgdftdeT62

Kan ik zo terugvinden :p

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 28 november 2014 21:54:05 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Die zijn heel makkelijk te onthouden. Daar heb je usb-sticks voor.
Ik weet geen enkel password uit mijn hoofd want die komen allemaal uit die passwordgenerator.
Er is 1 uitzondering, de inlog van mijn pc. Maar dat password is dan ook totaal onbelangrijk.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 28 november 2014 16:49:37 schreef Tidak Ada:
Nu de splitter nog... ;)

Die splitter is gewoon zo'n zelfde kastje, maar dan aan de andere kant van je UTP-kabel.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Tidak Ada

Golden Member

Die onthoud jij niet! En wat als je je USB-stick kwijt bent of iemand vind hem?

De laatste vind je op pagina 62 van 'Die Glimmröhre und ihre Schaltungen' Deel 28 van Radio Praktiker Bücherei. Volgende maand een ander boek.

Wat ik overigens vervelend vind is dat veel tekens als ®, ©, þ, Å e.d. vaak niet geaccepteerd worden. Je geeft dan een wachtwoord, op waar die tekens genegeerd, gewijzigd, of als code onthouden worden. 't Zal je overkomen bij een adinistrator wachtwoord. of zoiets....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

@MNM™
Nee, dat is niet zo, die trafo'tjes zijn niet symmetrisch en denk ook aan de cross-link. Bovendien is het voor 1000base-T niet mogelijk, omdat daar alle aders worden gebruikt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Die onthoud jij niet! En wat als je je USB-stick kwijt bent of iemand vind hem?

Ik hoef niets te onthouden, daar is die usb-stick voor en die ligt op een veilige plaats opgeborgen.
Ik neem hem uiteraard niet mee naar buiten met de kans hem op straat te verliezen. Dat zou wel heel dom zijn.

veel tekens als ®, ©, þ, Å e.d. vaak niet geaccepteerd worden

Voordat je een password inklopt moet je je wel even verdiepen in de vorm die de applicatie vereist en accepteert.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Daar kan ik niets van vinden. Weet jij daar iets van te zeggen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Veiligheid is wel een relatief begrip. Inbraak, brand, defecte USB kan je ook meetellen in de risicoanalyse.
En de creditcard en de sleutels van huis en auto waar laat je dat allemaal?
Een vriend is schutter en heeft kluizen in huis voor patronen en het schiettuig. Ik bewaar mijn dingen onverstopt © in huis. Er zit een LIPS Octro putjessleutel op de voordeur, maar die is niet koevoet bestendig.
Even een proeve van vrij associëren <G>
Waar begint en eindigt 'veiligheid'

http://www.lips.nl/nl/site/lipsnl/Producten-/Producten1/?groupId=5374

evdweele

Overleden

Veiligheid is wel een relatief begrip

Inderdaad. Hoe veilig zijn de tokens die je voor internetbankieren gebruikt? De enige beveiliging die daar op zit is een 4-cijferige pincode.

Heel vreemde karakters als ®, ©, þ, Å moet je gewoon niet gebruiken omdat je van tevoren kan inschatten dat die problemen gaan opleveren. En sommige applicaties accepteren geen tekens als @, # of &. Dat merk je vanzelf als je ze intypt.

Maar om een voorbeeld te geven hoe eenvoudig het kan zijn om je netwerk af te schermen van de buitenwereld:
Ik heb al een jaar mijn NAS via internet toegankelijk staan voor FTP van buitenaf. In de logfile staan honderden meldingen dat iemand een poging heeft gedaan om binnen te komen. Allemaal geweigerd omdat de combinatie IP-adres, MAC-adres en password niet klopt. Het is nog geen buitenstaander gelukt om een FTP-sessie op te zetten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Man in the middle attack, spoofen en een zero day exploit en de NSA is binnen <G> Doet me denken aan de spannende tijd dat we hier een pilot kabelmodems hadden. Even een tooltje opstarten en je kon een plaatselijke windoze bak laten crashen. Er zat ook een technisch ei die zijn eigen TCP/IP stack is zijn software ahd geimplementeerd. Leuk!!!!!
Dit wordt wel erg tweakersachtig. On topic <G>
@Tidak Ada kan je geen draadje trekken naar die hut van je? Of woon je on the rocks?

edit hieronder

Right. Gisteren nog een attack gezien in real life. Als toeschouwer. Een kortgelonte human die achterop een andere auto reed. Moest nodig spuwen en de bril verwijderen bij een Heer op leeftijd. Zijnde de inzittende van de aangereden voiture. Ik kon slechts foto's maken van het tafereel.
De plaatselijke krant heeft nog geen interesse getoond.

edit
Zoveel bijdragen in slechts vier dagen tijd vind ik best veel. Een levendig forum, so to speak!
ok Tidak Ada case closed <G>

evdweele

Overleden

Als je zo bevreesd bent moet je ook de straat niet meer op gaan. Om elke straathoek kan wel een vent met een honkbalknuppel staan...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

RAAF12:
Lees de titel van het topic nog eens aandachtig... Je mag het woord router net zo goed vervangen door lamp, kachel of wat dan ook.

Dat er allerlei andere suggesties aangedragen worden en de interesse zich meer op het waarom gericht wordt is niet mijn wil. Misschien moet ik er niet op in gaan, maar dan verdwijnt het topic in de mist.
Draadje trekken staat gelijk aan 12 meter plafond open trekken :(

Wat ik dus aanvankelijk zocht was een soort 'click on click off' systeempje (domotica) dat die afstand (c.a. 15 meter) door muren heen kan overbruggen. Vandaar dan ook in deze HF-rubriek...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

http://xkcd.com/538/

[ontopic]
PoE bestaat toch ook voor gigabit?

als je de 802.3AF standaard kan power en data over dezelfde aders.
als je de spare aders gebruikt ga je geen gigabit halen.

GMT+1
Sine

Moderator

Op 27 oktober 2014 22:13:06 schreef Tidak Ada:
Weet ik, maar dan blijf ik Delta Nuts ondersteunen... Ik wil gewoon die voeding afsluiten ;)

Net even gemeten aan een Impuls afstands bediend stopcontact (Klik aan/ Fik uit kloon van de action)
En een TP-Link TL-WR841N router die ik als accesspoint gebruik.

Verbruik schakelaar : 0,43W ( in 'uit' stand )
Verbruik router : 1,3W ( actief )

Ofwel, het verschil is ongeveer evenveel als het verbruik van het neon lampje op je diepvriezer.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 29 november 2014 12:18:26 (16%)

Tidak Ada

Golden Member

802.3.at bedoel je. Maar dat is wel zo'n 10 x zo duur :(
Zoals al meermalen gezegd een klik-aan-klik-uit systeempje dat een wat grotere bereik heeft. HH gelicenseerden: Dit wordt dus maar sporadisch gebruikt!: Zeg gemiddeld 2× per week twee pulsjes van 100ms, dus geeft aanzienlijk minder storing als bijv. een brommer.
Bovendien moet ik bij PoE toch nog een KaKu er bij hebben, omdat ik niet altijd bij mijn hoofdrouter zit

@Sine Het gaat ook niet om het verbruik, maar gewoon om het hf veld van de WiFi af te zetten. Ik heb al genoeg last van allerlei zaken op die frekwentie (daarom wil ik dus ook een wat sterkere KaKu) en wil bovendien gewoon die ingang op mijn systeem DICHT hebben.
Bovendien hoef ik toch niet overal een gegronde reden voor hebben om het te willen hebben ;-)

OT
@Sine:
Hoe kom jij overigens aan 1,3 W voor die 1000base-T switch?
De voeding is 5V 2A, dat is volgens mij 10W en met het rendement van de switcher in acht genomen c.a. 12,5W. OK hij zal niet het volle vermogen van de voeding gebruiken, maar dan nog verwacht ik aanzienlijk meer dan die 1,3W
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Sine

Moderator

Nee, geen switch. Een accesspoint.

Daar ging het toch over ?

Maar ik ben de beroerdste niet, mijn SG108 8 poort Gbit switch verbruikt bij vier actieve poorten ( waarvan 2 Gbit op dit moment ) 1,7W uit het lichtnet.

Ik heb er bij de aanschaf van het spul op gelet dat het eea een beetje energie zuinig is, ik had daarvoor een 16 poorts 19" Dell gbit switch en die trok al 25+W uit het net terwijl hij niets stond te doen.

Ik heb al mijn netwerk spul (twee gbit switches, een ALIX router en het bovengenoemde accesspoint ) achter een enkele 12V adapter hangen :)
Het enige waar ik niet vanaf kom is het verbruik van het kabelmodem. Dat heb ik ook al een tikje weten te temmen door de wifi kaart er uit te trekken, maar dan nog wordt het ding nog steeds HEET !

Tidak Ada

Golden Member

Het is een tot switch/accespoint gemodificeerde router. Maar zoals ik al zei, het stroomverbruik is niet het enige criterium. WiFi uit ook en dan gewoon allen omdat ik dat wíl.
Dat hele gediscussieëer over het waarom, heb ik me alleen toe laten verleiden omdat het in dit topic kawam opzetten. Okay het speelt mee, maar voor mij alleen op de achtergrond.

Wat heb jij voor een modem? Ik heb hier een CISCO geval, dat vcoor zover ik weet, niet opvallend warm wordt.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 29 november 2014 13:55:15 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Sine

Moderator

Ok, het ding IS gigabit.

Heb je dat ook nodig op die locatie ? niet voor het accesspoint in ieder geval, 100mbit of meer over wifi is een utopie.
(berg af, wind in de rug, gunstige sterren stand, maximaal een meter afstand, in het open veld midden op de hei)

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb daar ook een paar grote PC's staan, die veel MB's moeten kunnen verplaatsen. Vandaar o.a. ook een vast GB netwerk en alleen de schootbovenkant op wifi.

En waarom draadloos schakelen? Dan kan ik, zowel in de huiskamer als in de studeerkamer, dat switch/accespoint aan- en uitschakelen, zonder allerlei draden te moeten trekken, plafonds open te maken en wat dies meer zij (Ik ben helaas niet zo jong meer....).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Sine

Moderator

Tja, dan kom ik weer op 'laat gewoon aan staan'

Voor de energie boeit het niet, en de wifi kun je eventueel soft uitschakelen ( maar ook daar zou ik me niet TE druk over maken. )

Tidak Ada

Golden Member

@evdwele dat is misschien ook een goed idee!

Ga ik eens naar kijken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Sine

Moderator

119 euro, daar kun je een router flink wat decaden voor in bedrijf hebben.

evdweele

Overleden

Een niet bestaand probleem vraagt om een rigoureuze aanpak :+

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Mag het ook gewoon leuk zijn ?????

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;