Markbass voeding

Hallo iedereen,

Ik heb hier al een tijdje een Markbass Little mark staan die uitvalt bij het volume hoger dan fluisterstand. Na wat meetwerk ben ik erachter gekomen dat de voeding in elkaar zakt. Het gaat om deze voeding: schema. De gebruikte SMPS controller is een IR21531 (in het Mark bass schema zijn pinnen 1 en 4 verwisseld, dit is een tekenfout in het schema). Dit heb ik op internet gevonden. Iemand heeft dit vanuit het schema gematcht en uitgetest. De SMPS IC's in deze versterkers worden bij assemblage namelijk afgeschuurd zodat de opdruk verdwijnt.
Ik heb de volgende waarnemingen gedaan:
- Bij volume helemaal dicht komt de voedingsrail van 80V in de buurt van zijn bedoelde waarde. Hij ligt er net een stukje onder.
- Als ik de eindtrap loskoppel van de voeding (+/- 80V lijn onderbroken) dan zijn alle voedingsspanningen een stuk hoger dan wat ze moeten zijn.
- Als ik vervolgens een belasting (resistief) van 110 ohm aanbreng per rail (dus eentje van +80 naar massa en een van -80 naar massa), dan zakken alle spanning royaal onder hun bedoelde waarde. De 80V zakt naar rond de 20V. Ik zou verwachten dat een belasting van 100 ohm geen enkel probleem zou moeten zijn, aangezien de versterker 300W kan leveren op 8 ohm.
- De DC-spanning (155V *) op de ingang van het SMPS circuit zakt niet noemenswaardig in.
Wat ik al heb gedaan:
- Alle elco's secundair vervangen door Low ESR.
- De twee primaire elco's vervangen.
- SMPS controller uitgewisseld met een nieuwe.
- De twee MOSFETS T22 en T23 vervangen door nieuwe.
Het effect van dit alles is dat de voeding zich nog exact hetzelfde gedraagt als voor de ingreep. Wie kan mij helpen om dit apparaat weer aan de gang te krijgen? Ik heb weinig ervaring met schakelende voedingen en weet niet goed waar te beginnen.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Niels

Edit:
*Moet 310V zijn.

word met de dc-spanning vdc bedoelt?
dit is de voeding primair en moet ca 310 volt zijn en geen 155 v.
dioden stuk van netgelijkrichter?of iets met jp1,dit kontakt moet voor 220 volt open zijn.

als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!

Heel scherp weetal! Dat blijkt echter een meetfout van mij te zijn helaas. Ik heb over één elco gemeten. De daadwerkelijk spanning VDC is 310V en 302V onder voorgenoemde belasting.

controleer r78,deze willen eens meer weerstand krijgen.
controleer c68 van brug naar spoel,staat tussen beide fets ca helft van voeding?
spanning op kathode van d34, zou ca 20 volt moeten staan.
alle dioden secundair goed?

als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!

Zo te zien een ongeregelde SMPS (geen feedback loop die de secundaire spanning meet). Daar kan in principe niet veel mis mee gaan. Gezien je symptomen is voor mij de eerste verdachte C68, de hele primaire stroom loopt hier door: als deze door slijtage vermindert in capaciteit kakt de secundaire kant in bij belasting.

Anders ook even pin 5 van IC5 aan de scoop hangen, hier zou een nette blokgolf op moeten staan met een duty cycle van exact 50% en een topwaarde van maximaal 15V. (Let wel op: IC5 is verbonden met de netspanning! Gebruik een scheidingstransformator om de versterker te voeden)

Zo, ik heb toch weer wat tijd gevonden om wat metingen te verrichten. Ik heb het volgende gedaan (metingen zijn gedaan met eerder genoemde resistieve belasting):
- R78 gecontroleerd. Deze is goed.
- C68 vervangen. Die is nu ook goed dus. Het loste het probleem echter niet op.
- Op de verbinding tussen T22 en T23 meet ik 50VDC.
- Op de kathode van D34 staat zo'n 30V.
- Op de kathode van D21 staat nog zo'n 8V.
- Dioden secundair meten goed (in circuit dan wel). In ieder geval geen sluiting en wel een diode-overgang.
- Bij het meten van pin 5 van het controller-IC, ben ik tot onderstaande plaatjes gekomen, met een zeer bijzonder signaal:

http://www.uploadarchief.net/files/download/2014-11-09%2012.06.24.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/2014-11-09%2012.06.38.jpg

Excuses voor de slechte kwaliteit foto's maar ik denk dat ze duidelijk genoeg zijn om te zien dat dit geen 50% duty cycly blokgolf is :P.

Ik heb de randcomponenten rondom de IR21531 nogmaals gecontroleerd en voor zover ik kan controleren zijn deze goed. Hoe kan het dan toch dat de voeding zulk vreemd gedrag vertoont? Heeft iemand enig idee? Ik heb voor de zekerheid R78 ook nog even vervangen (dan weet ik in ieder geval zeker dat daar het probleem niet zit). Ik wordt er geen wijs uit. Het scoopbeeld doet bij mij ook geen belletje rinkelen.

Die IR21531 zou een nette blokgolf moeten leveren, niet wat jij meet. Ik zou op zoek gaan naar een vervangende IR21531 :-)

Het zou vreemd zijn als het probleem in die IR21531 zou zitten, die is namelijk nieuw. Ik heb ook de originele controller nog eens geprobeerd (ik heb er een ic-voetje in zitten), maar dat geeft hetzelfde effect.

Aha, OK. Vreemd. Is Vcc van IC5 stabiel op de scoop?

Eventueel kan je IC5 eens testen door de netspanning af te koppelen, en zelf een spanning van ca 20V aan te leggen over C69. Pin 2 en 3 van T24 moet je even doorverbinden om IC5 te enablen. Dan zou je een nette blokgolf moeten hebben op pin 5. Indien niet, circuit verder uitkleden: R77 loshalen (misschien probleem met T23).

Het lijkt erop dat we het probleem hebben gevonden. Ik heb de tip van subsonik gevolgd en extern 18V aangeboden op C69. Toen ben ik erachter gekomen dat na R80 niets meer over bleef van spanning als gevolg van een verlopen zenerspanning (ervan uit gaande dat de zenerspanning om en nabij de 15V zou bedragen) en een daardoor hoogohmig geworden R80. Beiden even (houtje-touwtje) vervangen door nieuwe componenten et voila: de spanning secundair is weer wat hij hoort te zijn!
Ik ga nog even de juiste componenten bestellen en zal het hier posten zodra ik er definitief zeker van ben dat het probleem weg is.

Ik heb gisteren D21 en R80 vervangen en de versterker werkt weer prima. :D Dat het zoiets simpels blijkt te zijn!
Ik heb alles netjes terug ingebouwd, een duurtest gedaan aan de dummyload en even op het gehoor alles gecheckt met een speaker eraan. Bedankt voor jullie hulp!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Heel beleefd en correct dat je ons op de hoogte houdt- bedankt!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Heb hier ook een voeding van mark bass.
Mijn vraag :heeft de zener D35 de zelfde waarde als D21?
De eerste maakt sluiting.
In het schema staat iets van zener3...
Als ik d21 meet is die 12 volt
Wat ik zo zie ,is d35 ter bescherming van de mosfet.
Dan lijkt me de 12 volt wel aan de hoge kant is?

Gr marcel