UPS opgeblazen

aan de print klooien met de mosfets heeft me ook wel een ups gekost, daar beter niets aan doen. kijk eerst maar of het wel een 12v systeem is, ik weet vrij zeker van niet bij die vermogens.

de 650 va was idd een model uit 1995 oid, er hing toen nog een pI op meen ik.. sindsdien is 700va standaard geworden.

heb wel al vaker een ups omgebouwd door de print en trafo in een andere kast te bouwen, scheelt veel ruimte als de accu's toch extern zijn. door de aan knop lang in te drukken bij de smart modellen zonder netspanning kun je de ups op accu laten draaien. het voordeel is wel dat de inverter van een ups kortstondig tegen 150% last kan, zal wel gaan piepen maar blijft lopen zolang de accu het maar trekt. dat is wel handig voor aanlopen van machines..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De accu wordt 2 x een 55 Ah in serie en hij gaat wel full continu belast worden. Uiteraard draait de dynamo (2,5 kW) dan wel. Anders zijn de accu's wel snel leeg.

de ups heeft een bijkomend voordeel, je kunt met een stekker en snoer de accu's ook laden bij lange stilstand.

je zegt 2,5Kw dynamo dus 105amp bij 24v. is dit de dynamo voor de wagen zelf of is het een geheel apart model? in geval 2 beter de spanningsregelaar niet op 29v laten draaien maar op 27,8v of rond die koers, een ups accu wordt maar 13,5 13,8v opgeladen. een hogere continu werkspanning geeft te veel spanning voor de trafo's in de ups. het ding kan alleen opregelen als de accu's leeg raken door een wikkeling primair bij te schakelen.

parallel zetten van 2 upsjes van 1500va werkt ook niet, wil je dus slijpen met een grote tol op 3000va heb je een groter model ups nodig, deze lopen vaak op 48v of zelfs 72 of 96 volt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee parallel zetten van ups-en kan niet (zomaar. Dat ga ik nog eens uitzoeken de fase en spanning moet je gelijk krijgen). En het is de standaard dynamo van de wagen. Ik heb er zelf nog een 12 volt modelletje bijgeplaatst. Had eerst een inverter maar alles lag uit elkaar dus simpel om er een dynamo bij te plaatsen om de nadelen van een inverter te elimineren. Dan zeg ja natuurlijk dat die ups er ook een is. Helemaal gelijk. Maar 12volt is prettig om altijd te hebben 230 heb je lang niet altijd nodig.

De uitgangspanning van de dynamo is bij mij instelbaar in de regelaar. Had hem al o,6 volt omhoog gebracht om de scheidings diodes te compenseren. De uitgangsspanning breng ik wel op het juiste niveau voor de ups-en en de huishoudaccu's. Maar ook zodat de start accu's goed worden. De moderne startaccu's met calcium willen graag een iets hogere laadspanning hebben dan de ouderwetse zonder calcium. Ook iets meer dan die huishoud accu's. Ik denk dat ik achter de brug een extra diode ga zetten ofzo om het verschil te creëren.

En grote inductieve lasten als slijptollen, lastrafo's e.d. ga ik niet gebruiken.