was iets kleins aan het testen toen ineens bliksems en een pak rook uit men UPS kwam. binnenin bleef er ook geel licht branden (brand).
hij bleef wel op batterij draaien met het lichtje "overload" aan.
wat ik dus probeerde was die hele zware accu aan te koppelen (12V 24Ah vers geladen) ipv de originele 12V 7Ah die erin zat. dit door middel van het kleine verloopkabeltje.
+ en - zaten correct aangesloten en zonder belasting of stekker starte deze mooi op met de accu.
ik zette hem daarna uit, koppelde een belasting aan (in standby, moest ik nog aanzetten eens de ups gestart was) en ook de stekker in het stopcontact.
en dan zette ik de UPS aan, lichtje brande, hoorde 1 relais klikken en daarna was het vuurwerk.
links de UPS met zijn kleine accu, rechts de grote die ik wou aansluiten.
waar de blauwe draad van de accu op de print komt, daar is een component verkoold.
de rechtse is dus zeker kapot, de linkse heeft als opschrift:
D415AD
75339P
dit ziet er mij een FET uit met volgende specs
Type Designator: 75339P
Type of 75339P transistor: MOSFET
Type of control channel: N -Channel
Maximum power dissipation (Pd), W: 124
Maximum drain-source voltage |Uds|, V: 55
Maximum gate-source voltage |Ugs|, V: 20
Maximum drain current |Id|, A: 75
Maximum junction temperature (Tj), °C: 150
Rise Time of 75339P transistor (tr), nS:
Drain-source Capacitance (Cd), pF: 2000
Maximum drain-source on-state resistance (Rds), Ohm: 0.012
Package: TO220
de vraag is alleen:waarom sneuvelt deze en zou er meer kapot zijn dan enkel deze fet?
kan de schakelende voeding in het belastinsapparaat er voor gezorgd hebben?