http://www.velleman.eu/downloads/0/minikits/manuals/manual_mk103_rev1.…
Ik heb thuis een draadloze deurbel met 2 drukknoppen. 1 voor de buitendeur, de andere wil ik gebruiken voor de bel van de intercom. Ik wil niet prutsen met de intercom. Daarom wil ik graag het schema gebruiken zoals hierboven aangegeven. Op de plek van de 4 leds in serie komt dan een (reed)relais om de drukknop te overbruggen. Welke waardes in het schema moet ik eventueel aanpassen om een goed functionerend schema te krijgen?
Bedoel je het zo?:
De microfoon pikt het geluid van de intercom op en dan beginnen de 4 leds te branden. Maar je hoeft niet die 4 leds te zien.In plaats daarvan wil je dat er een relais bekrachtigd wordt. Dat relais heeft een maakcontact dat je parallel wilt zetten met de tweede drukknop van je draadloze deurbel. Ik zou daarvoor geen reed relais maar een gewoon relais met een 6 volt spoel nemen. Dus op de plek van de 4 leds de spoel van het relais zetten en niet vergeten er een blusdiode in sperrichting (in het schema met de pijl omhoog)overheen te zetten. Je hebt genoeg aan 1 maakcontact dat je parallel met de tweede beldrukker zet. Misschien moet je de weerstand van 47 Ohm wat kleiner nemen. Dat ligt er een beetje aan hoeveel stroom je relaisspoel trekt.
Dank je wel Steen...klopt inderdaad wat je zegt....gewoon relais 6v met blusdiode.
Dank je wel voor je reactie.
Thevel
Golden Member
Als de voeding van de zender geschakeld word kan het ook zonder relais.
Wel R5 verwijderen.
[Bericht gewijzigd door Thevel op (11%)]
De draadloze deurbel met 2 knoppen is van Elro. Als ik het printje zo bekijk van de zender is de gnd verbonden met de min van de 12V batterij. De plus lijkt verbonden met een chipje en wat andere smd componentjes. Zou dus best kunnen zijn dat het drukknopje inderdaad de voeding schakelt. Is de 12V van de batterij van de zender dan niet te hoog? Want de voeding van het lichtorgeltje is maar 9V..
Bedankt voor het meedenken..
Thevel geeft een nog mooiere oplossing.
Zelfs als de drukknop van het zendertje niet de voeding schakelt kan je het zo aansluiten. Gewoon de drukknop doorverbinden en de transistor T3 de voeding van het zendertje laten schakelen. (zie de tekening van Thevel).
De 9 en 12 Volt bijten elkaar niet.
Laat je nog even weten of het goed werkt? Je hebt me nl op een idee gebracht. Mijn vader woont in een senioren appartement. De man is op een leeftijd dat zijn gehoor aan het afnemen is waardoor hij soms de bel niet hoort. We hebben het al eens over een flitsbel gehad. Die kan wel op de bestaande intercom aangesloten worden, maar volgens de installateur van de woningstichting gaat dat zo'n 200 Euro kosten. Met jouw oplossing kan ik, volledig potentiaalvrij van de intercom, de flitsbel aan de praat (aan de flits) krijgen. Heb je ook een bestelnummer van het Velleman printje?
De lichtorgel module is de MK103 van Velleman.
De transmitter werkt op 433,92MHz.
Als je die online koopt (€7,-) let dan op de verzendkosten.
Dat loopt van €2,95 tot €6,95
Ik heb de Elro set DB202 gekocht bij de Praxis. Lekker goedkoop en met twee draadloze bellen.
En per drukknop kun je andere melodie kiezen.
In jouw geval is dat waarschijnlijk niet nodig, en kan een ander setje ook volstaan.
Bij mij vallen bij het schema van Thevel behoorlijk wat onderdelen af nu.
Even kijken of ik het nu niet beter kan opbouwen met wat restonderdelen die nog wel ergens zwerven. Ik houd jullie wel op de hoogte.
Bedankt voor de adviezen en het meedenken.
Thevel
Golden Member
Beldrukker doorverbinden en dan de voeding schakelen werkt niet altijd.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1669788#1669788
Het drukknopje zit op de printplaat. Als ik de printsporen volg dan zit de drukknop zoals aangegeven in het schema. Opnieuw 'programmeren' of instellen van de beltoon bij vervangen van de batterij kan dan wel een probleempje zijn. Want dat gebeurt met de drukknop. Drukknopje is nu eenmaal overbrugd. Dan wordt het waarschijnlijk toch een relais en het bouwpakketje. Daar zit ook houder bij voor de 9V batterij. Bedankt weer voor de opmerking.
Ach je spaart 4 leds een transistor en 3 weerstanden uit. Maar voor die 7 Euro heb je wel het printplaatje erbij. Voor dat bedrag zou ik niet zelf gaan etsen of met gaatjesboard aan de gang gaan. En inderdaad, dat je per drukknop de melodie kan instellen is wel handig. Je kan dan horen of er beneden bij de entree of boven op de galerij aangebeld is. Voor de flitsbel die ik van plan ben voor mijn vader te gaan kopen is dat niet van belang. Voor hem is dat verschil zichtbaar. Ze hebben daar zo'n intercom met video. Als er beneden in de entree aangebeld wordt heeft hij de aanbeller in beeld.
Wordt er boven op de galerij aangebeld dan blijft het beeldschermpje op zwart. Maar in beide gevallen komt er een geluid uit de speaker van de intercom en daar zal de Velleman MK103 op reageren en zal de flitsbel aan gaan.
En Thevel: Nou dat wist ik dan weer niet. weer wat geleerd.
Thevel
Golden Member
Het wordt dus een relais.
9V of 6V relais zijn lastig te krijgen maar je kunt ook een gangbaar 5V (reed)relais nemen.
Bijvoorbeeld deze: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1681
Wel moet je R9 aanpassen om 5V te krijgen, bij het genoemde relais is dat 390Ω
Sluit parallel over de spoel een blusdiode aan, bijvoorbeeld een 1N4148, de anode moet aan de min.
Met zoveel adviezen moet het wel lukken nu...binnenkort maar eens aan de knutsel.
Bedankt voor jullie bijdragen..
Zoals beloofd hierbij (eindelijk) de voortgang van de draadloze deurbel.
Het printje van Velleman lijkt te functioneren. Alleen met het relais heb ik wat problemen.
Ik heb een relais van 5V. en een weerstand van 45 ohm.
Als ik zonder relais meet over de blusdiode dan stijgt de spanning bij geluid tot rond de 5V.
Als ik het relais aansluit dan klapt de spanning in elkaar.
Ook het verkleinen van de voorweerstand helpt niet.
Iemand een idee welke waarden ik nu nog moet verhogen/verlagen?
Bedankt vast voor de hulp.
45 Ohm is wel erg laag. Dat houdt in dat het relais bij 5 Volt ongeveer 111 mA trekt. Een voorschakelweerstand van 390 Ohm is dan veel te groot. Als je van 9 naar 5 Volt moet dan zal de weerstand dus 4 Volt moeten "opeten". Probeer het eens met een weerstand van 47 Ohm.
In het schema staat al aangegeven dat de voorweerstand (R9) van 47 ohm vervangen moet worden door 33 ohm. Dat is al gebeurd.
Het relais is een Matsushita AW6229 (HB2 - DC5V).
Een gewoon printrelais.
Aansluitschema moeilijk te vinden, dus doorgemeten.
Bedankt voor het meedenken...
Als het met een weerstand van 33 Ohm nog niet werkt, dan kan je voeding die 111 mA waarschijnlijk niet aan. Het is beter om een relais met een veel hogere weerstand, bv. 500 Ohm te nemen. Dan wel weer de voorschakelweerstand aanpassen.
Dat zou best wel eens kunnen.. Het werkt op een 9V batterijtje.
Zal daar eens naar kijkenf anders even een adapter aansluiten...
Bedankt voor de tip..
Thevel
Golden Member
Op 19 februari 2015 19:10:16 schreef kobussie:
Zal daar eens naar kijkenf anders even een adapter aansluiten...
Gaat ook niet werken, de BC557 kan max. 100mA hebben.
De BC557 vervangen door een darlington bijv. een BC516 zal beter gaan.
R9 moet 33Ω zijn.
Maar zoals eerder gezegd, het is beter om een relais met een veel hogere weerstand nemen, bijvoorbeeld het relais waar ik eerder naar linkte. de BC557 kan dan blijven zitten.
In plaats van een Reed of een gewone relais zou ik een Solid State relais neerzetten ipv de LED en daarachter evt de Relais of een lamp.
Deze zuivere manier van schakelen wordt niet voor niets toegepast in vele voedingen van vandaag de dag..
Er is trouwens een leuk voorbeeld van te vinden onder de kop schakelingen.. Of klik hier http://www.circuitsonline.net/schakelingen/67/diversen/solid-state-rel…
Je zou helemaal gelijk hebben Dennis, als het ging om wat vermogen...Hier gaat het uitsluitend om het overbruggen van de drukknop van een draadloze deurbel. Bedankt voor je reactie.
Jij hebt zeker plaatjes gegoogled en zag die hele grote? 
Ik dacht meer aan die op DIP formaat die een LED vermogen input hebben (2V,10mA zodat je 3 LEDS kon laten zitten en deze erbij zette) en daarachter een schone schakeling overhouden voor een Relais..
Nice to be of service 
In dat geval is een relais niet eens nodig. Je hebt genoeg aan een optocoupler. De transistor in die optocoupler kan wel rechtstreeks het zendertje van de draadloze deurbel inschakelen.
Sorry voor de late reactie.ben net als vele anderen gegrepen door de griep.
Maar het is me uiteindelijk wel gelukt met het juiste relais. Alles werkt nu naar behoren.
Zou alleen willen dat de gevoeligheid wat ruimer ingesteld kan worden.
Want als de bel nu gaat van de intercom, dan werkt de schakeling prima.
Alleen moet de intercom wel beantwoord worden. En dan reageert de schakeling ook op de stem. Dat kan ook wel eens zo zijn als het wat gehorig is in de hal.
De regelpotmeter staat nu al bijna in de kleinste stand.
Is daar nog een slimme oplossing voor?
Bedankt voor het meedenken...