Ik ben bezig met een µC met R2R audio. Ik wil een PAM8303 class D amp gebruiken. Qua opbouw en componenten interessant genoeg om eens te testen.

http://mylantec.be/upload/pam8303.jpg

Nu ben ik niet zeker of de plaatsing van de ingangscap wel juist is. Moet die nu voor of achter de potmeter of plaats ik er 2 ? De ingang van de potmeter is de uitgang van een R2R netwerk dat ik gebruik om audio te genereren.

Moet er alsnog een cap voor de potmeter om het R2R netwerk te ontkoppelen ?

http://www.diodes.com/datasheets/PAM8303D.pdf

Wat is 'R2R audio' ?
Condensator zit zo goed. Of er een extra viir de potmeter moet hangt van de koppeling af. (extra c'tje maakt het wel universeel toepasbaar)
Ik mis wel de L's + C's aan de luidsprekeruitgang...

Volgens de datasheet zou dat niet nodig zijn op de uitgang.
R2R audio is het volgende. Ik lees 8 bit data in van een SD kaart en stuur die naar de uitgangen van een µC. Dit gaat naar een 8 bit R2R DAC.

Ah, gewoon een DA met weerstandsladder... (dacht dat het weer een nieuw verzonnen kreet was... ;) )
In de datasheet staat:

"Most applications require a ferrite bead filter for EMI elimination"

(anders stralen de luidsprekerdraden nogal lelijk uit...)

Je R2R netwerk wordt nu belast met de potmeter met parallel R3. Dus dat wordt afhankelijk van de stand iets tussen 10K en 100K. Daarmee trek je je R2R netwerk scheef. Daar moet dus eigenlijk een buffertrapje tussen. Opampje dus.

Condensatoren moeten waarschijnlijk na de potmeter zoals je getekend hebt. Waarschijnlijk staat er DC spanning op de ingangen van de PAM, al is de datasheet niet erg duidelijk op dat punt.

En ook voor de potmeter kun je best een condensator zetten. Anders heb je al snel gelijkspanning op de potmeter en dat geeft kraakgeluiden als je de stand verandert.

Bedankt voor je duidelijke antwoord ! Ik pas het schema aan waar nodig.

Ik heb alles ondertussen op een geëtste print staan op de correcte wijze. De audio die er echter uit komt klinkt bagger, enorm distorted. Het ingangssignaal is prima. Ik heb de gain nu op 15 staan als ik het goed bereken maar dat kan toch het probleem niet zijn ?
Het ingangssignaal kan ik regelen met een potmeter en zelf op een laag niveau klinkt het signaal slecht.

Als ik de ingang aan massa hang is de ruis weg.

Ik vind het ook vreemd dat de ingang aan de - input moet bij single ended werking. Hoe komt dit ?

Je mag het audio ook best op de + ingang zetten hoor. Hij kijkt toch alleen naar het verschil.

1. Hoe klinkt de uitgang van je R2R-ladder op een andere versterker?
2. Hoe klinkt déze (klasse D-)versterker met een andere audiobron?

Zo zien we waar het probleem zit.

Ok, dat van de input wist ik niet, ik had echter zelf al eens in de ingangen gewisseld en dat werkte ook goed. Ik was echter niet zeker van mijn stuk.

Ivm andere versterkers proberen, dat zal ik morgen doen met een PAM8403 bordje wat ik nog heb liggen.

Ben benieuwd naar jouw ervaring met de PAM8403. Mijn ervaring is dat de amp bij laag volume een soort crossover vervorming produceert - onaangenaam geluid.

Ik heb het bord aangesloten op een 8403 amp en dat werkt perfect.

Resten mij dan 2 antwoorden denk ik, of ik heb fake chips te pakken want gekocht op ebay of mijn PCB design deugt niet... daar twijfel ik over VDD en PVDD connectie.

Ik contacteerde de verkoper hifiic en die zegt dat het 100% zeker originele zijn...

http://mylantec.be/upload/8303pcb.png

Op 12 januari 2015 15:51:16 schreef Skirmitt:
Ik heb alles ondertussen op een geëtste print staan op de correcte wijze. De audio die er echter uit komt klinkt bagger, enorm distorted. Het ingangssignaal is prima. Ik heb de gain nu op 15 staan als ik het goed bereken maar dat kan toch het probleem niet zijn ?
Het ingangssignaal kan ik regelen met een potmeter en zelf op een laag niveau klinkt het signaal slecht.

Wat had je anders verwacht met 8-bit audio?

Daar ben je fout in, 8 bit audio klinkt goed.