Notificatie mail tijd loopt in de toekomst....

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Ik krijg nu een paar keer een mailtje van CO waarvan de tijd van deze notificatie mail ongeveer een uur vooruit loopt.

Ligt de oorzaak bij mij, of bij de CO server?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hey Blackdog, we zitten al weer een tijdje op wintertijd, had je het nog niet gemerkt? :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jeroen

Moderator

Ik zie niks mis met de tijd op de server of de tijd in de mailtjes. Kun je wellicht de headers van die verkeerde mails hier plakken (wel even censureren) of mij mailen?

Op 8 december 2014 11:09:48 schreef rew:
Hey Blackdog, we zitten al weer een tijdje op wintertijd, had je het nog niet gemerkt? :-)

Dan zou Blackdog mailtjes krijgen die een uur achterlopen :).

Ik vond de grap te leuk om niet te maken om zo'n subtiliteit... ;-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Ik denk dat ik er achter ben waar de fout zit, dit aan de hand van de opmerking van Jeroen wat betreft de headers.

Het lijkt dat de server bij mijn provider die de filtering doet "out of time is.
Hieronder een stukje vande headers...

Received: from namiki.dds.nl (smtp8.dds.nl [85.17.178.158])
by jaguar.dds.nl (Postfix) with ESMTP id 3F47C45A0CC
for <b*******@dds.nl>; Mon, 8 Dec 2014 13:43:39 +0100 (CET)
Received: from spambitter1.dds.nl (unknown [91.142.252.31])
by namiki.dds.nl (Postfix) with ESMTP id AD9E415FBE
for <b*******@dds.nl>; Mon, 8 Dec 2014 12:27:58 +0100 (CET)
Received: from circuitsonline.shockmedia.nl (circuitsonline.shockmedia.nl [31.7.5.73])
(using TLSv1.2 with cipher DHE-RSA-AES128-SHA (128/128 bits))
(No client certificate requested)
by spambitter1.dds.nl (Postfix) with ESMTPS id 5A460E0452
for <b*******@dds.nl>; Mon, 8 Dec 2014 12:42:38 +0100 (CET)

Gegroet,
Blackdog

[Bericht gewijzigd door Jeroen op maandag 8 december 2014 14:50:39 (2%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

De "received" headers geven aan dat er ongeveer een uur verschil in tijd is (of dat de mail er een uur over doet) tussen jaguar.dds.nl en spambitter1.dds.nl.

Het enige is: De tijden op de received headers die zie je normaliter niet. Er is ook een "Date: " header die als "de tijd van het mailtje" aangemerkt dient te worden. Dat "jaguar" een uur voorloopt moet er helemaal niet toe doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Ha die rew,

wat ik vreemd vind is ondermeer dit, op de mail client van mijn Samsung tablet gaat het wel goed, maar outlook 2013 geeft andere tijden aan, in de toekomst.

Je kan zien in het midden dat daar nog een tijd staat, dat is de "goede" tijd 12:27 het is dus ruim 1 uur dat die server er naast loopt.
Misschien is de ntpd deamon van slag op dat ding :-)

Gegroet,
blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik dacht eerder door "te snel kijken" dat die middelste tijd er tussenin lag. Bij nader inzien is dat dus de "laagste" tijd en zelfs de tijd die volgens jou correct is.

Dat er servers bij "dds.nl" niet op tijd lopen zou ik me geen zorgen over maken. NTP staat uit, is niet geïnstalleerd, of kan al enkele jaren z'n lower-stratum servers niet meer vinden.

Kennelijk heeft Microsoft weer eens wat "tegen de standaard in" bedacht. KENNELIJK nemen ze de "ontvangen" tijd van de laatste server.

Dat werkt als die server op tijd loopt en is "beter" als je de "ontvangen-om" tijd wil weten en er significante vertraging in het mailsysteem heeft gezeten.

Het werkt niet als die server niet op tijd loopt en/of je de "verzonden-om" tijd wil weten.

De standaard-voor-mail zegt dat de zendende kant voor een "Date: ...." header zorgt. Als jij software koopt die daar niet naar kijkt of wat anders laat zien is dat jou probleem. Ben ik bang....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jeroen

Moderator

De Date: header moet inderdaad getoond worden als datum voor de mail. Wellicht kun je eens kijken of die afwijkt van de getoonde datum.

Op 8 december 2014 13:47:21 schreef blackdog:.. maar outlook 2013 geeft andere tijden aan, in de toekomst.

foutlook 2013 :-)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

De supportafdeling van de DDS kijkt er naar, als er iets uitkomt laat ik het hier weten.
Het lijkt een probleem te zijn met mijn DDS account en niet direct gerelateerd aan CO :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Nee. Ze hebben een aantal servers waarvan de tijd ontzettend scheef loopt.

Dat zijn "waarnemingen" door mensen die mail-headers kunnen lezen op basis van het stukje wat je gepost hebt. Dat is niet voor andere uitleg vatbaar.

Toen dat bij mij een keer merkbare vormen aannam was het zo dat ik ooit NTP servers had ingesteld en die waren in de loop der jaren allemaal 1 voor 1 uitgezet of "alleen voor onze klanten" gemaakt. (je bent klant bij ziggo, configureert ntp1.ziggo.nl, verhuist van provider, en een halfjaar later zet ziggo het "gebruik van buiten het ziggo netwerk" uit...).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 8 december 2014 13:28:41 schreef rew:
De "received" headers geven aan dat er ongeveer een uur verschil in tijd is (of dat de mail er een uur over doet) tussen jaguar.dds.nl en spambitter1.dds.nl.

Het enige is: De tijden op de received headers die zie je normaliter niet. Er is ook een "Date: " header die als "de tijd van het mailtje" aangemerkt dient te worden. Dat "jaguar" een uur voorloopt moet er helemaal niet toe doen.

weet je hoe lang die bitjes heen en weer lopen? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
blackdog

Golden Member

Ha die Rew,

NTP servers zijn helemal geen probleem...
ntp1.nl.net werkt hier al 10 jaar, en dan heb je ook nog de servers van ntp.org.

Er zijn ook nog wat ntp servers uit de US die heel betrouwbaar bleken, ondanks de grote afstand.

Hier een plaatje van mijn colo server, ja een echte geen virtuele doos.
Hangt in het datacenter van XS4ALL
De ntpd output van rond 10:30
http://www.bramcam.nl/Diversen/REW-NTP-01.png

En dit is het stukje van mijn ntp.conf, waar de ntp servers geconfigureerd worden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/REW-NTP-02.png

Het is een hele kleine moeite om dit goed te doen, en servers kunnen makkelijk binnen 1mSec op tijd lopen.
Je kan zien dat de NTP2.nl.uu.net een status 1 heeft en de server uit Dallas een status 3, niet zo vreemd, die moet een "stukje" door het water ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Precies. Vandaar dat dds.nl sukkels zijn als ze hun servers meer dan een uur verkeerd laten lopen.

Dat van "ntp.org" bestond in het begin nog niet. Ik vond het "netjes" om niet de nederlandse stratum-1 server te gebruiken en had bijvoorbeeld (toen ik daar nog niet zo ontzettend lang weg was) de TUDelft server ingevuld. Die vonden zoveel jaar later ineens dat het binnen surfnet moest blijven. Ziggo heb ik uitgelegd (dat heete toen anders).

Maar tegenwoordig kan je best iets maken wat vast een levensduur van >5 jaar heeft. En toen heeft het ook zoiets gedraaid voordat het niet meer werkte. Ben ik nu een sukkel als ik beken dat ik 15 jaar geleden eens een server out-of-sync had?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi rew,

Wat bedoel je? => Ben ik nu een sukkel als ik beken dat ik 15 jaar geleden eens een server out-of-sync had?

Je moest eens weten wat ik 10 jaar geleden allemaal verkeerd had staan op mijn Linux doos ;-)

De sukkels zitten bij de DDS, De ntp deamon is een van de eerste zaken die ik regel op een LINUX doos.
Wel makkelijk als je allerlij scripts draait die met tijd (back-up) te maken heeft, of zoals bij de DDS mail diensten draait.

Ondertussen is het nog steeds niet goed, jouw bericht tunnelde nog steeds door een Vortex...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik had gisteren dat mijn grote-disk-server aangaf dat de datarecovery tot 14:21 zou duren, maar het /was/ ondertussen 14:21, en hij moest nog even. Inderdaad: NTP vergeten bij de "fresh install" van een paar weken terug. 30 seconden later gaf ie aan dat ie tot 14:26 bezig zou zijn. :-) En dan draai ik kennelijk op een paar publike NTP servers: niets aan hoeven doen...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 8 december 2014 14:33:33 schreef rew:
Kennelijk heeft Microsoft weer eens wat "tegen de standaard in" bedacht.

Ik hou nooit zo van ongefundeerd Microsoft bashen.

Als je de mail opent in Outlook staat er gewoon de datum in die de verzender meegeeft. Ik kan niet bij blackdog op het scherm kijken, maar ik durf eigenlijk te stellen dat dat bij hem ook het geval is.

Maar in je overzicht (lijst) van je emails kun je zelf bepalen welke kolommen er met welke informatie worden gevuld. Gewoon een flexibele view dus. Zo kun je de datum/tijd dat de mail werd ontvangen mooi gebruiken om je email op chronologische volgorde van ontvangst te sorteren. Je voorkomt dan dat door een misconfiguratie bij de afzender een nieuwe mail onderaan (buiten zicht wellicht) je lijst komt te staan, en dat is de reden dat in de list-view van Outlook deze weergave als preferentie wordt verkozen. Als je wilt kun je in die lijst ook gewoon de verzenddatum/-tijd laten zien.

Open je de mail werkelijk (of zelfs in voorbeeldweergave) dan zie je bovenaan netjes de datum uit de Date: header.

If you want to succeed, double your failure rate.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Outlook staat bij mij als volg ingesteld, de nieuwste mail bovenaan.
Het item "Ontvangen" staat geselecteerd zodat zoals ik hierboven aangaf de nieuwsta mail bovenaan staat.

Dit is eigenlijk vrij standaard, het voorbeeld venster dat staat hier uit, dat is nameljk een beveiligings probleem als het aan staat.
Als een ongewild mailtje bovenaan staat en het wordt automatisch geopend, dan heb je de poppen aan het dansen...
Maar goed, we dwalen af, DDS heeft nog niets van zich laten horen...

Verder met een laptop installeren...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Klik je mail eens open. Is de tijd die je dan bovenaan ziet (bij afzender, etc) wel juist?

If you want to succeed, double your failure rate.
blackdog

Golden Member

Hi Jochem,

Ja die is correct.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
EricP

mét CE

Op 10 december 2014 11:56:01 schreef Jochem:
[...]Ik hou nooit zo van ongefundeerd Microsoft bashen.

Nou ja, het is toch vrij gebruikelijk dat ze dingen 'verzinnen' die het alleen binnen het M$-clubje doen... dus of het nou bashen is?

Maar goed.. Wat ik raar vind, is dat een server van dds die niet op tijd staat dergelijke ellende veroorzaakt. Je zou de tijd van de sender moeten hebben (even aangenomen dat dat CO en niet dds is).

Geen idee hoe outlook daarmee omgaat - reeds in de vorige eeuw afscheid van genomen wegens eh... het feit dat Microsoft weer van alles 'tegen de standaard' bedacht...

blackdog

Golden Member

Hi EricP,,

Mijn ervaring in de IT is, dat alle software schrijvers er een handje van hebben, dingen buiten de standaard te doen.
Kijk maar eens naar alle verschillen tussen BSD, Linux enz.
En breek me de bek niet open wat betreft Apple Brrrrr.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
EricP

mét CE

Tuurlijk. En hardware bakkers kunnen het ook (al noemen wij het eerder 'creatief' :) ). Het grote verschil met MS is dat ik het niet 'mainstream' noem en verwacht dat de rest van de wereld zich aan mijn 'brainfart' aanpast.

En ja, Crapple kan het nog een tandje beter. Maar daar heb ik al voordat ik wist wat outlook was afscheid van genomen :) (en floppy-symbool naar een wastebin slepen om je disk uit die machine te krijgen - als je mazzel had... Hoe verzin je het?)