MGP
LDmicro user.
Wat ben jij toch een moeilijk persoon om enige communicatie mee te doen.
Zolang we niet weten welke transistoren je gaat bestellen heeft het geen zin om de rest te beantwoorden.
Of je maakt deze.
http://www.circuitsonline.net/files/images/000444.png
Op 13 april 2015 11:34:51 schreef MGP:
Wat ben jij toch een moeilijk persoon om enige communicatie mee te doen.
Vindt je, valt toch wel mee.

pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Go with the flow.
Weet iemand een transistor, verlijkbaar met de BC547, om te schakelen van 4.2 to 13 volts middelste pin. Voor Een current van 100 ma of meer.
Om aan de power 12v input van mijn H-Bridge te verbinden, die direct van mijn accu komt zetten.
Voor een 5mm LEDje + standaard weerstand te laten braden.
Zodat ik kan zien dat er spanning op staat, ook al zakt het voltage onder de 12v, zodat het ledje niet brand maar de motor, nog langzaam draaid.
Een standaard 1K weerstand + ledje daarvoor gebruik ik nu. Moet wat geavanceerder.
Vraag 2:
Als je kruislings 2 LEDjes over de engine out port van mijn h-bridgje schakeld. En uitgaat van de diode werking in het LEDje zelf. Moet je hiervoor dan ook een ELCO/condensator aan een schakel transistor plaatsen? + natuurlijk de standaard weerstand. Omdat de engine out van de h-bridge PWM signalen output.
3 status leds per h-bridge. Niet aan de MCU.
dit topic lees ik al even mee. Het is TENENKROMMEND.
@ TS:
.1 Koop iets kant en klaars of laat iets ontwikkelen
.2 neem de adviezen ter harte of vraag hulp.
dit gaat de eerste 3 maanden nog niets worden!
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (13%)]
MGP
LDmicro user.
2N2222
Op 13 april 2015 15:07:07 schreef Lambiek:
Vindt je, valt toch wel mee.![]()
![]()
't Zijn de hormonen denk ik, of het teveel aan die dingen

[Bericht gewijzigd door MGP op (94%)]
Op 13 april 2015 15:45:22 schreef High met Henk:
dit topic lees ik al even mee. Het is TENENKROMMEND.
Dat is nog heeeeeeeeeel voorzichtig uitgedrukt Sven. 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 13 april 2015 15:36:16 schreef pascalbythree:
Weet iemand een transistor, verlijkbaar met de BC547, om te schakelen van 4.2 to 13 volts middelste pin. Voor Een current van 100 ma of meer.
Ja, die ken ik wel een, deze kan meer dan 100mA, is ook lekker snel en zal niet te heet worden.
http://cdn.macom.com/datasheets/MAGX-001214-500L00.pdf
Go with the flow ? Ah, vandaar, stuurloos ronddobberen.
de standaard weerstand.
Ik gebruik meestal 50 ohm als standaard, soms 75 ohm. Ligt aan de toepassing
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pascalbythree
Jo, als ik dit schema uitzoek. En de 12v+ van de batterij/accu bovenaan de led aansluit, valt hij dan alsnog uit bij 4.2v een bijna lege accu? Gezien ik alleen de + rechtstreeks op de accu/h-bridge power in wil aansluiten. Of moet je dan verplicht een LM plaatsen in een zo klein mogelijk enclosure.
Of is er een echter alternatief dan de LM voedingscomponenten midden in de H-Bridge te plaatsen?
ik heb alleen data pin 0-7 en een dubbele GND wires op mijn fabriekscontacten / flatcable alternatief zitten zie. Geen 5v+ lijn.
pascalbythree
Nu is mijn programmer gesneuveld. KUT
weet iemand ook, als kopie and pasted, uit het manual van mijn programmer, of het mogelijk is om de VCC pin niet te verbinden? Zoals het pijltje aanwijst?
Kan makkelijk PGC/PGD en de GND alleen zelf verbinden toch?
Is die andere voor het voeden van de prinlaat uit de programmer? En de programmer zelf is toch gevoed via de USB kabel?
Groet, een man die hier wel een jaar plezier van heeft gehad maar toch.
Op 14 april 2015 17:27:47 schreef pascalbythree:
Nu is mijn programmer gesneuveld. KUT
Je bent wel een toppertje hé. 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Misschien wel, misschien niet, daarvoor zul je toch echt wat meer informatie moeten geven, zoals, eh, bijvoorbeeld, HET MERK EN TYPE PROGRAMMER OF ZO!
Sommige programmers gebruiken de Vcc van de microcontroller voor een level shifter, sommige niet.
Op 13 april 2015 21:53:16 schreef rew:
Bovendien heb je helemaal geen weerstand nodig om een led te laten braden!
Sterker nog, dat gaat een stuk beter zonder weerstandjes.
Pop quiz: welke kleuren licht kan een helder rode LED maken?
Bonusvraag: en welke kleur rook?
pascalbythree
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je zult je tot "mijn" universitair niveau moeten verlagen: Zoals jij schrijft snap ik er niets van. Een zin heeft normaliter een onderwerp en een werkwoord.
Microelectronica of oud Nederlands? Hazes er nix bij.
Geen werkwoord -> ik moet gaan gokken wat je weggelaten hebt en kennelijk heb ik een ander denk-frame dan jij want het lukt me niet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Gelukkig, ik was al bang dat ik met HTS te laag was opgeleid en de enige was die er niks van snapt.
TS, lees je tekst eerst eens door voor je hem plaatst
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Mijn ruim volwassen zoon, qua leeftijd, heeft helaas weinig affectie met techniek. Maar mocht hij ooit soortgelijks op dit forum plaatsen krijgt hij echt wel een draai om zijn oren van mij.
Inderdaad tenen, en vingers, krommend.
pascalbythree
Goedendag, gaan we weer.
Weet iemand als in de titel van de MCU datasheet staat CMOS, wel is waar de PIC16F887. Of alle out porten wel TTL zijn? Is CMOS een los woord zoals je bios een error geeft of zecht de grote text alleen het pinout type?
Verder zitten er zoals te zien in PDF, de pins RD5 RD6 RD7 de PWM out ports. Maar volgens de datasheet zijn eerste pagina zitten er maar 2 porten op.
Dan wou ik graag 2 servos verbinden, later meer. Moet ik dan 5v op de rode wire zetten, GND op de zwarte. En de geel/orange naar de PWM signal pin op mijn MCU? P1D P1C
Das leuk, maar waar is dan de 3e pin voor ? P1B
Das de vraag dus: Moet ik die als GND gebruiken of?
Zijn er ook PIC of later Atmega/Atmel8051 MCUs in DIP met bijvoorbeeld 8 PWM out porten ? of moet ik dan 4 MCU´s. gebruiken? of software matig pollen?
of adviseert iemand een andere topic categorie. Flexe mensen hier zie.
Cmos op 5 v kan wel ttl aansturen
Omgekeerd kan niet ik denk als je googled op ttl cmos voltage level je je antwoord zo vindt
Je vraag over pwm op de pic kan ik zo niet beantwoorden vanaf mijn mobiel
De aansluitingen van uw servo zijn idd goed zoals in begin gesteld. 2 draden voeding en 1 draad pwm. Let wel op. De pwm dient dezelfde ground te hebben..
8 pwm kanalen vereist 8 timer comparators...
Das lastig. Je kunt ook ipv de pwm de output compare gebruiken en multiplexen. Ik schat alleen in dat interrupts schrijven te hoog gegrepen is voor u
pascalbythree
mmhzz, nog ff nadenken. MQP en lambiek en de crew
BTW: ik reed altijd Kawasaki ZXR400 ook zon pak
Trouwens, ondanks de water schade in mijn digitale foto camera als hierboven.
Op mijn 3 baans gaatjes boards gebruik ik altijd 3 ledjes van 2mm. Rood Groen en Blauw
Rood = als de spanning erop staat
Groen = Met schuif schakelaar op on
Blauw = Algemeen verhaal hier onder, nog steeds niet benut.
Hoe ga ik vanaf meerder TTL pulses een ledje ongeveer 1 a 2 seconde te laten branden?
1. TTL pulse wire
2. Een BC547b transistor
3. Een ELCO´tje die langzaam leeg loopt
4. Weerstand + ledje zelf.
5. 2 Diodes van af Servo 1 signal wire en Servo 2 signal wire om het ledje minimaal 1 sec te laten branden alsde servos reageren
Of omdat een servo altijd pulsed over de geele wire dan brand hij ook als de servos in vaste positie staan. Niet de bedoeling dus.
In de hoop het blauwe en derde status ledje vaker te gebruiken op mijn breakout en MCU boards.
I doe het Eigenlijk alleen bitwize. Iemand pen en papier?
Iemand enige indruk waar de relevantie van bovenstaande post met de rest ven het topic is...
help me broken connection........???
@ ts.. waar is de relevantie met het topic. We waren bezig met ttl vs cmos en pwm
bij een beetje fatsoenlijk pwm gaat het al maximaal om 10ms.. dat zie je niet echt knipperen.....
pascalbythree
Mijn excuses High met Henk
Ik snap nog niet hoe het kan dat te MCU 3 polen telt voor PWM
en 2 servos maar 2 polen aan de kabel telt
pagina 126:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/41291D.pdf
RTFD voor alles over PWM op dit ding
de laatste zin snap ik wederom niet.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het ding KAN op 3 pinnen een PWM kanaal maken (waarschijnlijk nog wel meer trouwens, niet opgezocht), en je hebt er per servo maar 1 nodig.
Maar echt, je springt van de hak op de tak, en het lijkt me duidelijk dat hetgeen je nu vraagt momenteel nog VER boven je niveau ligt. Op deze manier wordt het nooit wat; als je nu eens rustig begint, met een simpel schakelingetje aan een microcontroller, en dan een keer een logic-level MOSFET direct aan een I/O pin (weerstandje in serie, verder niets), met een diode en een klein motortje, en vanaf daar rustig gaat opbouwen, dan bereik je misschien wel wat.
rew
Ik hoor ineens vragen over TTL en of dat cmos aan kan sturen en andersom. Maaaaarrrrr. Waar haal je vandaag de dag nog echte TTL vandaan? Zou de TS ineens een 40 jaar oud chipje ergens vandaan gehaald hebben? Lijkt me stug. Kortom, de vraag kan je beantwoorden, maar of ie er wat aan heeft betwijfel ik.
sorry REW: ik heb nog leren rekenen aan fan in en fan out van TTL en CMOS en dan ook als je CMOS op TTL aansloot...
Goh wat een drama... hoewel ik me FAN in achteraf ook nog afvraag hoe het zat, inmiddels duwen we de functionaliteit in een demux, een uC en een shiftregister en zijn we klaar.....