defecte Miele koelkast KF 7564S vervangen of toch repareren?

Beste mensen,

Men zegt wel dat een ezel zich niet tweemaal aan dezelfde steen stoot maar helaas was dat bij ons wel het geval. Nadat een peperdure Miele koelkast al na enkele jaren de geest gaf kregen we op een klacht naar het Duitse moederbedrijf vanuit de distributeur in Vianen het aantrekkelijk klinkend aanbod met een flinke korting hun nieuwste model te mogen kopen. Helaas bleek dat achteraf gewoon de discount-winkelprijs te zijn maar dat doet nu even niet ter zake.

Ook deze koelkast had als euvel dat het plastic van de plankhoudertjes steeds meer ging verpulveren. Miele stuurde na een paar jaar nog wel wat reservemateriaal uit coulance maar ook die verpulverden deels al na enkele jaren opnieuw.

In 2014 kregen we er een tweede probleem bij: ijsvorming tegen de achterwand, en dan bedoel ik echt dikke klompen ijs in een paar weken tijd. Ik ben geen expert op dit gebied maar dacht er toch goed aan te doen de achterwand die met vier dikke plastic bouten vastzit eens los te trekken om te zien of er een thermostaat los zat. Ik kon weinig zien want die wand kon je maar enkele centimeters naar voren trekken, via een scheerspiegel en zaklamp kon ik wel tussen wandje en koelkast kijken maar ik zag niets bijzonders.

Echter, ik moet iets gemold hebben want sinds die tijd koelt de koelkast nog maar zo ergens tussen de 11 en 15 graden, onbruikbaar dus. Zelf gaven we de moed al op en dachten aan de aanschaf van een andere vergelijkbare koelkast, Bosch in dit geval.

Een huisgast maakte ons er echter op attent dat mede gezien het uitstekende functioneren van het vriesgedeelte het doodzonde zou zijn om de koelkast weg te doen. Ze wees ons erop dat je voor die koelkast plankjes los kunt bestellen, en dat ook het niet werken van de koelkast een thermostaatkwestie moest zijn, waarschijnlijk een losgetrokken of desnoods te vervangen voeler. Daarnaast moeten we wel een nieuwe rubberen deurafdichting kopen.

Wij zijn bejaarde mensen met een zeer beperkt inkomen dus de gedachte dat dit voor veel minder dan die minstens 750 euro die een vergelijkbare koelkast kost ons probleem zou kunnen oplossen klinkt erg aanlokkelijk. De vraag daarbij is natuurlijk wel:

1. Hoe kun je bij dit model koelkast de achterwand zo demonteren dat je bij de voel-unit komt (ik zag een stekkertje met een zeer lange draad op een onderdelenlijst maar nergens een antwoord op de vraag waar die dan precies zit en hoe je de achterwand demonteren moet om erbij te kunnen.

2. Is het vervangen van zo'n rubberen afdichting van een koelkast iets wat je zelf kunt doen of heb ik daar echt een deskundig iemand voor nodig? We wonen overigens hartje Nijmegen dus mocht er iemand die dit leest en ons voor een extra zakcentje uit de brand zou willen helpen helpen dan houd ik me zeer aanbevolen! Maar op zich is de vraag hoe en wat met die thermostaat mijn hoofdvraag.

De koelkast is een Miele KF 7564S Nr 46247060 en verder staan er naast klasse SN.T, Bruto inhoud en capaciteitsgegevens nog de woorden Type 5.6129.4. Voordat de problemen van ijs op achterwand en later dus niet meer koelen zich voordeden werkte de koeling verder uitstekend.

Hmm.. had u geen garantie meer op het model dat u nu gekocht heeft?

Wat ik nu zou doen is inderdaad kijken of u zelf geen schade heeft aangericht, indien blijkt van niet dan zou ik dat alsnog doen.

Ik vermoed dat het inderdaad de thermostaat is, want de meeste koelkasten hebben een gezamelijke "aandrijving" voor de vriezer en de koelkast. Heeft u de thermostaat goed ingesteld?

Ik kan u helaas niet verder helpen maar wat u nodig heeft is een zogenaamde "service handleiding" of anders een instructievideo op youtube. Ik heb zo snel niets gevonden, maar er zijn hier mensen die beter zijn in het zoeken van dit soort materiaal.

Hartelijk dank voor Uw reactie. Nee een garantie is er allang niet meer, het is een intussen alweer wat ouder toestel waarmee we bij gebrek aan geld voor iets anders toch maar doorgesukkeld zijn. Maar dat was ook omdat we met houten steunlatjes etc sommige van de rekjes op zijn plaats moesten houden. klinkt misschien stom maar we hebben niet eens gedacht aan zoiets als proberen die dingen opnieuw bij te bestellen. Hetzelfde geldt voor de rubberen afsluitrand.

Als iemand me meer kan vertellen over dat thermostaat plaats verhaal dan is dat goud waard. Inderdaad ben ik ook niet ervaren genoeg om bij Youtube iets gevonden te hebben (zo het er al staat...). Nou maar hopen op mensen die veel slimmer zijn dan ik :-)

Overigens: bij deze koelkast zijn het koel- en het vriesgedeelte volstrekt apart met elk een eigen bediening en een eigen thermostaat. En ja, de thermostaat voor de koeling die normaal op 4 graden staat heb ik op zijn laagst (2 graden) ingesteld maar dat zorgt er niet voor dat hij koeler wordt dan een graad of twaalf.

[Bericht gewijzigd door PaulvR op maandag 5 januari 2015 18:11:59 (18%)]

Is het een electronische instelling met LEDs/ temperatuur indicatie of een oderwetse thermostaat met voelerdraad?? Dan is vermoedelijk de NTC defect en detecteert de verdamper temperatuur niet meer. Overigens is het geen Miele ijskast, maar Liebherr produceert voor Miele. Liebherr heeft sensor problemen maar ook de electronica laat het wel eens afweten.

Met een losse thermostaat is het simpel: vervangen, ontdooifase is niet meer op 6 graden, nu een 14 graden ongeveer...

Bosch Siemens is absoluut geen goede keus, gaan zeker weten niet langer dan 5 jaar gemiddeld mee. Probleem zitten in de stalen verdamper die gebruikt word.

Beko,Haier, Whirlpool en Bauknecht zijn verstandige keuzes!!!

Gerard*

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Nu op zoek naar een nieuwe voeler? Zo bijvoorbeeld zoeken:
[url]Miele KF 7564S termostat replacement[/url]
Maar, het heet wel een Miele, maar het is een Liebherr. Uitvinden welk type liebherr het is en de reserveonderdelen kosten ineens de helft of zo.
Succes!

Dank je smd en Gerard,

De hamvraag is echter: hoe kom ik bij die thermostaat???? Als ik eenmaal weet hoe ik erbij kom kan ik hem ook vervangen. Tot dusver zit ik met een plastic achterwandje dat ik pakweg een centimeter of acht naar voren kan halen na het losmaken van de vier plastic schroeven die hem op zijn plaats houden maar hoe verder weet ik niet. Ik neem aan dat het beginpunt wellicht bij de licht/schakelconstructie ligt maar juist daar lukt het me niet om iets gedemonteerd te krijgen. Een gebruiksaanwijzing geeft zulke infos natuurlijk ook niet en ik heb tot dusver nergens anders op het internet dit soort informatie kunnen vinden.

Beko,Haier, Whirlpool en Bauknecht zijn verstandige keuzes!!!

Bauknecht... hier herhaaldelijk slechte ervaringen met wasmachines.

Gerard*

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Het zal niet van binnenuit via de achterwand gaan. De bediening en display zitten bij deze koelkast bovenaan, ik denk dat de elektronica daar ook zit. Kan de bovenkant er af?

De voeler vindt je o.a. hier: http://www.mieleonderdelenshop.nl/keuken-apparatuur/koelkast-en-vrieze…, misschien kan je die leverancier bellen voor advies?

Er zitten 2 verschillende temperatuurvoelers in de koelkast dus eerst onderzoeken welke het is. Ook dat kan de leverancier voor je nagaan, (hoop ik).

[Bericht gewijzigd door Gerard* op dinsdag 6 januari 2015 08:03:22 (16%)]

Op 5 januari 2015 13:13:45 schreef PaulvR:
2. Is het vervangen van zo'n rubberen afdichting van een koelkast iets wat je zelf kunt doen of heb ik daar echt een deskundig iemand voor nodig? We wonen overigens hartje Nijmegen dus mocht er iemand die dit leest en ons voor een extra zakcentje uit de brand zou willen helpen helpen dan houd ik me zeer aanbevolen! Maar op zich is de vraag hoe en wat met die thermostaat mijn hoofdvraag.

Ligt je oorzaak van het probleem niet bij het rubber? Als de koelkast niet goed afsluit dan zal hij ook niet genoeg koelen en ijsvorming genereren.

Nee, het rubber is hier en daar beschadigd maar dat was al jaren zo. Bovendien steeds keurig afgeplakt met luchtdichte tape. Niet mooi maar wel afdoende. Ik begrijp je reactie maar er s geen verband tussen de eerst extreme ijsvorming die ineens ontstond en later na mijn losmaak-actie van de achterwand het niet meer koelen.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het verband zou hem in een voeler kunnen zitten. Helaas ken ik deze constructie niet. In principe is Miele een goed merk, de koelkasten worden gemaakt door Liebherr en zijn in principe degelijk, al gaat er wel eens een stuurprint stuk.

Op 5 januari 2015 21:56:41 schreef necessaryevil:
[...]
Bauknecht... hier herhaaldelijk slechte ervaringen met wasmachines.

Bauknecht is Whirlpool, en hun koelkasten zijn prima (die haalt Whirlpool uit de oude IRE fabrieken in Italie).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 6 januari 2015 13:49:38 (29%)]

Grappig hoe Whirlpool steeds maar van eigenaar lijkt te veranderen. Ik leerde het merk kennen in de zeventiger jaren toen ik in de VS woonde, het was hier nog onbekend. Veel later hoorde ik dat het een onderdeel van Philips was of was geworden. En nu dus kennelijk van Bauknecht.

Wat me eigenlijk enorm tegenvalt is dat je echt NERGENS kunt achterhalen hoe je dat achterwandje uit de koelkast kunt verwijderen zodat je die voeler kunt zien zitten c.q. vervangen. Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand op dit forum dat wel zou weten. Kan iemand me anders vertellen waar ik dat soort informatie wel zou kunnen vinden? Het lijkt me doodzonde om zo'n hele kast weg te moeten gooien terwijl het euvel repareerbaar zou moeten zijn.

PaulvR, het spijt me dat jullie dergelijke ervaring hebben.

Mag ik vragen om een aantal foto's te nemen en hier te posten. Ik zal trachten aan de hand van die foto's uit te leggen hoe de thermostaat kan vervangen worden. Hiermee zeg ik niet dat jullie probleem zal opgelost zijn door de thermostaat te vervangen.

Ijsvorming heeft enkel te maken met een teveel aan vocht in de koelruimte. Dit kan door niet afgedekte voeding, versleten dichting, deur die niet goed afsluit, ...

Op welke temperatuur staat de koelkast op dit moment ingesteld en hoeveel bereik je ? Hoe en waar wordt de temperatuur die je hier vermeldt in de koelkast gemeten ?

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

het punt bij aanschaf van een koelkast is het koelsysteem zelf. als dat bij een bepaald merk ( bosch, siemens) snel gaar is kan het ding naar de stort toe. waar liebherr een degelijk merk is met idd problemen met printjes en sensoren gaan de koelsystemen wel lang mee. mijn ervaring met bauknecht en whirlpool is dat het c keuze materiaal is. echter gingen de compressoren en leidingen niet lek of stuk. die 2 merken hebben voornamelijk gammel plastic onderdelen welke sneller stuk zijn of afscheuren. ook op thermostaten gebied ben ik er geen fan van. heb er zelf een koelkast combi van, de hysterisis van de thermostaat is veel te groot voor het koelkast deel.

miele en dus liebherr is A keuze spul, waar siemens en bosch B kwaliteit zouden zijn op algehele kwaliteit afgezien van de rotte koelleidingen waardoor het meteen C keuze wordt. bauknecht en whirlpool zouden 10 jaar terug nog C keuze zijn maar nu eerder B keuze.

van de turkse inkoop merken die je bij de bouwmarkt tegenkomt zou ik wegblijven ondanks de goede reputatie van de compressoren. onderdelen van dat spul is veel moeilijker bekombaar..

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Daar waar Whirlpool herstelbaar is, moet je een Bosch of Siemens als total loss afschrijven. Voor mij is overduidelijk dat Whirlpool samen met onder andere Electrolux (Zanussi) een trap hoger op de ladder staat dan BSH (Bosch/Siemens). Na herlezing blijkt dat jij dat ook zei. 15 jaar geleden zou ik Bosch/Siemens en Miele/Liebherr A1- en A2-merken genoemd hebben, en de bekende Italianen zoals Electrolux/Zanussi en Whirlpool/IRE B-merken. Dan is BSH wel fors omlaaggevallen. Merken als Haier durf ik nog steeds niet te categoriseren of te adviseren; de onstaansgeschiedenis bevat wel een mooi staaltje kwaliteitscontrole, maar het is onduidelijk of ze dat vastgehouden hebben.

Op 6 januari 2015 14:17:37 schreef PaulvR:
Grappig hoe Whirlpool steeds maar van eigenaar lijkt te veranderen. Ik leerde het merk kennen in de zeventiger jaren toen ik in de VS woonde, het was hier nog onbekend. Veel later hoorde ik dat het een onderdeel van Philips was of was geworden. En nu dus kennelijk van Bauknecht.

Whirlpool is niet van eigenaar veranderd. Philips nam eerst IRE over (bekend van Ignis), later Bauknecht. Kort na de overname van Bauknecht zette het zijn witgoedtak in de etalage, die door Whirlpool aangekocht en als Europese tak werd voortgezet. Technisch en cultureel gezien niet echt een Amerikaans bedrijf; in zekere zin koop je nog steeds 'een Philips'.

Na twee beroerde Miele exemplaren over een periode van in totaal ruim 15 jaar ben ik niet onmiddellijk laaiend enthousiast. Het eerste exemplaar kreeg een bolstaande zwelling-achtige binnenwand die volgens de servicedienst niet herstelbaar was en wellicht op een fabricagefout wees, en beide exemplaren hadden poreus wordend plastic waarop de binnenrekjes steunden en dus na verloop van tijd niet meer steunden. Niet echt feest dus.

Maar feit blijft dat ik ervan overtuigd ben dat het huidige probleem aan thermostaat en/of sensordraad ligt maar ik niet weet hoe ik die kan vervangen. Wie o wie....?

PS: ik lees ook herhaaldelijk dat de onderdelen van Liebherr vele malen goedkoper zijn. Weet iemand misschien hoe je erachter komt hoe dit Miele typenummer in Liebherr-taal :-) heet?

Hallo Mr. Miele,

Het spijt me dat ik Uw reactie niet meteen zag, verdween een beetje tussen de andere reacties. Heel hartelijk dank voor Uw reactie!

Ik ben direct naar beneden gegaan om wat foto's te maken. Hiervoor heb ik de vier kunststof schroeven nog maar eens losgemaakt, maar of het echt optisch zoveel oplevert....

Wat de achterwand betreft, met mijn vingers voel ik onderaan een draad - ik neem aan een voeler-draad - die ergens uit de stalen achterwand van de koelkast komt en dan tegen de plastic achterwand naar beneden gaat en daar in een soort omhulsel eindigt. Misschien moet ik dat gewoon lostrekken, misschien zit het geklemd of geschroefd, dat kan ik niet beoordelen.

Maar... linksboven loopt ook een dik buisje of kabel, je ziet er iets van door een kleine horizontale uitsparing in de achterwand maar ik heb geen idee wat ik daarmee aan moet vangen. (zie foto). En natuurlijk weet ik ook niet wat voor functie dat heeft.

De dikke ijslagen die zich gingen vormen kwamen vrij plotseling, niet in een tijd waarin de afdichting van de koelkast noemenswaardig veranderde. Vandaar dat ik niet onmiddellijk een link legde tussen dat ijs en de wat gehavende afdichting. Maar als U dat zegt ben ik zonder meer bereid dat aan te nemen. En krijg ik hem weer aan het koelen zoals het hoort dan is de aanschaf van een nieuwe afdichting zeker iets wat ik dan graag zou doen.

U vroeg naar de temperatuurinstelling: die heb ik toen het normaal koelen niet meer lukte op zijn minimum ingesteld, zijnde 2 graden. Maar in praktijk zie je dat de koelkast er enkele dagen voor nodig heeft om van pakweg 18 graden naar ongeveer 13 graden te komen en dan verder rond die temperatuur redelijk stabiel blijft. Opvallend is dat de "S" (snel-) toets wel oplicht maar geen werking meer heeft. Voorheen hoorde je duidelijk iets van een extra motortje of ventilatortje lopen als je de S-toets na het schoonmaken indrukte. Dat geeft me als leek de indruk dat die koelkast zelf de verkeerde informatie krijgt en dus "denkt" dat hij al aardig in de buurt zit van de gewenste temperatuur terwijl hij wel netjes op de display aangeeft dat het 18 graden is.

Hopelijk is dit voldoende informatie?

Hierbij een paar foto's. Ik probeerde ook achter de wand te fotograferen en daardoor zag ik dat wat ik linksboven achter een plastic afdekschildje zie toch kennelijk naar beneden loopt en daar met een afdichting door de achterwand gaat.

testman

blijf van die wand af, deze wand is tevens verdamper. het koelgas loopt door die wand heen, scheurt een leiding af is het over en uit met het hele ding.. wat betreft de sensor, deze zit bovenaan op foto 2. de draad die gespannen staat..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 6 januari 2015 16:14:06 (16%)]

Hartelijk dank testman, ik wist het natuurlijk niet maar een dergelijk gevoel had ik al, het leek inderdaad alsof ik linksboven achter dat plastic afdek klepje (waarvoor zou dat dienen?) een buisje en niet een dikke kabel voelde. En nu je het zegt, ik zie inderdaad in dat plastic een soort ribbels waarbinnen de inhoud van dat buisje waarschijnlijk loopt. (sorry voor mijn lekentaal).

Dus ik neem aan dat het dan een kwestie is van die voeler op een of andere manier uit de pocket van de binnenwand trekken en deze dan via de achterzijde naar de thermostaat boven in het electronisch deel van de koelkast volgen?

Maar goed, ik wacht eerst even op de adviezen van Mr. Miele :-) De vraag is en blijft hoe dat losdraaien van de achterwand de koelkast veranderde van een kast die heel veel ijs maakte tot een kast die niet onder de 12 graden meer wil koelen... Het losmaken van die wand deed ik zo voorzichtig dat ik niet echt denk iets daarbij beschadigd te hebben (niet getrokken toen ik de geringste weerstand voelde).

testman

als ik het zo zie, de temperatuur lees je uit via die thermometer die op de koelkast zelf zit?

de leiding aan de achterwand zal nooit de enigste zijn, zie je er nog 1 zitten? zo niet is wat ik dacht als sensor te zien de afgaande leiding. elektronische temperatuur regelingen in koelkasten meten nl niet op de verdamper zelf, maar in de koelruimte. ouderwetse mechanische thermostaten doen dit wel, deze werken met een capilair tegen de verdamper aan.

als de temperatuur dus vanuit de ingebouwde meter komt, zal er ergens een sensor zitten welke dat meet in de koelruimte, als die stuk is zal de temperatuur af gaan wijken.

Hoi testman,

Als volslagen leek probeer ik te begrijpen, te beantwoorden.

1. Inderdaad, zowel de instelknop als de digitale temperatuurmeter bevinden zich bovenop de koelkast op een grote printplaat gemonteerd, aparte toetsen en een aparte display voopr het koelgedeelte en het vriesgedeelte. De koeling staat al een tijdje uitgeschakeld, de vriezer werkt voor de volle 100%.

2. Ik kan in totaal drie zaken vinden:
- de door jou genoemde buis met koelgas links bovenin
- de door mij al aangeduide kabel met naar ik aanneem de voeler die door de stalen wand heen komt en in een soort pocket onderin de achterwand eindigt (heel lichtjes eraan trekken laat niets loskomen dus ik weet niet wat daarmee te doen)
- er is de verlichtingsunit die tevens een soort ventilatieroostertje tussen behuizing en achterwand laat zien. Ik kan de achterwand onvoldoende opzijschuiven om zeker te zijn maar ik heb sterk de indruk dat er twee kabeltjes vanaf achter dat plastic achterkantje komen, een zal zonder twijfel een leiding zijn om stroom aan het lampje te geven en de ander zal naar ik aanneem iets te maken hebben met wat jij als tweede leiding of sensor omschrijft. Wellicht zit die dan achter dat roostertje. En wie weet is dat wel hetgeen wat stuk is (???). Ik zie alleen twee schroefjes om het lamphoudertje los te maken maar heb dat tot dusver nog niet gedaan omdat ik ervan uit ging dat die ene kabel die naar beneden gaat de sensor voeler is en dat de sensor zelf in het bovendeel van de koelkast zit (op een onderdelenlijst zag ik een heel erg lange sensordraad met aan het eind een stekkertje dus ik nam niet aan dat dat dat kleine stukje tussen lamp en onderkant achterwand zou kunnen betreffen. Ik sluit een paar fotootjes bij van die lamp/roosterconstructie en het feit dat ik twee kabeltjes meen te zien die erachter naar toe lopen.

Paul,

Mag ik vragen om nog een aantal extra foto's te nemen aub nl. van de display en van de achterkant onderaan waar de compressor zit.

Ondertussen kan ik bevestigen dan de thermostaat in uw geval de sensor is die zoals testman aangeeft op foto 2 duidelijk te zien is, deze zit los in de behuizing van de verdamper gemonteerd. Ik ben nog steeds niet overtuigd dat het vervangen van de sensor uw probleem zal oplossen en omdat ik wil vermijden dat je extra onnodige kosten maakt wil ik graag eerst ervan overtuigd raken door een aantal extra tests te doen maar daarvoor had ik graag dus die bijkomende foto's.

Beste Mr. Miele,

De foto's van de voorzijde heb ik zojuist gemaakt, normaliter staat het linkergedeelte (de koelkast) niet meer aan omdat hij toch niet voldoende koelt, de rechterzijde (vrieskast deel) werkt 100% perfect. Voor alle duidelijkheid heb ik dat koeldeel even aangezet om de display daarvan ook te laten zien maar uiteraard zonder dat er gekoeld is zodat je 19 graden op het paneel ziet staan.

Wat je andere vraag betreft, daar moet ik het nog even laten afweten. Het is namelijk zo dat ik door leeftijd en gezondheidsproblemen niet meer in staat ben de koelkast zelf die op een verhoging staat en bovendien best ingeklemd tussen muur en keuken-inbouw er alleen nog uit te krijgen, daar heb ik hulp voor nodig. Mijn vrouw ging vanochtend door haar heup dus die kan daar ook niet helpen, tja we zijn helaas niet meer de jongsten.

Uiteraard is het wel mogelijk om hulp te krijgen bij het uitbouwen (dat zal sowieso moeten als we bijvoorbeeld de thermostaat-voeler moeten vervangen) maar daarvoor zal ik dan de hulp van vrienden of familie moeten inroepen.

Maar als het om iets zo grondstoffelijks gaat als een compressor, kom je dan niet zo duur uit (bedenkend dat ik ook een nieuwe afdichtrubber van maar liefst 1105 x 560 mm nodig heb plus de nodige steuntjes voor glasplaten en rekjes) dat de vraag "vervangen of repareren?" toch weer in alle hevigheid om de hoek komt kijken? Als ik er echt honderden euro's tegenaan zou moeten gooien en bedenkend dat het ding toch al gauw een jaar of negen oud is....

Bedankt voor de snelle reactie. Een experiment om na te gaan of de temperatuursensor de boosdoener is bestaat erin om de koelkast aan te zetten en de "SUPER"-koeling in te schakelen. Handig zou zijn als je het gedrag van de compressor, gedurende de periode van maximaal 6 uur, in de gaten zou kunnen houden. Heb je toevallig ergens een losse thermometer liggen om de temperatuur te registreren ?

Ik kan in uw plaats niet inschatten hoeveel tijd, energie of geld je wil investeren in een effectief werkende koelkast.

Dat verhaal van het achterwandje begreep ik al niet, maar dat is IDD de verdamper. Wat ik meestal deed is de sensor aan de electronica zijde losnemen, touwtje er aan en dan aan de binnenzijde los te trekken. Handig hulpmiddel is het zwarte rooster aan de achterzijde iets los te nemen. Een hulp erbij is wel wenselijk. Maar controleer bij dit type ook het relais op de print, wil wel eens defect zijn net solals de elco en condensator. Sensor hoort rond de 3 K Ohm te meten bij 20 graden.