Op 11 januari 2015 22:36:17 schreef hurricane:
Als muzikant gebruik ik een VOX versterker voor m'n gitaar en ik zou nooit iets anders meer willen hebben.
Maar een elektrische gitaar versterken is wel iets anders dan een "compleet" audiosignaal natuurgetrouw weergeven.
Toch begrijp ik de kritiek op deze schakeling niet zo goed. Als je er wat langer over nadenkt ontdek je dat hij best slim in elkaar zit.
Zoals algemeen bekend bewegen warme elektronen zich soepeler dan koude (iedere sporter kent het belang van een goed warming-up). Daarvan wordt in deze schakeling optimaal gebruik gemaakt. Direct na binnenkomst worden de elektronen lekker opgewarmd, zodat ze beter voorbereid aan de zware beklimming van de PN-overgangen in trap 2 kunnen beginnen. Deze klauterpartij gaat nu met veel minder gesteun en gehijg gepaard, waardoor deze versterker een beter ruisgedrag heeft. Bovendien lopen goed opgewarmde elektronen elkaar minder voor de voeten, waardoor de intermodulatievervorming laag blijft.
De FET aan de uitgang wordt door de forse ruststroom ook goed op temperatuur gehouden, wat de elektronen nog even een energieboost geeft voor ze aan het zware parcours door de luidsprekerkabel moeten beginnen. Daarbij zorgt de spoel ervoor dat elektronen die het tegen die tijd wel zo'n beetje gehad hebben worden afgevangen (onder sporters staat dit effect bekend als "kantine"), zodat alleen de optimaal getrainde en maximaal gemotiveerde elektronen de uitgang kunnen bereiken. Dit komt het hoogfrequent gedrag ten goede. En doordat alle elektronen die bij andere schakelingen maar een beetje in de luidsprekerkabel lopen te lanterfanten nu allemaal in de spoel zijn blijven hangen daalt de impedantie van die kabel, waardoor de dempingsfactor verbetert.
Tenslotte is het voordeel van deze schakeling boven een schakeling met alleen buizen dat de elektronen onderweg nog een beetje de kans krijgen af te koelen, waardoor ze niet al te bezweet raken. Behalve dar het puffen van de hitte weer tot een slechter ruisgedrag zou leiden vormen ook de vele spoelen en trafo's in buizenversterkers dan een te grote verleiding. Maar weinig elektronen zullen die kunnen weerstaan, zodat alleen de meest fanatieken de uitgang zullen bereiken en het rendement dus laag zal zijn.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
m.i. is het idee dat je een voorversterking doet met een klein buisje en de eindversterking met de mosfet. Het idee is om op een simpele manier toch iets van het buizengeluid te krijgen.
Over de implementatie en de resultaten daarvan heb ik geen oordeel, daarvoor heb ik niet genoeg ervaring.
Ik weet wel dat een voorversterking met buizen + silicium eindversterker in de gitaarwereld een redelijk effect geeft omdat men daar de specifieke vervorming van een buis gebruikt.
IK mis bij de schakeling nog éen of andere processor om het geluid op te warmen of iets dergelijks ; dan is het echt 100% elektor/elektuur
Of een oude versterker van Radford of Quad nabouwen. Probleem is de UGT die niet te leveren is. Alternatief is dan vervangers of zelf bouwen. Wel een leuk effect, die gloeiende pitten. Niets ten nadele daarvan!
Heb hier 2 mooie Quad II's staan, 15W klasse A, werken perfect.
Maar, de UGT is zeker weten leverbaar, de Quad II wordt immers sinds 2008 weer geproduceerd. En Quad-Musik (Duitsland) heeft alle productiemachines overgenomen van Quad UK, om de oude ESL55 als ook de oude buizenversterkers te kunnen blijven repareren.
Via Quad-Musik kunnen voedingstrafo's, smoorspoelen, UGT's, alle benodigdheden voor alle oude Quad apparatuur gekocht worden.
Als muzikant gebruik ik een VOX versterker voor m'n gitaar en ik zou nooit iets anders meer willen hebben.
Om het heel simpel te houden, een buizenversterker is veel "vriendelijker" bij oversturen.
[Bericht gewijzigd door markce op (40%)]
Blackfin
This is the world we know best, the world of madness
Op 12 januari 2015 08:53:44 schreef RonV:
Toch begrijp ik de kritiek op deze schakeling niet zo goed. Als je er wat langer over nadenkt ontdek je dat hij best slim in elkaar zit.
Ron, je hebt me helemaal om 
Ik heb in het verleden nog wel eens cynisch gereageerd op allerlei verklaringen die mij zijn aangereikt m.b.t. het gebruik van buizenversterkers. Ik neem dat allemaal terug en zal mijn elektronen voortaan de behandeling geven die ze verdienen 
Hallo allemaal,
Ja je hebt gelijk Blackdog!
Ik vraag soms de gekste dingetjes,
Vaak omdat ik het echt ook niet weet!
Maar nu ook omdat ik mij af vroeg, is dit een goeie versterker?
Of is dit voor de show?
Ik dacht zoals eerder geschreven misschien omdat het eerste buisje inderdaad -
Breedbadig als voorversterkertje waarna het op een simpelere manier wat grover naversterkt word.
Om het warme buizen geluid?
Ik heb ook wel eens gelezen alleen al om het effect van het vertraagd opkomen,
De opwarm tijd.
En ja natuurlijk ook de show! (Het gloeiertje!)
Maar nogmaals ik sla er maar een slag naar!
Iedereen de hartelijke groetjes van hier!
Rob.
[Bericht gewijzigd door rob007 op (54%)]
mtb
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476
Hierbij een leuk en compact buizenversterkertje (ca.10W): http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=20212
Met goedkope buizen van €5 en gewone voedingstrafo's en o.a. geschikt voor een UGT van €5!, ook met UL en CFB.
Wil niet lelijk doen maar al bij al denk toch ook niet goedkoop!
Wel leuk trouwens!
Moet wel zeggen dat de mensen op het forum daar erg bekrompen denken!
Ik heb daar eens een vraag gesteld over een modulator,
Ik kreeg gelijk de wind van voren(ik zou geen licentie hebben)enz enz
Maar goed dat was toen.....
Vr Gr Rob.
[Bericht gewijzigd door rob007 op (54%)]