nieuwsgierig waarom?
heeft het een rede dat dit zo gedaan word?
http://vrtp.ru/screenshots/2561_2.GIF
.
ik weet het niet maar als ik zelf iets zou moeten bedenken dan:
zelf dacht ik even aan dat een buis erg breed bandig is qua klank en versterking???
(ik schrijf maar wat?)

VrGr Rob.

Ach, het houd je van de straat. Met drie gewone Si transistors is het beter qua ruis, goedkoper en zuiniger.

Hi Rob, :-)

In mijn ogen een typisch Elektuur prullaria ontwerp...
Die ECC88 is wel lekker breedbandig, maar heb zo'n mijn bedenkingen over hoe de MOSFET wordt aangestuurd.
De lading van de MOSFET kan alleen maar weg door de emittor weerstand R8.
Meer stoom kan weer wel, dus het geheel is nogal asymetrisch wat aansturing van de MOSFET betreft.

En dan nog heb je een hele dikke smoorspoel voor in de drain nodig die niet te snel mag verzadigen.
Gelukkig is er tegenkoppeling, anders was het helemaal dramatisch.

Ik heb geen enkel idee waarom je voor zo'n opbouw kiest.
Er zijn zoveel IC's die een veel beter geluid zullen geven dan deze schakeling.

Gegroet,
Blackdog

Het enige voordeel is, dat de schakeling gloeid :-)

goedkoper en zuiniger is dat zo? en die voeding dan?
er komt denk ik best nog wel een boel zooi bij kijken toch?
.
Let wel Blackdog ik kies niets hoor!
ik was echt alleen maar nieuwsgierig waarom dit zo gedaan werd.
denk misschien klinkt het toch wel goed?
.
echt ik durf niets over dit schema te zeggen,
mijn kennis wat dat aangaat is nul.
maar dacht misschien zit er nog wel wat achter.

voor het gemak zou ik kiezen voor een IC maar moet wel zeggen heb ook een modulator gebouwd met buisjes(EL34 PP) en die klonk als een klok!
(ik had verwacht bij aanschakelen een grote klap maar nee en viel vervolgens van mijn stoel van verbazing)
dus ja daardoor dacht ik misschien wel daarom een buis als eerste.
wat dat betreft ben ik wel een beetje voor buisjes,
maar aan die andere kant hoe gemakkelijk is een IC wel niet!

iedereen nog de beste wensjes en vriendelijke groetjes van hier!
Rob.

Buisje wil nog gloei en is dus per definitie minder rendement dan zand.

De single ended klasse A uitgang verbruikt anders ook zo'n 20 W in rust. Dus dit is meer een kacheltje dan een versterker.

Het lijkt me een typisch elektuur / elektor ontwerp met als doel het gebruiken van een buis en een FET.

Een image search op google komt o.a. hier uit:

http://www.circuitsproject.com/2014/05/hybrid-audio-amplifier-circuit-…

The debate still goes on as to which are better, valves or transistors. We don’t intend to get involved in that argument here. But if you can’t make your mind up, you should try out this simple amplifier.

edit: schakeling 93, blz 128 van de HG 2006

Klopt, het schema is van Frans Janssens – Copyright: Elektor Electronics
http://www.scribd.com/doc/90628005/Hybrid-Amps-Ecc88-Ecc82#scribd

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (30%)]

Op 10 januari 2015 21:16:55 schreef rob007:
goedkoper en zuiniger is dat zo? en die voeding dan?
er komt denk ik best nog wel een boel zooi bij kijken toch?

Nee, juist niet goedkoper en zuiniger. @RAAF12 schrijft:

Op 10 januari 2015 19:53:19 schreef RAAF12:
Met drie gewone Si transistors is het beter qua ruis, goedkoper en zuiniger.

Als demonstratieschakeling vind ik het wel grappig gevonden.
Maar voor de echte buis-aanbidders is het ook weer niets denk ik, want die houden niet van tegenkoppeling - vooral niet zoveel als hier is toegepast.
Je moet de buis wel kunnen hóren, als je daar van houdt.

Hi Heren,

Hi rob007, het is me duidelijk waarom je het vroeg,
je steld hier regelmatig vragen om kennis op te doen, nix mis mee :-)

Klik op de link van joopv, lees de "specificaties"
Ik zeik zowat in mijn broek, van het lachen...

"The distortion rose to as much as 9% for a signal of 20 Hz at 100 mW"
Het neemt daarbij wel 20 Watt aan energie op!!!

Ontworpen door een hersendode aap <= sorry voor mijn "Frans"

Gegroet,
Blackdog

Ik heb toevallig in de kerstvakantie iets met een ECC82 en een IRF510 geknutseld.
Klinkt erg prettig in een HD580.

[edit] Het schema en wat foto's. Het geheel draait op een 12V 1A adapter.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (34%)]

Op 10 januari 2015 23:17:17 schreef blackdog:
Klik op de link van joopv, lees de "specificaties"
Ik zeik zowat in mijn broek, van het lachen...

"The distortion rose to as much as 9% for a signal of 20 Hz at 100 mW"

En waarom zou je in godsnaam een bandbreedte van meer dan 200 kHz willen hebben voor een audio versterker? Het is mij bij Elektuur ontwerpen wel vaker opgevallen dat sommige van hun audio schakelingen absurt hoge bandbreedte hebben. Ik meen me nog een Elektuur microfoonversterker te herinneren met een bandbreedte van 10 MHz. Mij is ooit geleerd dat je de bandbreedte niet groter moet maken dan voor de toepassing nodig is.

Ook het verhaal rondom L1 lijkt meer op een 1 april grap dan een serieus bedoelt ontwerp.

Het is ook een groot voordeel dat je drie voedingsspanningen gebruikt, waarvan eentje ietwat exotisch. En dan ook nog gloeidraadvoeding, het kan niet op.

Ongeveer het max aantal valkuilen dat je in een versterker kwijt kunt. Moet een grap zijn.

Er zit een buis in, en het staat in klasse A, en voor bepaalde groepen mensen maakt het dat interessant. "Audiofielen" ( :) ) en buizenliefhebbers bijvoorbeeld.

Ik vind het wel een aardige combinatie van techniek.

Hi,

Er zit een buis in, en het staat in klasse A, en voor bepaalde groepen mensen maakt het dat interessant. "Audiofielen" ( :) ) en buizenliefhebbers bijvoorbeeld.

Je omschrijft het volgens mij mooi en goed, deze mensen zijn met alles bezich behalve met natuurgetrouw geluid en wat denk je, dat mag allemaal.
Ik heb een naam voor dat soort mensen...

Als je kijkt naar de opbouw, wat je er voor moet kopen, wat het energie verbruik is, de vervorming Brrr... enz, enz.
Dan begrijp je best wel, dat ik die mensen een bepaalde naam geef...

Om het een en ander in perspectief te zetten, ik heb een jaar of 15 met een zelf ontworpen/gebouwde buizen voorversterker gespeeld.
En deze werkt nog steeds, maar gebruik hem echter niet meer.
http://www.bramcam.nl/Amp/002-Tube-Preamp.JPG

En de binnen zijde.
http://www.bramcam.nl/Amp/003-Tube-Preamp.JPG

Ik heb niets tegen buizenversterkers ;-)

Gegroet,
Blackdog

Ik ook niet dat soort oude techniek heeft zijn charmes (gehad).

Dat het meer ruist en bromt (MC, MD pre-amp) en met een UGT ertussen meer vervorming/faseproblemen dan bij silicium versterkers introduceert, is blijkbaar niet van belang bij buizen'liefhebbers'
Gloeiende pitjes staan wel leuk, nostalgisch en interessant voor het 'bezoek' en er kunnen interessante indianen verhalen omheen gesponnen worden.

Er zit een hele mooie dubbeltriode in, dan een platte emittervolger als buffer en dan een schakel-fet met drainspoel als uitgang.
Voor wat vermogen zou ik een klasse-B eindtrap toevoegen, wel alles binnen een tegenkoppeling...

Kijk eens in een "Audio en Techniek" van 20 jaar terug hoe je hier wel iets leuks van maakt.

Of een oude versterker van Radford of Quad nabouwen. Probleem is de UGT die niet te leveren is. Alternatief is dan vervangers of zelf bouwen. Wel een leuk effect, die gloeiende pitten. Niets ten nadele daarvan!

Wie bouwt eens een knappe transistorversterker met een paar decoratief gloeiende buizen (behalve de gloeidraad uiteraard verder niets aangesloten) er bovenop? Ik ben benieuwd naar de luisterervaringen van de buizenaudiofielen! ;-)

Denk eens aan al die wijnkenners die als de wijn in identieke flessen wordt gegoten ineens het verschil tussen dure chateaus en huiswijnen van een paar euro niet meer proeven... Suggestie doet een hoop met mensen.

Goede tweety toaster,
harmonics genoeg.

Misschien leuk gitaarversterkertje of zo.

Door de punt achteraan doet jouw link het niet hugo welter

net zoiets als die twee jongens die laatst op een cateringsbeurs hun zo genaamde exclusive hapjes uitdeelden maar die eigelijk gewoon bij de mac vandaan kwamen ronv

[Bericht gewijzigd door Bruce_1993 op (59%)]

Op 11 januari 2015 17:17:07 schreef Hugo Welther:
Ik heb nog een Williamson met KT66's en 6SN7's staan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Williamson_amplifier.

Mooi spul! btw, link is zonder punt erachter. Williamson was toch wel een van de eerste Hi-Fi pioneers in de wereld.
http://en.wikipedia.org/wiki/Williamson_amplifier

Ik ben absoluut geen 'audiofiel' en mijn versterkertje thuis is nog steeds mijn oude Technics van 20 jaar geleden.
Maar toch is er een significant verschil tussen transistor- of buizenversterker.
Als muzikant gebruik ik een VOX versterker voor m'n gitaar en ik zou nooit iets anders meer willen hebben.
Wellicht heeft het ook wel met aanpassing van de ingang te maken of iets dergelijks maar het geluid is zonder meer beter dan een transistorbak.
Het extra gewicht meezeulen neem ik er voor lief bij ;-)