Hallo
ik heb een vraag over de aansluiting van een mengpaneel ( d&r Lyra ) radio broadcasting
Ik wil er binnenkort 1 of meerdere cd spelers op aansluiten alleen er zitten een Sub-D 9 pins aansluitingen op de mengtafel .
Mijn cd speler heeft tulp aansluiting ( rood / Wit
Nu staat er in de beschrijving van d sub -D het volgende

STEREO input :
pin 1 - Left +
pin 6 - left -
Pin 2 - Gnd
pin 7 - Right +
pin 3 - Right -
pin 8 - GND
pin 4 - GPO A
Pin 9 - GPO B

Nu heb ik een tulp kabel opengemaakt en daar zit 2 aderig rood met koperdraadje en de andere kabel wit met koperdraadje
moet ik deze aansluiten op pin 1 en 2 en de andere op 7 en pin 8 ?
waarvoor dient die - (pin 6 en pin 3) in dit geval ?
de GPO aansluiting op de sub-D is neem ik aan voor o.a faderstart ?
Alvast bedankt voor de reacties .
Richard

http://www.circuitsonline.net/forum/file/1246/forum-post

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (4%)]

Als je aansluiting 1,2,3 en 4 gebruikt

je moet EERST van je tulp een gebalanceerd signaal maken.
dan heb je ineens 3 draden per kant ipv de 2 die je nu hebt met je tulp.

Vervolgens verbind je

de 3 van de rode (rechter kant) op respectievelijk pin7, pin3 en 8. de buitenmantel mag je volgens mij direct doorverbinden zo naar pin 8 al en je KUNT proberen of je misschien de binnenkant op pin 7 kunt hangen dat het werkt, maar ik denk het niet.

de 3 van de witte (linker kant) op respectievelijk pin1, pin6 en 2. de buitenmantel mag je volgens mij direct doorverbinden zo naar pin 2 al en je KUNT proberen of je misschien de binnenkant op pin 1 kunt hangen.

Even een kleine aanvulling: Je hoeft van het CD signaal niet een balanced signaal te maken (hoe zou je dat doen en waarom??):

verbind de negatief van Links (pin 6) met de Aarde (pin 2).
verbind de koperdraad van CD Links (waarin het witte draadje zit) met pin 6 (en dus ook met pin 2)
verbind het witte draadje met pin 1.

Voor het andere kanaal, rechts dus, op gelijke wijze, maar daar kom je nu zelf wel uit.

Op deze wijze heb je van een balanced in, een unbalanced in gemaakt.

Waarom kan je niet gewoon :

Links+ wit = 1
Links- blanco = 6

Rechts+ rood = 7
Rechts- blanco = 3

En om groundloops te voorkomen bewust niets aan GND hangen

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (22%)]

Je weet niet wat de CM impedantie zal zijn, het CM ingangsbereik (opamp of trafo) noch de interferentie-stroom die er door zal willen lopen.
Nu zijn alle gewone CD spelers dubbel-geïsoleerd, maar stel dat je er met een lange kabel een wat prikkelbare PC aan wilt hangen, dan wordt het interessanter. Onderstaande de standaard oplossing;

De beste methode is de gehele bekabeling gewoon sy te laten en dicht op de bron een sy aansluiting te maken. Het shield gaat daar aan de metalen kast van de bron, de live aan het signaal en de return aan de return (afscherming bij RCA ). B.v. uit te voeren als twee RCA connectoren waar een korte extra draad+soldeeroogje uit komt voor het shield. Dat is beter dan het shield in de RCA aan de return te knopen.
Heb je last van interferentie dan kun je ter verbetering in de return een stopweerstand plaatsen gelijk aan de uitgangsimpedantie van de bron.
Is dat nog niet afdoende dan is een modificatie naar impedantie gebalanceerde outputs gepast. Dat kan als het level wel voldoende is passief, je pakt als referentie voor de return de gnd (of referentie, als die anders is) van de laatste trap en kopiëerd alle uitgangscomponenten (in het algemeen: koppel-C, zijn laadweerstand en R) in de live vanaf dat punt exact in de return. Het shield gaat op de (XLR-) connector met een zo kort mogelijke verbinding aan de kast. Moet er echt +4 dB(u) uit komen en werkt alles op de standaard opampspanningen dan is een actief uitgangstrapje dat een symmetrisch signaal geeft de weg om te gaan.

Hoe de interferentie uitpakt hangt van de CM imp. van de ingang en de uitgangsimp van de bron af, de vierde R in de brug is die stopweerstand, als je hem weg laat ( 0 ohm) haal je bij tien k cm ingangsimp en 100 ohm uit nog een 40 dB reductie, in het algemeen is dat wel afdoende.

Iedereen bedankt voor de snelle reacties !
ik heb het inmiddels al gedaan op de manier van Henk
en het werkt goed tot nu toe .

Het solderen is niet zo mijn ding , is er iemand in de buurt van Haarlem
die dit tegen vergoeding kan doen want heb nog een aantal sub-D kabels
die gedaan moeten worden binnenkort .
Richard