NAD T753 gaat niet meer aan

Goedenavond,

Ik heb hier een NAD T753 met een probleem. Eerst was het probleem als ik hem aan wil doen dan blijft er 1 of meerdere relais klikken. Maar verder niets.

Nu stond hij al een tijdje op de wachtlijst voor eventuele reparatie tot ik er vanavond weer tegen aan liep. Wederom weer spanning erop en het bedienen van de power on knop geeft totaal geen resultaat. Ik hoor geen relais meer klikken. Power led blijft ook uit.

Dus schema zoeken op inet, en ook gevonden:
http://www.scribd.com/doc/156128911/Nad-t753-Sch

Kap open en eerste check is de zekeringen bij de power supply, deze zijn ok (zou ook te makkelijk zijn geweest natuurlijk...)

Nu ben ik begonnen bij de power supply (stand by) board. (Pagina 31 van de pdf).

Als ik van connector J753A de spanningen meet.

Pin 1 moet zijn 13V ik meet 10.3V
Pin 2 moet zijn 12.3v ik meet 11.2V
Pin 3 Power on blijft in alle gevallen 1V (On knop bediend en niet bediend
Pin 4 DGND dus alle bovenstaande waarden zijn met deze gnd gemeten.

Het relais M751 gaat niet aan dus er komt ook geen spanning op de hoofdtrafo.

Wat is nu het handigst om verder te gaan?

Niemand die me opweg wil c.q. kan helpen???

maartenbakker

Golden Member

Soms sneeuwt een enkel berichtje wel eens onder.

Schema voor degenen die het graag zonder al te veel omhaal downloaden ook te vinden met zoekterm nad t753 op elektrotanya.com

Ik verwacht rotte elco's in de standbyvoeding. Al eens geprobeerd wat voor spanningen eruit komen als je dat gedeelte en/of de frontprint warmstookt met de haardroger?

Aparte constructie. De +13, afgevlakt met 4,7u. wordt wellicht gebruikt om de netspanning te detecteren. Aan +12,3 hangt een 4700u elco die kennelijk op de bedieningsprint zit. Waarom daar een 1N4148 tussen hangt inplaats van een zwaardere diode, is me een raadsel.

Wat ik even niet snap is hoe het front voeding krijgt als de +5 (die uit het hoofdgedeelte van de voeding komt) er niet is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op blz 43 van de manual die ik van elektro tanya gedownload heb staat de 5volt stabilisator u704 daar zou je eens op kunnen meten ik vermoed dat er vanuit de displayprint een 12 v verbinding in naar de hoofdprint waar de stabilisator op zit is.

http://elektrotanya.com/?q=showresult&what=t753&kategoria=&amp…

Misschien zit hij gewoon los in het soldeer.

Johan

Ik weet dat deze discussie allang verouderd is, wil er toch even aan toevoegen dat normaal op pin 3 een spanning van 4,87v staat.

tenminste bij de mijne wel

Ik heb ook de NAD T 753 gerepareerd eerst geen geluid slechte elco,s vervangen.

En vond op de bodem print D717 5,1 v zener diode defect en had kortsluiting.
En ook kan D 701 of D 702 1N 4004 diode defect zijn dat het ook gehad.

En ook kan de pootjes van de spanning regelaars los in de tin zitten.
Geeft de stand by trafo aan de uitgang kant wel 13v - 14 vlot naar de 4 diodes 1N 4004.

Dit heb ik bij een ander type versterker gehad een nieuwe stand by trafo erin weer oke.

Bandje 66.