beste,

ik ben van plan om een zelf een sturing te maken voor een unipolar stappenmotor.

In de afbeelding hieronder kan je mijn schema zien voor de sturing van 1 spoel.

als de pnp in geleiding staat deelt de spanningsdeler onder de bc557 de spanning door 2 en staat er een spanning van ongeveer 15V op de gate van de irf530.
staat de pnp in sper trekt de 10k weerstand de gate naar GND

enkele gevens over de irf530:

RDS(on) VGS = 10 V, 0.16 Ohm
VDS= 100V
VGS= ± 20V max
VGS(th)= 2.0 - 4.0 V

Mijn vraag is of dit een correcte aansturing is van de fet irf530

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/irf530.png

Alvast bedankt.

Twee opmerkingen:

De serie weerstanden naar de gate zijn nogal hoog ohmig. Vaak zijn die vele malen lager ivm de (grote) gate capaciteit van power fets.
Helaas als je de weerstanden lager maakt gaat er nogal meer vermogen in zitten. Misschien toch een lagere drive spanning maken/gebruiken en een speciale push-pull driver gebruiken? Is afhankelijk hoe snel het eea moet zijn.

Je hebt de configuratie zo gemaakt dat een hoog signaal de gate drived. Als een microcontroller opstart komt over het algemeen op met een pullup enabled en alle pinnen inputs. Je fet zal dus vol open gestuurd worden direct na de reset, tot je programma de pin programmeerd. Als je programma om een of andere manier niet opstart (of tijdens debuggen van de sofware) zal de motor volgas gaan draaien. Dit is niet zo heel handig.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]

Die schakeling is inderdaad safe wat betreft het uC opstart gedag.

Een ook de drive power zie er prima uit.

De voeding van het driver circuit moet wel lager zijn dan de Vgs max.
Dus Q1/R1 moeten op een spanning lager dan 20V gezet worden.

De stappenmotor (zit op de plaats van R4) mag wel op een hogere spanning.

Het aansturen van de gate met grote stromen is nodig als de RC van de gate capaciteit en z'n gate weerstand vormen aanneemt dat het een probleem wordt. Als je op 300Hz een stappenmotor gaat aansturen is dat niet het geval.

Ik hou van eenvoud. microcontroller <-> (evt. weerstand) <-> gate.

Een mosfet kiezen die bij de gate spanning van je microcontroller de stroom van de motor aankan. Klaar is kees!

De "motor spanning door twee delen" truuk in het eerste schema vind ik een beetje raar. Dat zou ik doen als je motorspanning boven de 20V uit gaat komen. Is dat zo?

In plaats van 7 componenten om discreet een fet-driver te maken, zou mijn voorkeur al snel uitgaan naar... een fet-driver. Een SO8 stuurt dan twee fets. Makkelijk toch?

Natuurlijk; als je met een logic-level MOSFET weg kunt komen, is dat een eenvoudige oplossing, maar dat gaat alleen als die microcontroller op 5V werkt, wat inmiddels toch antieke techniek is. Vrijwel alle moderne microcontrollers werken op 3.3V, enik ken eigenlijk geen power MOSFETs die daar genoegen mee nemen. Een echte gate driver kan natuurlijk ook, maar deze vind ik uit didactisch oogpunt eigenlijk beter.

Voor echt hoge frequenties (meer dan een tiental kHz) moet je Q3 eigenlijk vervangen door een kleine N-channel MOSFET, omdat deze npn transistor te lang werk heeft om vanuit verzadiging te gaan sperren.

Tot ongeveer 1A gebruik ik de TSM2314. Is helaas maar 20V. Volgens mij zijn er best andere te vinden als je andere eisen hebt. (> 20V spoelspanning is in dit project trouwens ook al "raar")

is dit geen sturing voor een P channel mosfet?
ik zoek een sturing voor een N channel fet

Met een N channel fet zal deze met dit schema in geleiding gaan,
tenzij ik Q1 en Q2 van plaats wissel. juist ?

[Bericht gewijzigd door skywalker1 op (39%)]

Waarom pak je niet gewoon een IR4427, dat is toch veel simpeler.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

Hmm, geen idee waarom ik daar ooit een P-channel in getekend heb; dat zou ook nooit werken zo, het zou kunnen als high-side switch, maar dan moet de source gewoon aan de voeding.

Ik had hem bedoeld voor N-channel MOSFETs, en ja, een hoog signaal op de ingang (knooppunt van R2 en R3) zet de MOSFET uit, en een laag signaal zet hem aan. Ik zet R3 dan ook meestal naar de 3.3V of 5V voeding, zodat de MOSFET uit gaat als er geen extern signaal aanwezig is. De inverterende werking kun je in een microcontroller toch eenvoudig omkeren.

Een IR4427 kan natuurlijk ook, als je dit hebt. Het leuke van dit schema vind ik juist dat je het helemaal van generieke componenten kunt maken, maar het is natuurlijk wel iets complexer om te bouwen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (16%)]