Blunders in datasheets.

20, 30, 45, 60 of 100mm, afhankelijk van het type dat je bestelt. Staat toch ook netjes boven de afbeeldingen.

De zinloosheid des levens is nog geen rechtvaardiging voor sisyphusarbeid.

ok. Blunder van ondergetekende dan. Ik had alleen het "20 mm travel" plaatje gezien. Degene die ik gekegen heb, heeft ongeveer 30mm travel, dus dan zal ik wel een 30mm-travel-ding gekocht hebben. Ik was op zoek naar een ding wat 35mm lang was en zag kwa lengte die 35 staan (achteraf dus voor het 20mm-travel-exemplaar). Ik zal wel een maatje groter gekregen hebben.

Anyway. We hebben hier op CO toch regelmatig van die gasten die vragen of ze met een potmeter een led-lamp kunnen dimmen? Blijkt dat ie daarvoor is. (mij is gevraagd: Heb je zo'n schuifpot?, waarop ik aardig ben en het ding probeer te bestellen. Later hoor ik dus waar ie voor is....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Special Member

Is een NSFW chip in een servicemanual ook een blunder in een datasheet of hoort dit meer in de grappige sectie thuis?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Blunder: De twee pijlen tussen het dataregister en shiftregister staan alletwee verkeerdom. En nog eentje.

zelf kijken, p691.

[Bericht gewijzigd door rew op 1 augustus 2019 15:55:16 (46%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Op 20 maart 2019 01:15:54 schreef maartenbakker:
Is een NSFW chip in een servicemanual ook een blunder in een datasheet of hoort dit meer in de grappige sectie thuis?

Wat laat, maar toch:

Geen idee, maar als je een anal filter gebruikt lijkt me de aanwezigheid van interpol niet handig, dus die er eerst uitfilteren...

Ik hou van afko's, vooral als die verkeerd zijn...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 1 augustus 2019 15:50:43 schreef rew:
Blunder: De twee pijlen tussen het dataregister en shiftregister staan alletwee verkeerdom. En nog eentje.
[bijlage]
zelf kijken, p691.

Moet de data niet eerst naar binnen ge-shift worden en dan naar het dataregister gekopieerd? Maar dan staan de registers verkeerd om, maar de pijlen goed... Dus ik ziet ' m niet...

Also, waar je naar linkt is figuur 245, dus waarschijnlijk een andere revisie datasheet dan je screenshot.

Maargoed, zo' n usart is wel handig om allerlei shit mee te versturen en ontvangen, natuurlijk :P (EDIT: Ik snapte 'm toen ik 'm 14 maanden later teruglas niet gelijk, dus toelichting: kijk in het plaatje. Shift register zonder f.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Op 1 augustus 2019 21:43:23 schreef Lucky Luke:
...wel handig om allerlei shit mee te versturen en ontvangen, natuurlijk :P

Versturen kennelijk wel, maar of ontvangen ook gaat? :-)

Het is geen blunder, maar wel in een datasheet en waarschijnlijk beter passend in dit topic dan om er een nieuw voor te starten*:

De hardware manual van de RX210B staat vol met dit soort zinnen:

Transcript voor degenen met een schermlezer:
Een flowchart met als toelichting bij 1 van de stappen: "This step is not necessary for the time-setting procedure because a RTC software reset is executed in the clock setting procedure of the initial settings for the power supply". De toelichting is geel gemarkeerd met enige vraagtekens in de kantlijn.

(markering mijnerzijds en niet aanweizg in oorspronkelijke datasheet. Bladzij 909 overigens).

Meestal kom ik er wel uit. Deze ook: Je doet die stap van die flowchart al bij initialisatie / opstarten / aanzetten (da's een flowchart 1 of 2 bladzijden eerder) en kunt 'm dus hier overslaan.

De RTC is dan nog relatief simpel, maar in complexer delen van de datasheet staan ook dergelijke zinnen.

Het lijkt af en toe gewoon vertaald door iemand anders dan de oorspronkelijke schrijver, onder tijdsdruk.
(Meestal is het gewoon een leuk puzzeltje, maar soms ietwat onduidelijk en dat is niet altijd handig).

*)Misschien loopt er al iets in de koffiekorner?

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Op magische wijze verzint de eerste led ineens 8 bits d'r bij....

Het ding heet tx1812 en is "compatible" met de WS2812.

[Bericht gewijzigd door rew op 3 november 2020 14:28:08 (25%)]

fatbeard

Honourable Member

Die tijd tussen de frames is ook best wel knap: 80µm.
Licht doet daar 27ps over...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 3 november 2020 15:21:37 schreef fatbeard:
Licht doet daar 27ps over...

Als een ns 0.3 meter is (die weet ik uit m'n hoofd) dan is een enkele ps dus 0.3mm 80µm moet dus minder dan 1ps zijn. Ik kom op 0.26 ps, oftewel 260fs. Maar goed.... Nog een blunder die ik niet gezien had en perongeluk meegeknipt had uit het datasheet....

KGE

Golden Member

Op 20 maart 2019 01:15:54 schreef maartenbakker:

Ach INTERPOL houdt de boel wel in de gaten.... :+

fatbeard

Honourable Member

Op 3 november 2020 18:54:55 schreef rew:
Als een ns 0.3 meter is (die weet ik uit m'n hoofd) dan is een enkele ps dus 0.3mm 80µm moet dus minder dan 1ps zijn. Ik kom op 0.26 ps, oftewel 260fs.
...

Tja, ik had op mijn calculator 2.6E-13 staan en schoof dus de komma de verkeerde kant op... :o Gebeurt me helaas wel vaker de laatste tijd.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik ken het probleem inmiddels ook :).
Misschien heeft je rekenmachine ook een mode 'ENG'. Dat werkt net als SCI, alleen zijn de machten van tien zelf altijd veelvouden van drie. Dan had je dus 266E-15 gezien en je hoogstwaarschijnlijk niet vergist.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Na haloween helaas kan je je samsung INR18650-32E niet meer gebruiken:

Edit: Ik weet nu pas, 6 uur later wat er had moeten staan.

[Bericht gewijzigd door rew op 4 november 2020 20:04:59 (26%)]

hennep

Golden Member

De situatie: In een defecte inverter zit een SPI eeprom die na een paar jaar niets meer doet.

Er zijn veel versies van dit chipje in omloop:
http://search.datasheetcatalog.net/key/M95160-R

Een versie van de datasheet geeft een spanning in het bereik 1.8V - 5.5V een andere geeft als bereik 1.8V - 3.6V

De spanning is gemeten, chip werkt op 5V. Zou zo'n 3.6V chip het een paar jaar kunnen volhouden op 5V?

EDIT: Om het "blunders topic" niet te vervuilen, mijn reactie op hieronder in en apart topic

Dus er zat een R versie in, dat is inderdaad behoorlijk slordig. Een wonder dat het nog werkt. Als ik het vragen mag: Welk merk was dat?

Ik heb ook wel eens een tantaal verkeerdom in een print zien zitten, heeft het ook minimaal 5-6 jaar gedaan voor het fataal mis ging.

Eigelijk zou dit ook in het topic "Engineering blunders" thuis kunnen horen. https://www.circuitsonline.net/forum/view/128913/last

-edit-
Staat er een revisie in die beide datasheets?

De ene is preliminary datasheet (1.8-3V6) de andere production (1.8-5V5).
Dus ik zou zeggen: niks aan de hand zou moeten werken.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Dit komt uit een datasheet van een 2x16 char display, wat denk je hier van:

Knap dat je zo je contrast in kunt stellen.

Voor het geval je het niet weet: De pot moet tussen GND en 5V met de loper op VSS.

Verder: de gewenste afstelling is afhankelijk van de voedingsspanning, afregelen op 1 voeding gebruiken op een andere is niet verstandig. En: PWM werkt prima.

Zo kun je de Vo indirect regelen op een negatieve spannning.
De spec van het display is totaal niet duidelijk.
In de spec staat:

Vdd-V0 = 4.4 - 4.8V (dus 0.6-0.2V positief tov GND)

In het rechter tekeningetje staat -8 ... +2V raar?
En met een pot zoals jij voorsteld is kan de Vo alleen maar negatief worden.

Kortom zal de boel op een breadboard moeten zetten om te kijken wat het nu echt moet zijn.
En ik heb temp compensatie nodig dus moet ik waarschijnlijk -2 .. +2 V gaan maken oid.

Jochem

Golden Member

Als je zo'n display met 5V voedt is 0V doorgaans wel genoeg als onderste bereik. Op 3.3V doet zo'n ding het ook nog prima maar moet je Vo negatief worden tov ground.

Tip: een kleine (negatieve) charge pump, omdat je met zo'n display toch altijd wel een uC er naast hebt zitten die wel een klapperend signaaltje kan maken. En op die manier kun je je temperatuurcompensatie ook gelijk automatiseren.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Ik zei (in een ander topic) dat chinezen meer dan wij problemen hadden met het zien van de volgorde van westerse letters.

Hier een voorbeeld:

Wat doet BVAT?

fatbeard

Honourable Member

hennep

Golden Member

Is dat Boltage van de Vatterijen of gewoon een typefoutje.
Als we ieder typefoutje hier willen melden dan hebben we een dagtaak :-)

hennep

Golden Member

verkeerde edit knop

[Bericht gewijzigd door hennep op 9 januari 2021 18:42:13 (88%)]