Ik weet niet goed hoe ik hierop moet zoeken.
In mijn auto heb ik een paar RCA aansluitingen voor audio, en enkele hebben een slechte verbinding. Door trilling tijdens het rijden, of gewoon wikkelen aan de kabel die aan een chassis hangt, krijg ik serieuze storing of valt het signaal zelf weg.
1 vrouwelijke RCA connector op chassis lijkt de grootste storing te zijn. Deze is een goede metalen vergulde connector, zoals deze http://www.gotron.be/rca-gold-chassis-yellow.html . Los van het feit dat ik deze connector best vervang: hoe is het mogelijk om RCA verbindingen enigszins te verbeteren, of deze zelfs vast te klemmen?
Ik denk dat ik met een plastieken spanbandje niet genoeg kan klemmen. Metalen darmklemmen zijn te breed en passen niet.
MGP
LDmicro user.
Die kun je niet opspannen.
Vervangen door kwaliteitsonderdelen en misschien de aangesloten kabel vastleggen.
Het zou mij verwonderen dat die connectors slecht contact maken, omdat ze een heel groot contactoppervlak hebben, misschien zit er vuiligheid of olie aan, of is de kabel onderbroken.
Hmm, goed. Ik zal de kabels vastleggen om speling daarop te vermijden.
Ik merkte wel op, dat bij vrouwelijke connectors de interne huls (voor het signaal) wel eens los kan komen te zitten, wanneer het plastiek van de connector te warm wordt bij het solderen.
[Bericht gewijzigd door Teus op (13%)]
De boel kapotstoken gebeurd meestal als de bout niet heet genoeg is of te weinig thermische massa heeft. Je bent dan te lang aan het verhitten.
Een duurdere/betere (kunststof)connector krijg je zo ook stuk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat de metalen centerbus van de female connector los zit is niet de oorzaak, dat hoort zo.
Meestal komt het doordat de centerbus van de female, of de buitenbus van de male van bedenkelijk metaal zijn gemaakt, wat niet genoeg veerkracht heeft.
Zeker in bewegende (zoals automotive) toepassingen 'lubbert' de boel dan op den duur uit, en maakt geen betrouwbaar contact meer.
Alles wat geel blinkt is nog geen goud
wat sommige merken daar voor rotzooi voor gebruiken weet ik niet, maar goed geleiden doet het niet. Met een paar goede Neutrik's kom je een heel eind.
De Neutrik RCA welke Shiptronic hierboven post, is perfect en trilt niet los. Kost wel een paar euro.
Gebruik ze zelf ook.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
De Neutrik NYS373 budget connectortjes vond ik ook best goed, Chinees, ik meen dat ze nu onder een andere naam verkocht worden. In een vorige baan heel veel kabels mee gemaakt voor Hifi en ook wel video, gebruiksvriendelijk, spotgoedkoop en weinig problemen.
Verder, voor serieuze toepassingen onder wat moeilijke omstandigheden nooit RCA gebruiken.
XLR is de standaard voor audio. Mechanisch veel beter en je kunt ook als het asy is de vereffening/afscherming en audio return zo veel mogelijk gescheiden houden. Als er geen ruimte is voor een connector zou je een stevige wartel met knikbescherming kunnen plaatsen met daardoor een stukje kabel met een kabeldeel.
Ja, ik heb XLR lopen. Er loopt RCA van de radio en GSM naar elk hun eigen ground loop isolator, en dan naar doosje A met passieve mixer, lowpass filter en XLR uitgang. De XLR ontvanger (doos B) heeft dan weer RCA aansluitingen voor de laatse meter tot aan de versterker.
Vergrendelbare RCA pluggen ken ik nog niet. Lijkt me iets goed. Moet ik wel alle gaan ombouwen.
In de doos A zou ik beter de ground loop isolators inbouwen. Spaart ruimte, en een hoop RCA tussenstukken.
Ik dénk dat mijn RCA connectors van Neutrik zijn. Niet 100% zeker.
Hoe kan ik zien of een mannelijke of vrouwelijke RCA connector brak is?
Zeker de vrouwelijke connectors op chassis, die warm geworden zijn.
Testen met een andere kabel. Vaak zit het chassideel bij dit soort problemen los in de print, even doorsolderen helpt dan.
Dat daadwerkelijk de connector of het kabeldeel zelf inwendig stuk is zie je ook bij RCA minder vaak.
TinusTech
Golden Member
Mijn ervaring is dat in de meeste gevallen niet de plug het probleem is, maar het kleine stukje kabel erachter. Dat zit vaak in een bocht en is voortdurend onderhevig aan kracht of trilling. Bij twijfel kort ik altijd de kabel 10 cm. in en soldeer de plug opnieuw.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Er zijn wel RCA pluggen die je vast op het chassisdeel kan klemmen. Je steekt de plug in het chassisdeel en draait daarna de buitenhuls van de plug vast. Je klemt dan de massaring aan het chassisdeel vast. Trek je vrijwel niet meer los.
joopv
Golden Member
Op 22 januari 2015 20:15:57 schreef Teus:
Hoe kan ik zien of een mannelijke of vrouwelijke RCA connector brak is? .
Een connector waarbij de signaalpin eerder contact maakt dan de massalijn is al op de ontwerptafel brak.
KILLorBE
My Imaginary Friend Thinks You Have Serious Mental Problems
Op 22 januari 2015 19:51:37 schreef Aart:
De Neutrik NYS373 budget connectortjes vond ik ook best goed, Chinees, ik meen dat ze nu onder een andere naam verkocht worden.
Yongsheng waarschijnlijk, mogelijk hetzelfde typenummer zonder N, REAN is ook zoiets, meen dat beide uit de Ningbo Neutrik fabriek komen.
Op 22 januari 2015 20:15:57 schreef Teus:
Vergrendelbare RCA pluggen ken ik nog niet. Lijkt me iets goed. Moet ik wel alle gaan ombouwen.
Paar voorbeelden:
De eerste lijken op Furutech FP-110, maar voor de Furutech betaal je bijna 10x zoveel.
http://www.ebay.nl/itm/4pcs-copper-gold-plated-Locking-RCA-Plugs-Conne…
http://www.ebay.nl/itm/2pcs-Gold-plated-RCA-Plug-Male-Screw-Locking-tu…
Als je liever een "echt" merk wilt dan zou je bv naar WBT, Canare en Furutech kunnen kijken, maar die zijn wel iets duurder.
Hmmmm. De chassis connector is vrouwelijk, en hangt gewoon een draad aan. Zit niet op print.
De kabels zelf zijn commercieel, die heb ik niet zelf gesoldeerd.