QUAD 303 Renovatie...

blackdog

Golden Member

Hi!

Weer eens een renovatie project van mij, op het gebied van audio.
Tijdens het opruimen kwam er een QUAD 303 weer te voorschijn, die een klant een jaar of 14 geleden had achter gelaten.
Deze was in niet zo goede staat :-)

Ik dacht toen ik hem weer zag: het grijze archief in... of eens kijken wat ik er van kan maken zodat hij beter wordt dan hij ooit geweest is.
De laatste gedachte won het...

Als eerste wat wezen rondkijken met Google wat de stand van zaken is betreffende deze eindversterker.
Je wordt zowat besprongen door de vele sites die allerlij "upgrade" pakketten aanbieden.
Natuurlijk met heel veel blah, blah er bij, van hun modificaties.
( uhm, ik ga hier waarschijnlijk het zelfde doen *grin* )
Alleen ga ik er geen geld aan verdienen.

Als eerste een setje printen besteld via Marktplaats.
Deze zien er redelijk uit en bieden meerdere opties voor aanpassingen.
De verkoper heeft geen idee waar ik het over heb, als ik hem naar de opties vraag,
zoals een tekening betreffende de componenten met bijbehorende schema.

Ik denk dat de verkoper deze printen zelf ergens inkoop, en deze weer verkoopt op Marktplaats.
Dat maakt mij verder geen hol uit dat hij er wat aan verdiend, ik had ze snel in huis.
Maar geen enkele info geven over de print layout vind ik minder fideel van de verkoper...

Maar goed, dat betekend dat ik zelf met papier en potlood aan de slag moet,
om de configuratie rond de eindtransistoren uit te gaan tekenen,
en dat kost tijd, hiervan is niet zo veel beschikbaar, op het moment.

Het gaat er om, dat ik een symetrische schakeling wil hebben,i.p.v. Quasi-Complementary output stage
en dat kan waarschijnlijk vrij simpel met deze print.
Waar heb ik het nu over, de orginele schakeling werkt met zoiets als 2N3055 als transistoren of variaties er op.
Dat houd in dat voor beide zijden een NPN transisor (2N3055) gebruikt wordt i.p.v. een NPN/PNP.
Er waren tijdens de ontwikkeling van deze versterker geen goede betaalbare PNP transistoren te koop.

Ik ga er de MJ15003 en de MJ15004 in plaatsen daar ik er hiervan nog genoeg heb liggen.
Deze transistoren zijn degelijker en hebben een grotere bandbreedte,
zonder dat dit direct tot generatie verschijnselen zal gaan leiden.

Ook de stuur transitoren pas ik waarschijnlijk aan, welk paartje weet ik nog niet,
ik heb hier verschillende typen op voorraad.

Op de onderstaande website kan je lezen hoe de ombouw betreffende de eindtransistoren werkt.
http://www.net-audio.co.uk/quad303upgrade.html

De man is een beetje onvoorzichtig betreffende de manier van het opvoeren van de maximale stroom door de eindtrasistoren.
Ik ga één extra diode plaatsen voor wat meer stroom, maar twee extra diodes is ook wat veel voor de MJ15003/MJ15004.
Hij houd duidelijk geen rekening met de SOA!, te weinig marge in mijn ogen.

Verder ga ik de bedrading op een ande manier doen.
Daar wordt erg weinig over uitgelegt, men heeft het liever op al die websites, over de gouden conectoren die ze gebruiken...
Kijk op de website die ik voorstelde, hoe de bedrading van de luidsprekers wordt samengebonden met de ingangs bedrading, Brr...
In mijn 303 zit het grotendeel "vrij"en een klein stukje samen, ook heb ik afgeschermde kabel er in zitten.

Genoeg gebaseld, plaatjes tijd!

De onderzijde met een beetje geblakerde voedingsprint.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-01.png

Zij aanzicht-1.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-02.png

Bovenaanzicht
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-03.png

De trafo ziet er een beetje raar uit, maar is verder nog goed.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-04.png

De twee oude versterker printjes, bagger kwaliteit onderdelen, daar staat Quad bekend om...
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-06.png

Overzicht van de onderzijde.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-07.png

De nieuwe printjes, nog niet helemaal bestukt.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-08.png

De verse Elco's, allen zijn 4700uF 100V, de bedrading rond de Elco's gaat ook worden aangepast.
Dit om het EM veld van de piekstromen door de bedrading bij de gevoelige delen van de versterker vandaan te houden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-09.png

Later meer, als ik weer wat getest hebt.
Als er iemand iets weet over de printjes die ik nu gebruik, dan hoor ik dat graag.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Als je naar een volledig complementaire uitgang wilt heb je toch ook een symmetrische voeding? En dan kan je uitgangselco er ook uit....

Of wil je alleen de "quasi PNP" uit de originele 303 vervangen door een echte PNP?

Als 303-34 bezitter blijf ik dit draadje belangstellend volgen ;-)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
blackdog

Golden Member

Hi FastFolkers,

Als je met symetrische voeding wilt gaan werken, moeteen flink deel van de schakeling worden omgegooit.
Dat ga ik niet doen, alleen de eindtrap symmetrisch maken.

Dat ik een uitgangselco heb, vind ik niet zo'n probleem, gewoon een goede nemen en daar heb ik in voorzien.

Het projectje is echt gestart, om te kijken wat mogelijk is zonder het hele ontwerp om te gooien.
Verder heb ik er geen problemen mee, alle bedrading er uit te trekken en het naar mijn inzicht weer aan te brengen.

Geen enkel emotionel bending heb ik met dat ding, hoeft dus ook niet in "orginele" staat te blijven,
hij moet in een goede staat komen, een erg goede het liefst. :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Het grappige van dit ontwerp met de twee triplets in het output circuit is dat het 'werkt als een PNP en NPN transistor.....

Service data Quad

Ook een Quad liefhebber (en ooit de hand geschud van de ontwerper)

edit:
Er zijn drie versies van het ontwerp, waarin oa. de stroombegrenzing /rustroom instelling werd gewijzigd.
Service data Quad 303 at http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=67094
In de vroege modellen van de eerste serie zaten inderdaad RCA 2N3055's

Tidak Ada

Golden Member

Hoi Blackdog,

Heb jij de volledige service doc? Die kan ik je zo doormailen,evenals van de QUAD33 en de QUAD-3(FM)
Ik heb die hele set hier staan inclusief twee ESL57's, die helaas krakemikkig geworden zijn ;( (Overigens net als mijn oren).

Ik ben zeer benieuwd wat je met die versterker kunt doen.
Het schijnt overigens dat de originele eindtransistoren niet gemakkelijk zijn te vervangen, kwa prestatie. Ik hoorde dat indertijd al van Henry van Hessen, de importeur (ik woonde bij ze om de hoek). Dat gold vooral voor 2N3055's die niet van RCA afkwamen...
Er was toen dus al een discussie over de verschillen tussen de diverse fabrikanten. Dat ging nog niet eens over de fakes, die je nu in de handel treft.

edit:
Ik zie dat de download van RAAF dezelfde is, die ik als origineel heb...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Interessant draadje! Ik heb ook een 303, die was nodig aan revisie toe. http://www.circuitsonline.net/forum/view/81426/1/quad maar heb de mijne origineel gehouden want ik heb wel een binding met dat ding, het was een cadeau. Op Ebay worden ook vast printjes aangeboden, mss zitten de jouwe daartussen. Ik heb de drie diodes wel geplaatst omdat ik 4 ohm speakers heb. Ik heb me verbaasd over de muzikaliteit van de versterker. Bewaar die originele eindtorren wel als ze nog goed zijn; ze zijn volgens mij zeldzaam.

blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Ik ga mijn best doen, de stabiliteit te behouden met goede prestaties.
Ik hamer er hier op het forum regelmatig op, dat als je onderdelen veranderd in een schema,
Je zal moeten gaan meten of die verandering niet ten koste gaan van andere zaken.

Over het algemeen wordt een schakeling beter, met betere onderdelen.
Je zal wel de compensatie in de gaten moeten houden, want die is bedoeld voor de "orginele" onderdelen.
( ik vraag me af of je bij QUAD van orginele kan spreken )

Als je nu kijkt naar de 2N3055, die is door vele fabrikanten gemaakt.
Ook de orginele fabrikant RCA, maakte die in verschilende versies.
Zelfde nummer maar verschillende eigenschappen, niet zo handig.

Verder ook niet echt vreemd, ik heb hier databoeken van National en Siliconix waar ze de transistoren onderbrengen in verschillende processen.
Bij zo'n proces zie je dan verschillende eindproducten staan.

Bij de 2N3055 de volgende typen

Epitaxial base type: wat sneller, Ft ongeveer 2Mhz
2N6569 45V 12A Vceo 40V
2n3055 100V 15A Vceo 60V
RCS616 100V 15A Vceo 80V

Hometaxial base type: de orginele ongeveer een Ft 0,8Mhz
2N3055 70V 15A Vceo 60V
2N6253 55V 15A Vceo 45V
2N6254 85V 15A Vceo 80V
2N6371 45V 15A Vceo 40V

Als je naar de datasheet kijkt en je probeert dat uit te puzzelen wat nu bij welke versie hoort, kan je alleen maar tot de conclusie komen dat ze te veel aan de waterpijp gelurkt hebben daar bij RCA.

Geen wonder dus, dat je goed moest opletten welke versie van welke fabrikant je gebruikte :-)

En dan tegenwoordig maar klagen over "nep" componenten uit China, wat dacht je dan van de 2N3055 familie...

Sjepr
Ik zal ze in een zakje bewaren, die "orginele" transistoren ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Op 27 januari 2015 17:43:04 schreef Sjepr:
[....]
Bewaar die originele eindtorren wel als ze nog goed zijn; ze zijn volgens mij zeldzaam.

Ik meen ook te herinneren dat ze geselecteerd werden door Peter Walker. Ook heb ik uit die hoek ooit iets gehoord over een 40411. Dure jongens indertijd. Ik gelof dat ik er twee heb liggen, ooit voor een voeding aangeschaft, die op de plank is blijven staan, maar gematched/uitgezocht? Ho, maar...

Overigens komt die 'muzikaliteit' het meest uit de ESL57's en natuurlijk je signaalbron (ADC 10E in mijn geval).

@Blackdog:
Ik denk dat je het grootste rendement haalt uit het maken van een goede voeding voor de eindtrap, want die is nu nog ongestabiliseerd.
Ik heb daar overigens nog nooit iets nadeligs van gemerkt. (ook niet van het ontbreken van vergulde printsporen, massief zilveren netsnoer en dergelijke >:) )

QUAD geeft overigens naar de 2N3055 de 38494 op als eindtor. Welke nu oorspronkelijk is gebruikt weet ik niet.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Ben jij nu ook al aan die waterpijp aan het lurken? ;-)

Een van de voordelen van de QAUD 303 was de gestabiliseerde voeding (67v)

En natuurlijk de compount transistor eindtrap.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Armand van Ommeren houdt zich bezig met revisie van Quad apparatuur:http://www.quadrevisie.nl/home.html

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

De versterker ligt nu vrijwel geheel uit elkaar, draadboom er uit gesoldeerd, transistoren van het koelblok gehaald enz.

Toen dacht ik er aan dat het voor jullie en voor mij wel intressant zou zijn om de Hfe van de transitoren te meten.

Dit zit er in als transistoren...
4x de 38494
1x de 16112
Allen zijn van RCA.

Plaatje van de transistoren met op de transistoren de Hfe geschreven.
Toch wel hele grote verschillen, twee zijn er goed gelijk aan elkaar,
maar ik heb geen idee, of deze tot één kanaal behoorde.
Door de sterke lokale tegenkoppeling weet ik ook niet of dit veel uitmaakt.
De linker transitor, is de gene die in de voeding zit en heeft een goede Hfe, die gaat er ook weer in.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-11.png

Hoe is het nu gemeten, om er voor te zorgen, dat de te meten transistor niet te heet wordt, heb ik de Vce laag gehouden, de linker uitgang van de voeding staat daardoor op 3,5V ingesteld.
De rechter uitgang van de voeding bepaald de basisstroom, de + aansluiting gaat via een 33 Ohm weerstand naar de basis.
Ik regel de rechter voeding zo dat de linker 2.00A aangeeft.
Voor de betere resolutie heb ik ook de Fluke 287 DMM in de basis hangen voor de stroommeting.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-12.png

De volgende stap wordt twee paartjes uitmeten van de MJ15003 en de MJ15004 transistoren.
Ook wordt het koelblok even goed gepoetst, oude koelpasta verwijderen enz.

Laters...

Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Voorvarend hoor!

Brrrr, waterpijp :r Ik ben overigens een antirookmagiër >:)

Ik weet het al, ik heb niet naar het schema gekeken en op mijn afgebrokkeld geheugen vertrouwd. Het was een fake QUAD303, die in die tijd als "bouwpakket" werd verkocht door van Dam Elektronika in Rotterdam, die geen stabilisatie voor de eindtorren had.
Ook de QUAD33 voorversterker heeft (had?) geen echt gestabiliseerde voeding, slechts een zener voor de 12V...

Wat ik nu zie is dat de documentatie twee versies geeft.
De bovenste met serie nummer 11500 en hoger gebruikt de 38494 in de eindtrap en een 16012 in de voeding. Het onderste schema is de oudere serie, die voor de eindtorren 2N3055 òf 38494 gebruikt (dat zal wel door die discussie over de 2N3055 zijn gekomen) en een 40411 inde voeding. 't Is overigens wel een vrij simpele voeding, dus daar zou je wel wat kunnen verbeteren.

Die QUAD33 voorversterker heb je er niet bij?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Het is je vergeven ;-)
Er is geen voorversterker bij, wat ik verder niet betreur.
Ik heb een paar keer in zo'n ding gekeken en aan de knoppen gedraaid Brrr, prullaria.

De schakeling opbouw met losse transitor trapjes heb ik weinig opmerkingen over, kan heel erg goed zijn.

Als ik hem zelf ga gebruiken, hier in mijn LAB, heb ik geen veerversterker nodig.
Ik heb nu een Sony Tuner/versterker die redelijk wat energie vreet.
Dan kan de Quad in een hoekje staan en dan heb ik hier ook meer ruimte op de plank, de Sony is 5x zo breed :-)

Wat de voeding betreft, ik dacht er wel aan daar een beetje aan te sleutelen.
Maar dat is meer om de dissipatie rond de Zener wat te verminderen (naar zeg 24 of een 33V zener).
Misschien ook transistoren met een grotere Hfe te gebruiken, zodat de Zenerstroom omlaag kan.
Als eerste de voeding "normaal" tekenen, de manier zoals deze nu voor mijn gevoel omgekeerd staat (dyslectisch kwaaltje) wordt ik gek van...

Dit hoeft helemaal geen super voeding te worden, het is al snel beter dan direct op de elco's aangesloten.

Ik denk ook dat ik de trafo op 240V zet en de voedingspaning lager zet dan de 67V.
Dit omdat ik de stroombegrensing op een hogere waarde zet.
Dat dit mij een beetje vermogen kost, vind ik niet zo intressant.
Ik denk dat ik het rond de 40 Watt hou, aan een 8 Ohm belasting.
Dan kom ik bij 4 Ohm rond de 75 Watt als het goed is(nooit continu, daar is het geheel niet op gebouwd)
Ik zal zien hoe het uitpakt, en jullie komen het ook te weten :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Je pakt het serieus aan hoor! Dat van die zener wat ontlasten is wel een goed idee, die print was bij die van mij ook heet geweest. Een 33 prullaria, tja... ik vond de 303 ook interessanter, die heb ik ook als eerste in gebruik genomen. Heb inmiddels de 303 nu met de 33 in de achterkamer staan voor Airplay. Hoef ik die bronkeuze knopjes ook niet te gebruiken, want die vliegen je naar 40+ jaar om de oren als je bron wisselt.

edit, ja die moet ik idd maar eens vastzetten. voor de rest ben ik blij dat de bronkeuze wel kraakvrij is

[Bericht gewijzigd door Sjepr op dinsdag 27 januari 2015 22:10:34 (11%)

RAAF12

Golden Member

Voordeel van een gestabiliseerde voeding in de endamp is een lagere IM vervorming bij lage frequenties. Er ligt ergens een boek, nu niet bij de hand, waarin dat grafiekje staat.
Nog een 303 koelplaat incl. 40411 en het oude RCA logo...
Deze is nog origineel, alleen nieuwe pasta om het mica. Origineel blijft ie :-)

Op 27 januari 2015 21:45:16 schreef Sjepr:
met de 33 in de achterkamer staan voor Airplay. Hoef ik die bronkeuze knopjes ook niet te gebruiken, want die vliegen je naar 40+ jaar om de oren als je bron wisselt.

Vastlijmen? Hier staat er een die stamt uit 1968, ruim 46 jaar oud, but still going strong!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 27 januari 2015 21:57:06 (35%)

Tidak Ada

Golden Member

Ah, dus serienr ≤ 11500 ;)
De mijne heeft zelfs nr. 7873 !! Dus een behoorlijk vroege.

Ja, die schakelaars van de 33 zijn inderdaad echt 'naadje'. Bij mij vlogen ze al veel eerder dan 40 jaar geleden door de kamer.
Verder werkt het ding prima.

Wel heb ik indertijd de lampjes vervangen door oranje LED's, wat fraaier combineert met het oranje van het front. Hetzelfde gedaan met de lampjes van de FM3.
Toch geeft het ook een bitter smaakje aan het nostalgisch gevoel. Een oranje filtertje was verstandiger geweest, maar ja, er waren net oranje LED's op de markt gekomen met voldoende lichtsterkte... Waar de lampje en de fittingen zijn gebleven weet ik helaas niet meer.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 27 januari 2015 22:06:40 schreef Tidak Ada:
Ah, dus serienr ≤ 11500 ;)
De mijne heeft zelfs nr. 7873 !! Dus een behoorlijk vroege.

Inderdaad een vroeg model, wellicht zitten er in die van jou zelfs nog RCA 2N3055's. Later stapte Quad over op RCA 38494 als eindtorren.
Van Dam gebruikte geen 40411 in de voeding in de 303 'replica'maar een goedkope 3055 en dat ging fout. Het project kwam daarom snel aan zijn einde, ook al omdat de bijgeleverde trafo een te hoge spanning afgaf.
Hier zit in beide 33's het originele lampje achter het logo. Er zit wel een nieuwe volumeregelaar in.

Tidak Ada

Golden Member

Er zaten wel meer verschillen in. De drivers waren bijvoorbeeld een 40409 en en 40410, die minder dissiperen konden dan de 38495 en 38496 met koelplaat.
Die 40411 was véél te duur.

@Blackdog:
Wat zijn de originele elco's? Als het Sprague is zou ik ze zeker niet vervangen, tenzij het nodig is natuurlijk. Is de ESR OK?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 27 januari 2015 22:41:14 (28%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Tidak Ada,
De elcos zijn met een simpel meting niet echt slecht, op een uitzondering na.
Ze rammelen wel, het inwendige zit los, en dat geeft geen vertrouwd gevoel, dan zijn ze meestal vrijwel "droog"
Het zijn zeker geen "Sprague"

Ik denk nog na of ik misschien de drivers mechanisch achter de power transitoren plaats, dat is technisch beter, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Ik heb de eerste versie van de voeding getekend.
Dus de orginale maar dan op mijn manier, waardoor het kwartje bij mij beter valt :-)

Willen jullie er even een blik op laten vallen, ik denk dat hij schakeltechnisch zo goed is, zoniet, brand me dan even af ;-)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Quad/Quad-13.png

De transitor types zijn even uit de losse hand, welke het echt worden, wordt later bepaald.

Dat was het voor vandaag, gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Hi Blackdog,

Ik bedoel natuurlijk alleen die grote aluminium bekerelco's, maar gezien je foto hierboven had jij dat ook al bedacht.

Van de redraw van het voedingsschema kan ik alleen niets zien.
Moet je die nog plaatsen, of ben je hem gewoon vergeten? (heel herkenbaar ;) ).

Aha, daar knalt hij net binnen...

Schema lijkt me duidelijk. Het enige wat ik kan opmerken is waarom Peter Walker daar een collectorvolger in gezet heeft in plaats van een emissorvolger met navenant lagere Ri, maar dat had jij misschien ook wel bedacht. Een differentiaal trapje in plaats van die BC640 lijkt mij ook wel een vooruitgang.
Afbranden kan en wil ik je niet ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

T2 is origineel een 38495 (90V 0.7A), de BD139 is 80V. De open spanning op de brug is ook minimaal 90V DC. Een BD241C is wellicht een betere keuze.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 28 januari 2015 17:24:18 (12%)

2x 303 staan, beide in gebruik in de studio voor de N805's nu.
Heb ze gereviseerd en licht gemodificeerd volgens een artikel dat ik van iemand ontvangen heb.
Zal proberen dat artikel in te scannen en hier te posten.

De modificatie behelst voornamelijk het omhoog zetten van de stroombeperking van 2,5A naar 5A waardoor de versterker meer vermogen kan leveren (60W in 8 en 90W in 4 ohm).
Voor de rest heb ik de versterkers origineel gehouden, maar wel opgeknapt.

Tidak Ada

Golden Member

Op 28 januari 2015 11:29:55 schreef Roy B:
[....]
De modificatie behelst voornamelijk het omhoog zetten van de stroombeperking van 2,5A naar 5A waardoor de versterker meer vermogen kan leveren (60W in 8 en 90W in 4 ohm).
[....]

Maar ongeschikt voor het gebruik met elektrostaten :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 januari 2015 11:29:55 schreef Roy B:

Heb ze gereviseerd en licht gemodificeerd volgens een artikel dat ik van iemand ontvangen heb.
Zal proberen dat artikel in te scannen en hier te posten.

Dat artikel heb ik je een paar jaar terug gestuurd. Helaas kan ik het zelf niet meer vinden en dus heb ik (met terugwerkende kracht) ook belangstelling voor je scan ;-)
Mijn 303 is overigens alleen gereviseerd, niet gemodificeerd.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
RAAF12

Golden Member

Die van mij ook, niets veranderd aan het originele ontwerp. Erin lopen spitten zou zomaar kunnen betekenen dat de vervorming toeneemt. En als je zelf bijv. geen I.M distortie kan meten tot op 0.01% nauwkeurig tussen 20-20 kHz, dan is onbekend wat voor effect de ingreep heeft.
Voor de diehards die denken het beter te kunnen dan Peter Walker.
http://www.net-audio.co.uk/quad303upgrade.html
De de output triplets vervangen door PNP/NPN, stroombegrenzing verhogen dmv extra Si diodes ect, ect.

De oude versies van de bekende Si power transistors hebben bijv. geen last van secondary breakdown effecten, nieuwe geproduceerde wel.
http://en.wikipedia.org/wiki/2N3055

O ja, de 12V zener in de voeding is een 1 of 1.3 Watt model.