Hallo,
Ik ben bezig met een project waar een stukje audio in voorkomt.
Nu wil ik het volume van een versterker regelen met een plc.
Hoe kan ik dit het beste doen???
Ik heb de beschikking over 0-10 volt ,modbus ,canbus,pwm.
Maar ik kom er niet uit hoe ik dit het beste kan doen.
Het liefst gebruik ik niet de 0-10 volt uitgang omdat deze schaars zijn.
Of is er iets om bijv. de potmeter van versterker aan te sturen?
Groeten Leon de Mooij
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nu wil ik het volume van een versterker regelen met een plc.
Hoe kan ik dit het beste doen???
Ik heb de beschikking over 0-10 volt ,modbus ,canbus,pwm.
Nog afgezien van de vraag of een PLC daar de beste oplossing voor is, hangt het natuurlijk af van wat de versterker allemaal kan...
Die versterker is er nog niet.
Ik ben plc programmeur in de machinebouw,maar van audio weet ik weinig.
Ik werk met een Unitronics plc
er hangt toevallig geen pc met een of ander scadapakket bij?
met wat scripting moet het niet heel moeilijk zijn om die geluidskaart te gebruiken om muziekjes/volumes ed. te regelen
Motorgestuurde potmeter nemen. Die dan van 0 - 100% gaat met een aansturing van 0 - 10 volt. (servo regeling).
Ben Smit had vroeger in ieder geval industriele MP3 spelers. Met een aantal ingangen kon je geluid selecteren. Of er een 0..10V ingang voor het volume op zat weet ik niet meer. Deze ben ik ooit tegengekomen in een project voor het rijksmuseum der oudheden. Wellicht de moeite om daar eens te informeren.
Op 21 februari 2015 17:28:26 schreef mississippi:
Motorgestuurde potmeter nemen. Die dan van 0 - 100% gaat met een aansturing van 0 - 10 volt. (servo regeling).
Je kunt ook een stel relaisuitgangen nemen (8 of 16 ) en daar een weerstandnetwerk aan knopen, je kunt ook een speciaal ic opzoeken die je kunt aansturen met een gelijkspanning die dan als potmeter werkt (bijv EE-Poti X9C103 10k )
http://openrb.com/wp-content/uploads/2014/11/SP_2x55W_datasheet.pdf
Dit apparaat zal waarschijnlijk meer kosten dan je plc
Als je ook een galvanische scheiding wil dan is de Lamp-LDR methode ook bruikbaar. De regeling van geluid is dan niet liniear maar dat kun je in de plc wel oplossen.
Low power ( 1watt) http://www.nxp.com/documents/data_sheet/TDA7052A_AT.pdf
[Bericht gewijzigd door Peter112 op (50%)]