Ik heb een Philips TV die geen audio meer speelt. Het type is: 42pfl3605/12.
Zowel geen audio via de analoge ingang als via HDMI of scart.
De speakers maken een constant 'tikkent' geluid als er een bron is aangesloten.
Alle spanningen van de voeding zijn in orde, en op het eerste zicht zitten er geen kortsluitingen in het audio-circuit. (Een schema heb ik wel nog niet gevonden.)
Wat ik wel gemerkt heb is dat één van de speakers 0 Ohm meet, de andere meet ongeveer 11 Ohm. (11 Ohm lijkt mij ook een vreemde waarde, niet?)
Ik heb de (defecte?) speaker die 0 Ohm meet al eens losgekoppeld maar er verandert niets. Nog steeds geen audio en een tikkent geluid.
Heeft er iemand een idee aan wat dit kan liggen of hoe dit op te lossen?
Hier onder vinden jullie nog een foto:
http://www.uploadarchief.net/files/download/philipstvboard.jpg

De speaker van 0 Ohm is defect, dat zeker. Maar dit komt door een defecte ontkoppel condensator en/of een defecte eindtrap.

Speaker die 0 Ohm meet kan wel, maar hoogst ongebruikelijk. Meestal wordt 'ie oneindig bij defect, sluiting is zeldzaam...

Tikkend geluid kan ook komen doordat de pwm versterker geen 4 of 8 ohm meer ziet. Meet eerst of je geen dc op de speakers hebt. Is dat het geval dan is je pwm audio versterker defect.
In dat geval zal deze vervangen moeten worden wat nog wel eens een rotklus kan zijn. Voor dat je dat gaat meten moet je eerst weten of er normaal audio uit de main processor komt .
Tip ik weet het even niet zeker maar het KAN zijn dat de versterker op een symetrische spanning aangesloten moet staan. Valt er een spanning weg dan kan je dit ook krijgen. Oorzaak kan dan gevolg zijn, speaker in sluiting door overbelasting kan waardoor een voedingslijn onderbroken naar de versterker.
Leuke toestellen dit welke onverwachts toch best wel een goede kwaliteit hadden

Heb even wat verder uitgemeten met de datasheet van de audio amplifier (TPA3110D2) erbij. (+ zie foto in bijlage)
Ik meet geen DC spanning op de speakers en alle power is aanwezig. Er is geen symetrische spanning nodig, deze wordt gewoon gevoed met 24V.
Ontkoppel condensators zijn volgens mij ook nog in orde, ze meten alvast niet kort.
Wat ik helaas niet kan controleren is ofdat er effectief audio binnenkomt in de amplifier, ik heb geen oscilloscoop staan. Zijn hier nog andere mogelijkheden om dit te testen?
De opties die ik momenteel overweeg:
- aansluiten van een andere speaker op één van de twee aansluitingen om zo na te gaan of het tikkend geluid afkomstig is van "de pwm versterker die geen 4 of 8 ohm meer ziet".
- Het vervangen van deze amplifier IC (weet wel niet zeker of het hieraan ligt)

Wat raden jullie aan? Of wat zouden jullie proberen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]

Ik zou eerst andere speakers proberen. Is makkelijk gezegd als je natuurlijk veel van hebt liggen. Weet je zeker dat de speaker echt oorzaak is en niet de bedrading in sluiting?

De bedrading van de speakers bedoel je? Deze is ok normaal, heb deze helemaal gecontroleerd.
Morgen probeer ik even een nieuwe speaker aan te sluiten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]

Speaker defekt heb ik ook weleens gehad in een type TV van Philips waar dat regelmatig voor kwam. 2 Nieuwe speakers in gezet en spelen. Volgende dag weer beide speakers defekt en beiden is sluiting. Het bleek dat de eindtrap stond te oscilleren op ongeveer 4MC met een flink vermogen. Oorzaak, een ontkoppel C'tje in de stuurtrap.

Groetjes Hans.

Dit klinkt misschien stom, maar hoe heb je die defecte C dan kunnen vinden? Lag deze gewoon kort? Of heb je dit op een andere manier 'gedetecteerd'? Heb bijmij alle C's doorgemeten en ze liggen alvast niet kort.

Op 23 februari 2015 21:38:22 schreef Arnold D:
Ik zou eerst andere speakers proberen. Is makkelijk gezegd als je natuurlijk veel van hebt liggen. Weet je zeker dat de speaker echt oorzaak is en niet de bedrading in sluiting?

Ik heb net even wat reserve speakers aangesloten en deze lijken (voorlopig?) te werken..
Ik vraag me wel af hoe het komt dat beide speakers plotseling defect zijn.. En hoe zeker ben ik dat als ik nieuwe speakers aansluit deze ook niet zullen defect geraken na bepaalde tijd?

Hopelijk kan ik deze speakers nog ergens vinden.. (foto in bijlage)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (14%)]

Het hoeft geen defect te zijn in de tv. Die speakers stellen echt helemaal niets voor en kunnen echt wel eens de geest geven wanneer het volume vol open is gezet gedurende lange tijd.
Kortsluiting ontstaat doorgaans door DC op de speaker dus ik zou wel de ontkoppelcondensator controleren.
Speakers van dit toestel heb ik niet maar ik wil het wel voor je in de gaten houden

[Bericht gewijzigd door Arnold D op (13%)]

Dit klinkt misschien stom, maar hoe heb je die defecte C dan kunnen vinden?

Heel simpel met de scoop er aan en de rest met de natte vinger, als ik mijn vinger op het C'tje legde, werd de amplitude ineens een heel stuk kleiner.

Groetjes Hans.

Ik vermoed ook een ctje die ellende veroorzaakt.aaik denk dat een TV onderdelen zoals plasmaonderdelen.nl ze wel heeft. Grappig, die vinger heb ik ook zo nu en dan...

Even een update:
Heb alle C's nog eens nagekeken met een scoop en alles leek in orde. OOk nog eend dubbel gechecked voor DC op de output, en ook dat leek in orde.
Heb ondertussen de speakers vervangen en de audio werkt voorlopig nog steeds perfect.

Mooi toch. Gebeurde echt wel vaker hoor bij die zeer goedkope speakers.

Waar kan ik ergens een schema vinden van de printplaat welke condensator het juist is?
Op onze tv komt het beeld er wel door maar het geluid niet meer.
De boxen maken ook een tikkend geluid.
Maar weet niet goed waar juist te zoeken.

gezien het voorgaande verhaal hier; eerst eens speakers loskoppelen en ohms doormeten? Wellicht heb je helemaal geen schema nodig.

Hier lijkt een service manual te staan (zelf niet gedownload/geopend):
https://elektrotanya.com/philips_47pfl3605_h_12_tpm5.1e_la_chassis.pdf…

Iets anders type (groter), maar voor het moederbord mogelijk hetzelfde

Hoeveel ohm zou ik dan moeten meten?
Als de box stuk is meet ik niets dan?

Als ik de hoofdtelefoon aansluit krijg ik hier wel geluid door.

Op donderdag 16 mei 2024 08:07:40 schreef DinnyVG:
Hoeveel ohm zou ik dan moeten meten?
Als de box stuk is meet ik niets dan?

Typisch 4 of 8 ohm zou ik verwachten, alles ver daaronder of daarboven lijkt mij verdacht, oneindig is ook foute boel. Speakers wel loskoppelen als je ze doormeet, anders meet je mogelijk een deel van het circuit mee.

Het zullen 16 ohm luidsprekers zijn, gezien de meting van de TS die 11 ohm gaf (gelijkstroommeting is bij speakers bijna altijd wat lager dan de aangegeven impedantie). Meet beide speakers en het verschil zal heel duidelijk zijn, als het inderdaad aan de speaker ligt.