Restanten vergane bandrecordersnaren verwijderen

Ik heb een oude Aristona bandrecorder waarvan de snaren compleet vergaan zijn. Het is een dikke drab geworden maar hoe krijg ik dat het beste schoon? Het lijkt wel op een soort teer ;-)

Isopropylalcohol (IPA). Daar lossen vrijwel alle zachte plastics in op. Let wel op dat de rolletjes van nylon o.i.d. zijn, anders tast het dat ook aan. Even een druppeltje proberen op de zijkant.

Of Dasty schoonmaakmiddel. Van de Wibra, meen ik.

Grappig toen ik de titel las, dacht ik aan gitaarsnaren oid.
Fuzzbass reageerde als eerste, dus strookt ook met mijn gedachte.
Maar je wilt helemaal geen snaren schoonmaken, maar juist de restanten ervan verwijderen. :-)
IPA werkt inderdaad super

Ah,een bekend probleem bij dit merk ( Aristona =Philips )
Dat geeft idd een enorme bende.
Ze noemen dat ook weleens het "verslijmen" van het rubber.
Bij mijn weten hadden Sony en Akai recorders daar geen last van.
Heb je al een adres voor nieuwe snaren ?

Groet

[Bericht gewijzigd door Hubie op (13%)]

Verstroopte snaren is de term of snarendrek, daar hebben bijna alle Philips machines uit eind jaren '60 tot jaren '80 last van. Wat is het type van de machine?

Zoveel mogelijk restanten verwijderen met een droge doek. Daarna de resten wegpoetsen met gele Dasty (schoonmaakmiddel) of IPA.

Nieuwe snaren, banden, drukrollen en veel praktische tips kun je krijgen op www.mfbfreaks.com waar ook de rest van de Philips/Aristona verzamelaars met een bak ervaring zit.
Ook bij http://www.jvanschaikconsultancy.nl/ kun je snaren krijgen van hoge kwaliteit.

Kijk HEEL goed uit met de zwarte prut die vroeger een snaar was. Je krijgt die bijna niet meer uit je kleren en houten oppervlaktes.

@Dominic: Mee eens,idd meer stroopachtig dan slijmachtig.

Op 3 maart 2015 01:52:23 schreef Hubie:
Ah,een bekend probleem bij dit merk ( Aristona =Philips )
Dat geeft idd een enorme bende.
Ze noemen dat ook weleens het "verslijmen" van het rubber.
Bij mijn weten hadden Sony en Akai recorders daar geen last van.
Heb je al een adres voor nieuwe snaren ?

Groet

AIWA heeft er ook last van :(

Ik heb bij reparaties aan dat merk zo nu en dan AI-WAt-nu uitgeroepen, dus dat verbaast me dan weer niets :+

AIWA heeft jááren geleden een paar goeie dingen op de markt gehad.
Een Dolby cassetedek en een walkman/radio, waar je ook mee kon opnemen. Ik doneer de Walkman, inclusief alle docs, voor Rosmalen.

Dasty werkt goed als snarendrabverwijderaar. Wel eerst zoveel mogelijk droog wegschrapen voordat je gaat werken met Dasty of IPA.

Bedankt voor de antwoorden ! Ik had al nieuwe snaren besteld en inderdaad via MFB freaks :-) Ik heb het meeste al weg met een klosje hout maar het zit overal. Leuk klusje en inderdaad Dominic ik kreeg het in eerste instantie niet eens van de handen af.
Type is overigens een N4302.

Edit: zowaar een fles Dasty gevonden in het keukenkastje van de XYL :-)

[Bericht gewijzigd door Blue Sky op (12%)]

Op 3 maart 2015 12:43:27 schreef Ledlover:
snarendrabverwijderaar.

3x woordwaarde op het scrabblebord, scoort goed.

Ik heb hier zelfs nog een zakje met misschien wel 100 dunne 2 mm snaartjes liggen (gekregen van een kennis jaren terug), maar die zijn zelfs zonder ook maar een keer gebruikt te zijn allemaal zo'n beetje vergaan en aan elkaar geplakt. Waren volgens mijZijn Philips snaren.

Dus toch de 'slijtmijt'...

Het blijft toch raar, want Philips kon ook onverslijtbare snaren maken. In een turbodrive nog nooit eentje hoeven vervangen, maar daar verglaasden de aandrukrollen op hun beurt weer van. In de Echo en Charly decks gingen snaren naar mijn idee trouwens ook langer mee dan bij de Japanse fabrikanten uit die tijd.

Voor het verwijderen van de resten vergane snaren doen de Magic wipe doekjes van Bison het prima.
Ik heb er op eenvoudige wijze een Philips tape deck mee schoon kunnen maken.
Nabehandelen met IPA en klaar. :-)
http://www.blokker.nl/nl/blknl/wonen-en-vrije-tijd/klussen/bison-magic…

Jif/Cif gaat ook heel goed.
Geen IPA gebruiken voor de drab, alleen voor het allerlaatst.
Anders krijg je alleen maar meer smeerboel.