DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Onlangs bood een collega mij zijn Audiotracs mengconsole aan voor reparatie. Vrijwel alle faders zijn door roetschade aangetast en niet meer te redden. Heb talloze pogingen gedaan maar de koolbanen zijn ver heen. Ook heeft een vorige "reparateur" geprobeerd de faders te redden door ze te verzuipen in contactspray. Einde faders dus.
Inmiddels is het merk Audiotracs al een aantal keertjes afgestoten/failliet gegaan en na een zoektocht van bijna 1 jaar de hoop opgegeven dat er ooit nog service documentatie of zelfs onderdelen geleverd kunnen worden.
Deze tafel zit vol met custom made componenten, waaronder ook de faders. Vanaf de buitenkant lijken het standaard 100mm faders van ALPS ofzo, maar de behuizing (en daarmee ook de montage) is echt iets aparts. Aangezien de faders behoorlijk stonken, geoxideerd en defect waren heeft de huidige eigenaar ze al weggegooid, anders had ik een foto kunnen maken. Echter na heel veel zoekwerk kwam ik erachter dat het een custom made fader was van de firma Penny/Giles welke in die tijd wel meer custom made faders maakten voor high-end studiotafels.
Nu heb ik met behulp van 'adapter' pcbtjes wat minder exotische (maar nog steeds custom made) faders (welke ik via Ebay heb gekocht) kunnen monteren, en het ziet er netjes uit.
Er is nu echter één probleem. Wanneer de originele faders helemaal dichtstonden, werden deze ook echt kortgesloten (0 Ohm) doordat de hefboom van de fader een in de fader gemonteerde schakelaar omzetten. De faders die ik nu heb worden niet exact 0 Ohm, maar varieren tussen de 5 en 8 Ohm. Met als gevolg dat ik kleine 'lek'signalen van de aangesloten audiobron hoor. Ik heb geen ruimte om zelf een schakelaartje in te bouwen.
Ik zoek dus nu een simpel en compact schakelingetje (tafel zit vol met printen, er is weinig ruimte) om het audiosignaal echt tot 0 Ohm te knijpen.
Zat zelf te denken aan een fetje waarbij de fader de gate zou aansturen. Maar ik heb geen idee hoe dit in de praktijk te realiseren. Symmetrische voedingsspanningen zijn er genoeg.
Dat het dan maar iets minder audiofiel is als het origineel is jammer maar nu is hij ook niet bruikbaar.
Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Alvast mijn dank!