@benleentje:
Voor zover ik weet zijn dit specials voor Philips apparatuur. Net zo iets als de OM-serie...
7410 lijkt mij een datumcode: Week 10 van 1974 De letters er voor zullen een productielocatie inhouden.

IK had al een zwaar vermoeden dat het een special zou moeten zijn.
Toch jammer wie weet is er iemand hard op zoek naar op een Philips apparaat te kunnen repareren.

Dit zijn inderdaad specials (custom). Ik verwerk de nummers in het OM-topic, altijd leuk en op die manier misschien ook makkelijker te vinden als iemand ze zoekt voor een reparatie.

7410 betekent week 10 van 1974, 838 betekent week 38 van 1978.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]

Misschien een idee, er was toch iemand hier op de CO die wel eens chips openzaagde? (iets met tinychip of zo?)
Zijn een aantal van die OQ chips niet te reverse-engineren cq herkenbaar aan de chip die erin zit? Oude technologie, moet toch wel enigszins te doen zijn dacht ik, al is het maar een globaal of het analoog of digitaal spul is.

Dan komen er we met zijn allen misschien nog wel achter wat het precies is.
Ik heb er ook nog waarvaan ik er meerdere heb voor donatie voor dit doel (ter kannibalisatie).

Ligt mij te zwaar op de maag...

Dit soort chips zijn inderdaad vrij makkelijk te reverse-engineeren. Ten eerste omdat een keramische package vrij makkelijk open gaat, ten tweede omdat IC-technologie uit de jaren '70 zo grof is dat je de onderdelen zo ziet liggen.

Oeps, wat ik nu ook zie liggen is de envelop van Lucky Luke... Ik ga proberen om daar dit weekend mee aan de slag te gaan!

Op 31 oktober 2015 08:31:13 schreef henri62:
Misschien een idee, er was toch iemand hier op de CO die wel eens chips openzaagde? (iets met tinychip of zo?)
Zijn een aantal van die OQ chips niet te reverse-engineren cq herkenbaar aan de chip die erin zit? Oude technologie, moet toch wel enigszins te doen zijn dacht ik, al is het maar een globaal of het analoog of digitaal spul is.

Dan komen er we met zijn allen misschien nog wel achter wat het precies is.
Ik heb er ook nog waarvaan ik er meerdere heb voor donatie voor dit doel (ter kannibalisatie).

Als je RobinF roept staat hij zomaar klaar :D *duim omhoog*

In geval van OQ zal het meestal om reverse engineering gaan en niet om herkenning. Het zou ook wel leuk zijn als er bij die gelegenheid maskernummers opduiken op de rand van de chip, dan staan ze twee keer in het OM-topic ;)

Overigens zou ik dan voorstellen dat de modjes deze posts naar het betreffende topic verplaatsen en we daar verder gaan zodat het makkelijker te vinden is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Op 31 oktober 2015 08:45:08 schreef Robin F.:
Oeps, wat ik nu ook zie liggen is de envelop van Lucky Luke... Ik ga proberen om daar dit weekend mee aan de slag te gaan!

:)
Leuk dat je het niet vergeten bent. Het heeft geen haast, maar ik ben wel benieuwd :)

Op 31 oktober 2015 08:45:08 schreef Robin F.:

Ik heb ook een paar chipjes aan dat envelopje gedoneerd. Als het te veel is om ze allemaal te doen, moet je effe mailen (of nog weten) welke het origineel om ging.

Volgens mij heb ik een STM32F030 gedoneerd voor het openmaken. Die hebik ondertussen zelf al open gekregen met een laser. Dat is een modene chip waarop ik weinig kan zien met mijn optische apparatuur. (camera met macrolens).

Wie kent, heeft specs, of verkocht deze LED verlichting?

Ik wil graag de maximale stroom en spanning weten.
Moeten ze stroom gestuurd worden of zit er een weerstand of stroombron in?

Ziet er uit als een stel ingegoten superflux led's.

Je zou ze aan de labvoeding kunnen hangen, stroombegrenzing op 20mA en dan langzaam de spanning opdraaien. Op een gegeven moment moeten ze dan aan gaan (mits polariteit juist). Als er een schakelende regeling in zit merk je dat (opgenomen stroom neemt af als spanning stijgt), weerstand merk je ook (Stroom stijgt lineair met de spanning na overschrijden drempel LED's. Nuja, niet helemaal lineair want die drempelspanning neemt toe als de stroom toeneemt...)

Dit soort LED's mag meer dan 20mA hebben, IIRC 70 mA.

Als de stroombegrenzing ingrijpt zit er geen driver of weerstand in :)

Heb ik gedaan. Bij 20mA meet ik 8V en bij 70ma 10V. Er staan 2 strips parallel. Ik vermoed dat de LED's in een blokje in serie staan. In één van de twee blokjes gaan de LED's niet regelmatig aan (slechte batch?).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (23%)]

Wat is de context van het IC?

Weet iemand of en onder welke naam deze stekker verkocht wordt? Is van een oude Philips ladyshave afkomstig.

Ik heb hier twee voedingen liggen, 12.5V bij 10A. ASTEC AA16330
Deze komen uit een 10-voudige acculader voor Motorola portofoons.
Ze werken prima, maar tijdens het gebruik viel me iets eigenaardigs op.
Bij het verbreken van de verbinding met de belasting schakelt de voeding zichzelf uit.
Pas na het verbreken van de netspanning en opnieuw aansluiten komt er weer 12.5V uit. Beide voedingen gedragen zich zo.

Is dit een defect of is de voeding bewust zo ontworpen? En wat is de filosofie hier dan achter?
Van deze voeding kan ik geen documentatie vinden, alleen bedrijven die ze voor $ 400 willen herstellen.

Op 6 november 2015 22:44:16 schreef kloppertje:
Weet iemand of en onder welke naam deze stekker verkocht wordt? Is van een oude Philips ladyshave afkomstig.
[bijlage]
[bijlage]

Ik heb er, denk ik, een bosje zien liggen in Helenaveen (Complete snoertjes dus)...

Op 8 november 2015 12:23:08 schreef evdweele:
Bij het verbreken van de verbinding met de belasting schakelt de voeding zichzelf uit.
Pas na het verbreken van de netspanning en opnieuw aansluiten komt er weer 12.5V uit. Beide voedingen gedragen zich zo.

Er zijn veel voedingen die dit soort gedrag hebben.
De meeste schakelende voedingen moeten een minimum load hebben om fatsoenlijk te werken. Anders gaan ze gekke dingen doen zoals: hikken, afschakelen, soms een veel te hoge spanning geven, oscilleren etc.
Dus is dat niet bewust zo ontworpen (behalve misschien dat een overspanning te voeding uitschakelt, dat is meestal wel bewust ontworpen).

Bedankt voor het antwoord. Ik was dit nog niet eerder tegengekomen.
Het verbaasde me omdat bij het onbelast aansluiten/starten de voedingen wel direct een schone en stabiele 12.5V DC afgeven.

Op 8 november 2015 17:22:28 schreef evdweele:
Het verbaasde me omdat bij het onbelast aansluiten/starten de voedingen wel direct een schone en stabiele 12.5V DC afgeven.

Dat is inderdaad eigenaardig dat er wel netjes een goede spanning uit komt bij onbelast inschakelen. Dat zou inderdaad kunnen aanduiden dat het bewust er in ontworpen is. Op zich zou het niet verwonderlijk zijn: dat gedrag zou je ook willen voor een accu lader. Accu eraf -> schakelt zich uit.
Maar dan zou ik misschien ook een reset knopje verwachten om deze weer te starten voor de volgende laad cyclus?

Het waren volautomatische laadstations zonder enig knopje erop of eraan.
Netspanning erop, portofoon in een van de 10 bakjes en de accu werd opgeladen.

Er waren 8 van die laadstations, toen ze in bedrijf waren is het nooit gebeurd dat ze gereset moesten worden.
Nu zat er ook nog een hele berg elektronica in de laadstations om te zorgen dat elk van de 10 accu's (als ze aanwezig waren) op de juiste manier werd opgeladen. Dus er was altijd wel een belasting voor de voeding aanwezig.

Als je een "minimum dutycycle" hebt aan de schakelende kant, dan kan ik me voorstellen dat er ook een minimale belasting ontstaat voor het apparaat. Anders loopt de spanning secondair te hoog op. Als je dan een overspanningsbeveiliging inbouwt krijg je het omschreven gedrag. Met dien vestande dat het onbelast inschakelen ook de overspanning zou moeten activeren. Met het huidige gedrag lijkt het er op dat ie de PWM niet snel genoeg bij kan regelen dat ie een overspannings-trip krijgt als je de belasting plots afschakelt. Die regeling traag maken is natuurlijk gunstig om de boel stabiel te krijgen. Ik kan me er wel wat bij voorstellen: deels ontworpen (de overspanningsbeveiliging) en deels "gevolg van wat onbedoelde effecten).

Op 6 november 2015 21:58:41 schreef daandc:
Wie kan mij wat meer vertellen over dit ic40 ?

Het gaat om een 6 poter met het opschrift 484h28 .

Als ik hier op google krijg ik weinig info hooguit wat vage pdf jes.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20151106_171645.jpg

Ik dacht even aan een opto, maar gezien de plaats en de behuizing (SMD) is dat niet logisch.

En voor een UC4842 heeft 'ie te weinig pootjes...

Op 6 november 2015 21:58:41 schreef daandc:
Wie kan mij wat meer vertellen over dit ic40 ?

Het gaat om een 6 poter met het opschrift 484h28 .

Als ik hier op google krijg ik weinig info hooguit wat vage pdf jes.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20151106_171645.jpg

Behuizing is in ieder geval SOT363.
Maar kun je even een goed scherpe macro foto maken van het chippie?!

Foto is onduidelijk, maar volgens mij staat er 848H28, en niet 484H28...